خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات

۹۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در سال ۲۰۰۳ رقابت در بازار محصولات الکترونیکیِ مصرفی بالا گرفته بود. شرکت‌های تارگت (Target)، والمارت (Wal-Mart) و کاستکو (Costco) در پیِ گرفتنِ سهم بازار از رهبران قدیمی بازار، شرکت‌های بست‌بای (Best Buy) و سیرکت سیتی (Circuit City) بودند. نایب رئیس شرکت بست‌بای، جولیت گیلبرت متوجه شد که شرکت آنها فرصت مهمی برای افزایش فروش خود را از دست داده است. از گذشته همواره شرکت بر مشتریان مرد و مشتریان جوان تمرکز داشته و از تأثیر زیادی که زنان در این بازار دارند غافل شده است.

با توجه به این تحلیل، طراحی فروشگاه‌های خود را به گونه‌ای تغییر داد که برای زنان جذاب‌تر شوند. راهروها را پهن‌تر کردند تا رفت‌وآمد باکالسکه‌ی نوزاد در آنها راحت‌تر شود، از نور ملایم‌تری استفاده کردند و صدای موزیکی که در فروشگاه‌ها پخش می‌شد را کمتر کردند. در طول چهار سال درآمد این شرکت از مشتریان زن ۴.۴ میلیارد دلار افزایش یافت ( ۱۱ درصد افزایش در کل درآمد) که بیشتر آن حاصل تغییر استراتژی توسط خانم گیلبرت بود.


همه‌ی کسب‌وکارها باید همانند بست بای خود را با محیط‌های متفاوت وفق دهند. این تفاوت و تغییر می‌تواند ناشی از تغییرات در تکنولوژی، انتظارات مشتریان، قوانین و مقررات و یا انتظارات کارکنان و … باشد. رهبران باید راهی پیدا کنند تا بتوانند خود را با شرایط و تغییرات سازگار کنند و از مزایا و فرصت‌هایی که با وقوع این تغییرات به وجود می‌آیند، استفاده کنند.


حال بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ یکی از استراتژی‌های مناسب برای این شرایط، به‌کارگیری رویکرد رهبریِ انطباقی است. در این مقاله خواهیم دید که رویکرد رهبری انطباقی چیست و چگونه می‌توان از آن برای مدیریت چالش‌های غیرمنتظره در محیط کسب و کار خود استفاده کرد.


رهبریِ انطباقی چیست؟

ران هیفتز (Ron Heifetz)، استاد دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۴ در کتاب خود تحت عنوان “Leadership Without Easy Answers”، بیان می‌کند که رهبریِ انطباقی مجموعه ای از استراتژی‌ها و اقداماتی است که می‌توان از آنها برای غلبه بر موانع و مشکلات، ایجاد تغییرات قابل توجه و سازگاری و انطباق با محیط‌های پیچیده و چالش برانگیز استفاده کرد. هیفتز تئوری خود را بر پایه‌ی زیست شناسی تکاملی و شواهدی که نشان می‌دهند که گیاهان و حیوانات همواره خود را با تغییر شرایط وفق می‌دهند، بنا کرده است. حیوانات و گیاهان آنچه که برای زنده ماندن لازم دارند را نگه می‌دارند و آنچه که لازم ندارند را دور می‌اندازند و به این ترتیب گونه‌های گیاهی و جانوری تکامل می‌یابند. به همین ترتیب، رهبران در رویکرد انطباقی از میان دانش‌ها، مهارت‌ها و ارزش‌هایی که در موقعیت قبلی داشته‌اند مفیدترین و مناسب‌ترین آنها را نگه می‌دارند و در شرایط آینده از آنها بهره می‌برند.


هیفتز بیان می‌کند که فرآیند رهبری انطباقی دارای سه مرحله است که عبارتند از:


مشاهده و زیر نظر گرفتن رویدادها و الگوها

تفسیر و توسعه‌ی فرضیه‌ها

طراحی اقدامات و مداخلات لازم

این مراحل به صورت مداوم تکرار می‌شوند به این ترتیب که هنگامی که یکبار همه‌ی آنها را انجام دادید، مجددا فرآیند را از اول تکرار می‌کنید و مشاهدات، فرضیه‌ها و مداخلات خود را اصلاح می‌کنید تا در نهایت به راه حل رضایت‌بخشی برسید.


مزایا

بر اساس نتایج به‌دست آمده از یک تحقیق سازمان‌هایی که خود را با تغییر شرایط وفق می‌دهند عملکرد مالیِ بهتری نسبت به سازمان‌هایی دارند که خود را با تغییرات سازگار نمی‌کنند. این تحقیق بیان می‌کند که کسب‌وکارهای چالاک و انعطاف‌پذیر، در دوره‌های بحرانی و شرایط دشوار به‌طور مداوم عملکرد قوی و پایداری نسبت به هم‌رده‌های خود دارند.


به همین ترتیب، رهبرانی که از یک رویکرد انطباقی در کنار سبک رهبری تحول‌گرا استفاده می‌کنند بهترین شرایط و آمادگی را برای هدایت سازمان در طول دوره‌های بحرانی و آشفته‌ی تغییرات دارند. آنها با همراه کردن اعضای سازمان در ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای مشکلات، روحیه‌ی افراد را بالا می‌برند و سپس با اصلاح مداوم ایده‌ها و نظرات آنها، این ایده‌ها را به بهترین شکل ممکن در می‌آورند. این رویکردِ چرخشی کمک می‌کند تا تصمیم نهایی، کارآمدترین و مؤثرترین تصمیم ممکن باشد.


فرآیند رسیدن به راهکارهای چندگانه، فرهنگی را به وجود می‌آورد که در آن افراد راحت و آزادانه و در فضایی سالم به مناظره و مباحثه با یکدیگر بپردازند و به آنها اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را مطرح کنند و تفکر مستقل داشته باشند.


معایب

رهبری انطباقی نیز اشکلات خاص خود را دارد. فرآیند بررسی احتمالات جدید، درجه‌ای از عدم قطعیت را به همراه دارد که می‌تواند منجر به ایجاد اختلاف و اصطکاک میان اعضای تیم شود. رهبران گروه ممکن است از اینکه نظرات‌شان به چالش کشیده می‌شود آزرده شوند و پیشنهادات دیگران را رد کنند.


این سبک رهبری مناسب همه‌ی موقعیت‌ها نیست. به عنوان مثال استفاده‌ی این سبک در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی مناسب‌تر است تا در محیط‌های پایدار. وقتی یک صنعت در مرحله‌ی بلوغ خود به سر می‌برد، باید از سبکی استفاده کنید که تخریب خلاقیت و نوآوری را به‌کار گیرد و کسب‌وکار را رو به جلو پیش ببرد. علاوه بر این، هنگامی که مدیران ارشد باید تصمیمات فوری اتخاذ کنند، ممکن است رهبری انطباقی مناسب نباشد، چرا که زمان می‌برد تا فرآیندهای مختلف آن صورت گرفته و افراد خود را با شرایط جدید وفق دهند. بنابراین در چنین محیط‌هایی استفاده از یک رویکرد اقتدارگرا می‌تواند مناسب‌تر باشد. 

چگونه تبدیل به یک رهبر انطباقی شویم؟

مؤسسه استراتژی گروه مشاوران بوستن، چهار بعد لازم جهت تبدیل شدن به یک رهبر انطباقی را به صورت زیر بیان کرده است:


هدایت کردن محیط کسب و کار

رهبری با همدلی

یادگیری از طریق خودبازنگری

ایجاد راهکارهای برد-برد

در اینجا به بررسی هریک از این ابعاد می‌پردازیم و مهارت‌های لازم برای هرکدام از آنها را شناسایی خواهیم کرد.


۱. هدایت کردن محیط کسب و کار

در سبک انطباقی، رهبران باید از عدم اطمینان استقبال کنند و برای داشتن عملکرد خوب در محیط‌های تغییرپذیر خود را به رویکردهای جدید وفق دهند. جهت کسب موفقیت در این بعد باید:


به دنبال دریافت اطلاعات از اعضای تیم‌ها در همه‌ی سطوح سازمان باشید. احتمال اینکه افرادی که نقش‌های کوچکتری دارند در طول فرآیندها دچار مشکل شوند و چالش ایجاد کنند بیشتر است تا افرادی که در سلسله مراتب بالاتر قرار دارند.

نقش رهبری را با دیگران به اشتراک بگذارید. هیچ کس نمی‌تواند در همه‌ی شرایط‌ها بهترین رهبر ممکن باشد. بنابراین، باید برخی از مسئولیت‌های رهبری را به کسانی اختصاص دهید که مناسب‌ترین شخص برای اتخاذ تصمیمات خاص جهت دستیابی به بهترین نتیجه برای سازمان هستند.

به واکاوی دنیای پیرامون خود بپردازید. به‌طور مداوم ریسک‌های موجود را بررسی کنید و همواره فرضیات خود را با ساختن سناریوهای فرضی و پرسیدن سؤال “چه می‌شود اگر…” از خود، مورد آزمایش قرار دهید.

هدفمند بمانید. هیفتز در راستای اشاره به اهمیت دیدگاهی که باید داشته باشید دو مفهوم تمثیلی را به این شکل در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد که: “به جای اینکه در طبقه‌ی همکف بنشینید” ، “به بالکن خانه بیایید”. منظور از این تمثیل این است که به جای این که همه‌ی تمرکز خود را روی فعالیت‌های روزانه بگذارید، روندها والگوها را در نظر داشته باشید.

۲. رهبری با همدلی

رهبرانی که از سبک رهبری انطباقی استفاده می‌کنند، در دیگران حس داشتن یک هدف مشترک را ایجاد می‌کنند و مدیریت خود را بیشتر بر پایه‌ی اثرگذاری بنا می‌کنند تا دستور دادن و کنترل. جهت دستیابی به موفقیت در این بعد باید:


از زاویه‌ی دید دیگران به پیرامون خود نگاه کنید. بیاموزید که چگونه موقعیت‌های چالش برانگیز را با نگاه کردن به آنها از زوایای متفاوت، مدیریت کنید.

توافق جمعی را در گروه خود افزایش دهید. برای اینکه بتوانید بر دیگران تأثیر بگذارید باید با آنها ارتباط شخصی برقرار کنید. به این منظور، باید اعتقادات، ارزش‌ها و دغدغه‌های آنها را درک کنید. می‌توانید با ارتقای هوش هیجانی خود رابطه‌ی خود را با اعضای تیم‌تان تقویت کنید.

در دیگران حس داشتن یک هدف مشترک ایجاد کنید. برای چه هدف بزرگتری کار می‌کنید؟ می‌توانید با ارائه‌ی یک چشم انداز روشن از سازمان خود و مأموریت آن به اعضای تیم‌تان، به آنها انگیزه دهید. برای اینکه این چشم‌انداز به کاری که اعضای تیم‌تان انجام می‌دهند معنای بیشتری بدهد، باید با ارزش‌های آنها مطابقت داشته باشد.

برای دستاوردهای صورت گرفته پاداش در نظر بگیرید. دستاوردهای اعضای تیم را شناسایی کرده و برای آنها پاداش در نظر بگیرید. این پاداش‌ها می‌توانند لزوماً مالی نباشند. به عنوان مثال بسته به اینکه چه چیزی منجر به انگیزش افراد می‌شود می‌توانید به آنها پروژه‌ی مورد علاقه‌شان را واگذار کنید، یا مسئولیت‌ها و سمت‌های بیشتری به آنها بدهید. با دادن پاداش به افراد تعهد و وفاداری آنها به سازمان و اهداف خود را افزایش می‌دهید.

۳. یادگیری از طریق خودبازنگری

رهبران انطباقی مشوق آزمایش و آزمون و خطا هستند. البته همیشه نمی‌توان به ایده‌آل‌ها دست یافت و گاهی شکست پیش می‌آید اما سازمان‌ها از همین آزمون و خطاها و احیاناً شکست‌ها درس می‌گیرند. برای کسب موفقیت در این بعد باید:


اعتماد ایجاد کنید. برای اینکه اعضای تیم نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، باید احساس راحتی بکنند. مطالعه‌ی مقاله‌ی ایجاد اعتماد در تیم می‌تواند به شما کمک کند تا در تیم خود همبستگی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید در اعضای تیم خود این اعتمادبه‌نفس را ایجاد کنید که نظرات خود را به گوش دیگران برسانند و در محیطی سالم و آزاد به مناظره و مباحثه بپردازند.

افراد را به خلاقیت تشویق کنید. هرچه افراد تیم‌تان ایده‌ها و نظرات بیشتری ارائه کنند، احتمال اینکه به راهکار کارآمدتری برسید، بیشتر می‌شود. برای ترغیب تیم به خلاقیت بیشتر آنها را به تشکیل جلسات طوفان فکری تشویق کنید. اگر برخی از اعضای تیم بر اصول مذاکره و مکالمه تسلط داشتند، از تکنیک‌هایی نظیر طوفان فکری چرخشی و روش یادداشت‌نویسی کرافورد برای مشارکت دادن همه در ایده پردازی‌ها استفاده کنید.

محیطی برای یادگیری فراهم کنید. به عنوان بخشی از این فرآیند، باید افراد را تشویق کنید تا نظرات متنوعی ارائه کنند و راه حل‌های جایگزین پیشنهاد دهند. آنها باید بدانند که شکست بخشی قابل قبول (و قابل پیش‌بینی) در فرآیند حل یک مشکل است.

آزمون و سنجش ایده‌ها. آزمون‌های کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند تا ایده‌های خود را بسنجید و قبل از اینکه منابع زیادی را برای یک پروژه بزرگ متعهد شوید، اطلاعات بیشتری را پیرامون آن به‌دست آورید. بدین منظور با اعضای تیم خود همکاری کنید و یک فرضیه ایجاد کنید، آزمون مربوطه را طراحی نمائید، آزمون را انجام داده و نتایج را تحلیل کنید. گاهی اوقات می‌توانید این فرآیند را با توجه به آموخته‌های خود آنقدر تکرار کنید تا به بهترین راهکار ممکن دست یابید.

مدیریت عدم قطعیت با توجه به ماهیت محیط در حال تغییر، گاهی باید افراد از محدوده‌ی آسایش خود خارج و با چالش‌ها درگیر شوند. مقاله‌ی مدیریت عدم قطعیت در پروژه استراتژی‌هایی ارائه می‌کند که می‌توانید با استفاده از آنها به اعضای تیم خود قوت قلب دهید که می‌توان از دل موقعیت‌های پیش‌بینی نشده فرصت‌هایی برای پیشرفت پیدا کرد.

۴. ایجاد راهکارهای برد-برد

رهبرانی که از سبک رهبری انطباقی استفاده می‌کنند، بر دستیابی به موفقیت هم‌زمان هم برای سازمان و هم برای سهام‌داران و ذی‌نفعان دیگر تمرکز دارند. برای کسب موفقیت در این بعد باید موارد زیر را انجام دهید:


ایجاد پذیرش در افراد. هرچه افراد شما خود را بیشتر با تغییرات وفق دهند، احتمال شکست کاهش می‌یابد. مقاله‌ی مدیریت تحول تعدادی ابزار و تکنیک به شما معرفی می‌کند که می‌توانید با استفاده از آنها به آرامی تغییرات مورد نظر را اعمال کنید و عدم قطعیت در سازمان خود را به طور مؤثر کنترل کنید. مهارت‌های خود را که جهت پیشرفت در حوزه‌های مختلف به آنها نیاز دارید را با دقت مورد آزمون قرار دهید.

فعالیت‌های خود را به محدوده‌ی سازمان خود محدود نکنید. موفقیت سازمان شما به میزان تعهد شما به فعالیت‌های خارجی نظیر مواجهه با تأمین‌کنندگان خارج از سازمان، فروشندگان و مشتریان بستگی دارد. به آنها نیز اجازه دهید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند و به طور منظم نظرات آنها را جویا شوید.

شهرت و اعتبار شرکت خود را از طریق مسئولیت‌پذیری اجتماعی تقویت کنید. رهبران باید برای دستیابی به موفقیت در بازار به سطوح پایین شرکت خود توجه بیشتری داشته باشند. با پیوند دادن سازمان و جامعه می‌توان ضمن کمک کردن به دیگران، وفادارای مشتریان و شهرت و اعتبار شرکت را افزایش داد. 

  • نیما
  • ۰
  • ۰

سمز کلاب، (به انگلیسی : Sam's Clubشرکت عمده‌فروشی آمریکایی است، که از شرکت‌های تابعه کمپانیوالمارت (بزرگترین شرکت جهان در سال ۲۰۱۳) محسوب می‌شود.

سمز کلاب فعالیت خود را از سال ۱۹۸۳ در بنتون ویلی، آرکانزاس آغاز نمود و نام آن نیز از سام والتون، بنیانگذار فروشگاه‌های والمارت، گرفته شده‌است. این شرکت هم‌اکنون با ۶۱۲ شعبه در ایالات متحده و ۲۵ شعبه بین‌المللی، پس از کاستکو، دومین عمده‌فروشی ایالات متحده به‌شمار می‌آید، همچنین از سال ۲۰۰۸ نیز به‌عنوان هشتمین شرکت خرده‌فروشی آمریکا شناخته می‌شود.


سایت شرکت سیمز کلاب


معرفی سیمز کلاب در ویکی پدیای انگلیسی

  • نیما
  • ۰
  • ۰

به نظر می رسد که فروشگاه زنجیره ای والمارت می خواهد از احساسات مردم هنگامی که در میان قفسه های آکنده از محصولات مختلف قدم می زنند باخبر شود. این کمپانی اخیراً پتنتی در رابطه با چرخ های خرید متصل به اینترنت ثبت کرده که قادر به پایش و اندازه گیری اطلاعات بیومتریک هستند. این تکنولوژی نه تنها قادر به پایش ضربان قلب مشتریان است، بلکه دمای بدن آنها و سرعت حرکت دادن چرخ خرید را نیز اندازه گیری می کند.

در این پتنت که روز بیست و سوم آگوست به ثبت رسیده، چرخ خریدی تشریح می شود که به مجموعه ای از سنتسورهای مختلف مجهز شده؛ همه این سنسورها هم در نهایت به یک سرور متصل می شوند. از این لحظه به بعد، تکنولوژی والمارت براساس اطلاعاتی که از دسته چرخ خرید دریافت می شود، می تواند به کارمندان فروشگاه خبر دهد که یک مشتری نیازمند کمک است.

چنین اطلاعاتی ضمناً می تواند به والمارت کمک کند تا درک عمیق تری از واکنش مشتریان به فروشگاه هایش داشته باشد. هنگامی که دیتا به یک سرور فرستاده می شود، سرور شروع به تحلیل مقایسه اطلاعات بیومتریک فرد با اطلاعاتی پایه که از پیش تعیین شده اند می کند. بنابر این تحلیل ها، سرور می تواند تشخیص دهد که یک مشتری ممکن است نیازمند کمک یکی از کارمندان باشد یا خیر و نوتیفیکشنی برای کارمندان ارسال می شود.

اگرچه این پتنت به نوعی انقلابی به نظر می رسد، اما احتمالاً اصلی ترین کارکرد آن در مواقع اضطراری باشد. به عنوان مثال اگر اطلاعات بیومتریک یک مشتری نشان دهد که او نیازمند توجه فوری است، نوتیفیکیشنی به سیستم مرکزی فروشگاه مخابره می شود. کارکرد نهایی این پتنت هم جمع آوری اطلاعات بیومتریک مشتریان و ساخت جداولی براساس آنهاست. مثلا فروشگاه ها می توانند جدولی شامل اطلاعات مربوط به سطح استرس مشتریان خود بسازند و بسته به آن، فضای فروشگاه خود را برای القای آرامش هرچه بیشتر به مصرف کنندگان تغییر دهند.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

یکی از سخت ترین و در عین حال کسل کننده ترین شغل های دنیا، وظیفه انبارداری است. این مسئله در خصوص انبارهای بزرگ و شلوغی چون مراکز توزیع کالای مجموعه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ والمارت (Walmart)، بیش از همه صدق می کند. شاید به همین دلایل است که مدیران این شرکت تصمیم گرفته اند این شغل را از انسان ها گرفته و به پهپادها بسپارند.

این طرح قرار است به صورت آزمایشی در یکی از مراکز توزیع اصلی والمارت به اجرا درآید، تا مشخص شود که آیا می توان از پهپادهای مجهز به دوربین برای ثبت موجودی کالاها استفاده کرد؟ و این که آیا جایگزینی نیروی انسانی با این ربات های پرنده، به افزایش سرعت و دقت در انجام کارها منجر خواهد شد؟

تا به امروز نتایج بسیار امیدوار کننده بوده است؛ بررسی عملکرد یک پهپاد آزمایشی در یکی از انبارها نشان می دهد که این پرنده الکترونیکی قابل هدایت قادر است در عرض یک روز معادل کار یک انسان در چند ماه را به انجام برساند.

شاید چنین ادعایی کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما در هر صورت نتیجه حاصله مورد رضایت اولیه مدیران قرار گرفته است. در حال حاضر صورت برداری از موجودی یک انبار توسط تیمی از افراد و به صورت دستی انجام می گیرد. طوری که هر شخص می باید بارکد تک تک کالاها را اسکن کرده و وارد سیستم نماید. به علاوه این که برای دسترسی به برخی قفسه ها، نیاز به ابزارهای خاص از جمله نردبان و حتی بالابر است.

در آن سو اما یک پهپاد می تواند با سرعت بالا در هوا حرکت کرده و در هر ثانیه ۳۰ تصویر را به ثبت برساند. اگر والمارت به این نتیجه برسد که ایده مذکور قابلیت اجرا در کلیه مراکز نگهداری و توزیع کالاهایش را دارا است، می تواند چند میلیون دلار در هزینه های خود صرفه جویی نماید. گرچه نمی توان این حقیقت را نیز نادیده گرفت که اجرای سراسری این طرح به معنی بیکار شدن تعداد قابل توجهی از نیروهای انباردار این کمپانی خواهد بود.

قرار است طرح جایگزینی پهپادها به جای نیروی انسانی تا ۶ الی ۹ ماه دیگر به صورت آزمایشی به اجرا درآید، تا به طور قطع کارایی آن به اثبات برسد.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارمغان دهه طلایی دات کام ها در قرن بیستم میلادی به جوامع جهانی بود که آرزوی مک لوهان برای خلق دهکده جهانی را در راستای پیش بینی موج سوم آلوین تافلر، محقق کرد.

اکنون که در سال های پایانی دومین دهه از قرن بیست و یکم به سر می بریم، فناوری اطلاعات در بستر تور جهان گستر، روز به روز تاثیر شگرف و ژرف خود را در زندگی هفت میلیارد ساکن این دهکده جهانی نمایان می کند.

تغییر سبک زندگی ها از روش های سنتی به سبک زندگی دیجیتالی و انقلاب در آموزش و اطلاع رسانی و ارتباطات، این ها بخشی از واقعیت های خوب یا بد دیجیتالی شدن جهانی است که همچنان با مشکلات زیست محیطی و بهداشت و فقر، دست و پنجه نرم می کند و بخشی از بار توسعه و تغییر سبک زندگی را، شرکت های خرده فروشی به دوش می کشند که آمازون، والمارت و علی بابا، تنها مشتی نمونه خروار هستند.

داستان آینده این شرکت های خرده فروشی را در مصاحبه رهبر والمارت با معتبرترین مجله کسب و کار جهان (HBR) میخوانید.

با ما همراه باشید.

داستان کسب و کار دیجیتالی

آنچه مسلم است، فناوری اطلاعات در حال تغییر نوع زندگی و سبک نگرش بشر به حال و آینده است و به نظر می رسد که نه تنها ارتباطات، بلکه الگوهای رفتاری در خرید و تعاملات فردی و اجتماعی و به طور کل، اقتصاد جهان به سمت افق هایی مبتنی بر جادوی صفر و یک ها، در حال تغییر باشد و این پارادایم تحول خواه، همه ابعاد زندگی بشر را به چالش می کشد.

یکی از مقولاتی که همواره با فضای تند دیجیتالی جهان که با انقلاب اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی، شاهد روند شتابان تغییر پذیر آن هستیم، کسب و کار بوده که در همه ابعاد، به سمت افق های دیجیتالی و الکترونیکی شدن در حرکت بوده و فرصت های بسیاری را به طور مستقیم و غیر مستقیم برای افراد خلق می کند.

خرده فروشی، یعنی فروش غیر عمده کالا به مصرف کننده نهایی، همواره یکی از دغدغه های عوامل تولید، توزیع و فروش و بازاریابی بوده و حتی اکنون نیز که کانال های عرضه و فروش و تبلیغات دیجیتالی و ظهور غول های خرده فروشی مانند آمازون و تا حدودی علی بابا در دنیا شکل گرفته است، باز هم شاهد حرف  و حدیث های بسیاری درباره آینده وضعیت خرده فروشی در جهان آینده هستیم.

به همین خاطر، برای فهم بهتر آینده ای که بزرگان خرده فروشی جهان از وضعیت کسب و کار خود در مختصات عصر دیجیتال ترسیم می کنند، ادی ایگناتیوس، سردبیر مجله معروف هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) به سراغ داگ مک میلون، مدیرعامل شرکت Walmart رفته تا نگرش و رویکرد برترین خرده فروش جهان را درباره آینده صنعت خرده فروشی جویا شود.

گفتگوی هاروارد بیزینس ریویو با مدیرعامل وال مارت: ما مردمی نیاز داریم که آینده نگر باشند

داستان والمارت

والمارت از فروشگاه های زنجیره ای معروف در ایالات متحده و کانادا است که در مکزیک ، اروپا ٬ هند و چین نیز شعبه دارد. این فروشگاه در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون ایجاد گردید و هم اکنون با بیش از ۶۲۰۰ شعبه و ۸ میلیون کارمند بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان شناخته میشود.

صاحبان آن که سه برادر و یک خواهر هستند ، هشتمین ثروتمند دنیا هستند. معروفیت این فروشگاه به علت ارزانی و به اصطلاح جوری جنس است. والمارت در آمریکا داراى ۳۶۰۰ شعبه فروشگاهى است. این شرکت در کره جنوبى ، چین، پورتوریکو، کانادا، مکزیک و آلمان هم مجموعاً داراى ۱۵۷۰ شعبه است.

شرکت خرده فروشی والمارت با ۳۵۱ میلیارد دلار درآمد و ۱۱ میلیارد دلار سود به عنوان بزرگترین شرکت امریکایی طی سال ۲۰۰۷ شناخته شد. شاید در سال ۱۹۶۲ میلادی که سام والتون اولین فروشگاه خود را به صورتی ساده و سنتی افتتاح کرد هیچکس نمی توانست تصور کند که «خرده فروشی» می تواند چنان رتبه ای در کسب و کارها داشته باشد که دست یافتن به آن برای دیگر کسب و کارهای عالم یک رؤیا به حساب آید.

اما همت والای والتون «بزرگترین خرده فروش قرن» را بنیان نهاد و نشان داد که آنچه انسان بخواهد، محقق خواهد شد. امروزه میلیونها نفر در آمریکا و سراسر دنیا به بیش از ۶ هزار فروشگاه وال مارت رفت و آمد دارند و ۸/۱ میلیون نفر به خدمت آنها مشغول هستند و یک زنجیره عظیم تامین کنندگان به پشتیبانی آنها می پردازند و درآمد صدها میلیارد دلاری و سود ۲/۱۱ میلیارد دلاری حاصل می شود.

در این هیاهو که شرکتهای عظیم با سابقه دهها سال فعالیت نظیر GE و HP و GM از یک سو و شرکتهای کوچک ولی پویا و مبتنی بر فناوری نظیر «مایکروسافت» و «دل» ازسوی دیگر رقبای مطرح هستند، کمتر کسی می تواند در ذهن خود به چهار دهه پیش برگردد و تک فروشگاهی را تصویر کند که بنیان این خرده فروش افسانه ای بر پایه های آن قد برافراشته است.

تاریخچه 

با افتتاح اولین فروشگاه در آرکانزاس آمریکا در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط سام والتون، شرکت او آغاز به کار کرد. پنج سال بعد تعداد فروشگاهها در آن ایالت به ۲۴ رسید و میزان فروش از مرز ۶/۱۲ میلیون دلار گذشت. سال بعد، فروشگاه های جدید در خارج از ایالت آرکانزاس تاسیس شد.

در سال ۱۹۶۹ میلادی شرکت رسما به عنوان «شرکت فروشگاههای والمارت» (WAL-MART STORES INC.) به ثبت رسید. سال بعد که سهام شرکت در بورس نیویورک عرضه شد تعداد فروشگاهها به ۳۸ ، فروش به ۲/۴۴ میلیون دلار و تعداد کارکنان به ۱۵۰۰ نفر رسیده بود.

در سال ۱۹۷۹ میلادی والمارت به عنوان اولین شرکتی که به فروش بیش از یک میلیارد دست یافته بود شناخته شد. در این هنگام تعداد فروشگاهها به ۱۲۵ و تعداد کارکنان در ۱۱ ایالت به ۲۱ هزار نفر رسیده بود. در ۱۹۸۴ دیوید گلس به ریاست شرکت رسید و از ۱۹۸۸ به عنوان مدیرعامل مشغول کار شد. در ۱۹۹۰ والمارت به عنوان برترین فروشگاه ملی شناخته شد.

در سال ۱۹۹۲ با مرگ سام والتون، فرزند او راب والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد. یک سال قبل از آن اولین واحد بین المللی فروشگاه های والمارت در مکزیکوسیتی افتتاح شده بود. در ۱۹۹۶ نیز والمارت به صورت مشارکت (J.V) به چین وارد شد. سال ۱۹۹۷ میلادی که برای اولین بار فروش وال مارت از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت، تعداد کارکنان داخلی به ۶۸۰ هزار و تعداد کارکنان بین المللی ۱۱۵ هزار نفر رسیده بود.

در آستانه ورود به هزاره جدید، وال مارت با یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر، بزرگترین شرکت خصوصی جهان از لحاظ تعداد نفرات شناخته شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز وال مارت در رده بندی مجله فورچون به عنوان تحسین‌ برانگیز ترین شرکت جهان معرفی شد. درهمین سال لی اسکات به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت برگزیده شد. در سال ۲۰۰۲ وال مارت درصدر جدول ۵۰۰ شرکت برتر جهانی این مجله قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۲ میلادی با مرگ سام والتون بنیانگذار وال مارت پسر او رابسون به عنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد . رابسون که دکتری حقوق دانشگاه کلمبیا را دارد از ۱۹۶۹ به شرکت پیوسته است. در سال ۱۹۸۸ دیوید گلاس به مدیرعاملی برگزیده شد و از سال ۲۰۰۰ نیز لی اسکات به عنوان رئیس و مدیرعامل وال مارت سکان هدایت شرکت را به دست گرفته است.

او در سال ۱۹۷۹ میلادی به وال مارت پیوست و به عنوان معاون مدیر حمل نقل، مدیر حمل و نقل و نایب رئیس بخش توزیع فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۲ میلادی به سمت نایب رئیس اجرایی پشتیبانی و در سال ۱۹۹۵ میلادی نایب رئیس اجرایی فروش رسید. اسکات کارشناس بازرگانی از دانشگاه Pitsburg است.

او بر این باور است که فروش و سود خوب شرکت در سال ۲۰۰۵، به ۸ میلیون همکار تعلق دارد که هر روز سخت‌کوشند و به مشتریان بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان خدمت ارائه می دهند. لی اسکات مسئولیت مدیرعاملی را بسیار بیش از قدرت او میداند. او می گوید «البته باور همگانی این است که به محض آنکه مدیرعامل شدی می توانی دستور دهی و کارها هم انجام شود. اما حقیقت آن است که تنها با نفوذ در دیگران می توان اثری برجای گذاشت».

رقبای والمارت

محیط رقابتی وال‌ مارت بسیار منحصر به فرد است. رقبای شرکت در درجه اول شامل خرده‌ فروشان بزرگ، مراکز عمده فروشی و انبارهای کالا و فروشگاه‌ های زنجیره‌ای هستند که فشار رقابتی بالایی بر وال‌مارت وارد می‌کنند. صنعت فروشگاه‌ هایی که دامنه گسترده‌ای از کالاها و با قیمت کم و نزدیک به قیمت تولید کالا را می‌فروشند(discount retail stores)، از لحاظ اندازه بسیار قابل‌ توجه بوده و به طور مداوم در حال رشد و تغییر است.

رقبای اصلی و برتر در این صنعت هم از لحاظ ملی و هم بین‌ المللی با هم رقابت می‌کنند و رقابت اصلی آنها نیز بر سر قیمت گذاری، مکان‌یابی، اندازه فروشگاه، چیدمان و محیط، تکنولوژی و نوآوری و تصویر کلی فروشگاه در اجتماع می‌باشد. مشخصه اصلی بازار در این صنعت، صرفه به مقیاس (سرشکن شدن هزینه‌ها به خاطر بزرگ بودن مقیاس) است.

بازیگران اصلی بازار، عملیاتی مثل خرید، تولید، تبلیغات و حمل‌ و‌ نقل کالاها را به شکل عمودی و از بالا کنترل می‌کنند. در چنین فعالیت‌هایی که در مقیاس بزرگ انجام می‌شوند، به واسطه سرشکن شدن هزینه‌ها، رقبای اصلی مزیت قابل‌ توجهی در مقابل رقبای کوچک‌تر دارند.

رقبای اصلی وال‌مارت در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، «تارگت» و «کی‌مارت» هستند. فروشگاه‌های عظیم زنجیره‌ای دیگری مثل «سیرکت سیتی»، «بَث» و «بیاند» هم جزو رقبای این شرکت هستند. طبق یکی از تحقیقات انجام شده، بیشتر افراد پاسخ دهنده وال‌ مارت را به دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترجیح داده‌اند و به ادعای آنان وال‌ مارت کالاهای با قیمت پایین تر، تنوع و حق انتخاب بیشتر و با کیفیت بالاتر ارائه می‌کند.

نیاز‌های مصرف‌ کنندگان، مشخصه اقتصادی مهمی در تمام محیط‌های رقابتی است. اینکه چه مشخصه‌ هایی از کالا(مثل قیمت، تنوع، کیفیت و غیره) خریداران را تشویق به انتخاب یک فروشنده از میان رقبای دیگر می‌کند، مساله رقابتی بسیار با اهمیتی است.

سامز کلاب یکی از شرکت‌های وابسته به وال‌مارت، به شدت در بخش انبارداری و عمده‌ فروشی با شرکت کاستکو در حال رقابت است. کاستکو انبارهای کم، اما با فروش و درآمد بیشتر دارد. به علاوه مشتریان این شرکت به تناوب بیشتری نسبت به مشتریان سامز کلاب از آن خرید کرده و به طور متوسط در هر بار خرید مقدار بیشتری نیز خرج می‌کنند.

این برتری کاستکو می‌تواند به دلیل نوآوری بهتر آن باشد چون نوآوری فاکتوری کلیدی در ارزیابی رقبا در یک صنعت است. وال‌ مارت با سوپر مارکت‌ های زنجیره‌ای بزرگ هم رقابت می‌کند. ظرفیت صنعت خواروبار تقریبا اشباع شده است و از این جهت وال‌ مارت برای بسیاری از این سوپر مارکت‌ ها (هم بزرگ و هم کوچک) تهدیدی جدی محسوب می‌شود و برای بسیاری از آنها رقابت با قیمت‌ های پایین وال‌ مارت بسیار مشکل است.

از آنجا که این صنعت بسیار شلوغ و اشباع شده است، حتی سوپرمارکت‌ های بزرگ هم به دنبال متمایز ساختن خودشان برای ادامه حیات هستند.

وال مارت در ۱ دقیقه!

وقتی صحبت از وال مارت می کنیم، صحبت از شرکتی با ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش می کنیم. شرکتی که اکنون، بزرگ ترین شبکه خرده فروشی جهان بوده و همچون مک دونالد، برای مردم آمریکای شمالی، نامی آشنا و بخشی جدا نشدنی از سبک زندگی هفتگی آنان و از مقصدهای خرید به شمار می رود. این شرکت دارای بزرگ ترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها در جهان است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، رتبه سوم بزرگ ترین شرکت های جهان قرار گرفت و در سال های اخیر، برترین شرکت جهان از نظر میزان درآمد سالانه شناخته می شود. سام والتون، بنیانگذار وال مارت، در سال ۱۹۱۸ میلادی در کینگفشیر اوکلاهاما زاده شد و به همراه برادرش: باد والتون، نخستین فروشگاه تخفیف دار را در سال ۱۹۶۲ میلادی در آرکانزاس راه اندازی کرد.

این شرکت در عرصه کسب و کارهای خرد، صاحب الگو و سیستم و روش های خلاقانه گسترده ای بوده و در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط مجله معتبر فورچون، یکی از شرکت های تاثیرگذار قرن بیستم و در کنار جنرال الکترویک و مایکروسافت قرار گرفت. بیش از ۲ میلیون کارمند دارد که آن را تبدیل به بزرگ ترین کارفرمای بخشی خصوصی در دنیا می کند. اکنون بیش از ۲۵۸ میلیون صفحه در اینترنت درباره کسب و کار این شرکت ایندکس شده است

وال مارتی ها را می توانید در اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و اپلیکیشن موبایل دنبال کنید و از رویکردهای تجاری و کسب و کار خرده و عمده آنها آگاه شوید. وال مارت برای توسعه کسب و کار اینترنتی خود، حتی بنیانگذار اینستاگرام و ماریسا مایر، رهبر یاهو را نیز به خدمت گرفته تا از بزرگان دره سیلیکون برای توان افزایی کارآفرینی دیجیتالی خود بهره گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جدید ترین وضعیت کسب و کار وال مارتی ها به درگاه انها مراجعه کنید. یکی از بخش های جالب این شرکت، قسمت کسب و کار سبز و گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی (CSR) است که در رویکرد رفتار سازمانی خود به آن توجه دارند و می تواند الگوها و تجارب خوبی برای فعالان خرده فروش بزرگ در ایران باشد.

در گزارش سال ۲۰۱۷ خود، برنامه عمل تا سال ۲۰۱۵ میلادی را تشریح کرده اند که برای علاقمندان به کسب و کار سبز و مدیران خرده فروش و علاقمندان به مباحث بازاریابی متعالی و کسب و کار پایدار، مطالعه آن توصیه می شود.

گفتگو با HBR

تجارت اینترنتی و علایق مردم به سمت و سوی سفارش ها و خریدهای دیجیتالی و کاهش گرایش به مراجعه حضوری برای خرید اقلام به خصوص مواردی که می توان به راحتی از خانه و محل کار سفارش داد و جلوی درب خانه یا محل کار تحویل گرفت، در کنار هزینه های سربار ثابت فروشگاه های سنتی سبب شده تا زنگ خطر برای این کسب و کار به صدا در آمد.

مخصوصا برای وال مارتی ها که این روزها با بیش از ۶ هزار فروشگاه در سراسر آمریکا، روند فوق العاده رشد آنها به کندی همراه شده و جامعه سهامدارانش در وال استریت، نسب به سود دهی ضعیف آن ابراز نگرانی کرده اند. مک میلون، مدیرعامل وال مارت از سال ۲۰۱۴ میلادی، تلاش کرده تا برای برون رفت وال مارتی ها از بحران کسب و کار سنتی کند، افق هایی به سمت کسب و کار دیجیتالی و عدم رشد آجری و فیزیکی این شرکت ترسیم کند.

نخستین سوال هاروارد بیزینس ار مک میلون این بود که وقتی مدیرعامل شرکت شدی، نخستین اولویتت چه بود؟

او گفت که شرکتی با بیش از ۵۰ سال عمر، برای یک هدف تاسیس شده ولی دنیا به سرعت تغییر می کند. وقتی هیات مدیره شرکت من را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد، به من گفتند که فقط شرکت را حفظ نکن، بلکه آن را برای آینده آماده کن. این کاری است که ما سعی میکنیم انجامش بدهیم.

مجموعه گفت و گوهای جذاب برترین مجله کسب و کار جهان با یکی از بزرگان خرده فروشی جهان را در زیر می خوانید:

هارواد: آیا در حرکت نخست، تغییر شما به سمت دیجیتالی شدن است؟

مدیرعامل وال مارت: تجارت الکترونیک و دیجیتالی شدن، از اولویت های فهرست ما به شمار می رود. اما ضروریات دیگری هم در نظر داریم. مثل اینکه آیا از نظر جغرافیایی، در ۲۸ بازار جهانی، وضعیت خوبی داریم؟ از نظر فرهنگی، آیا ما رفتارهایی را داریم که برای روبرو شدن با آینده به آن ها نیاز داشته باشیم؟ چه چیزی در ساختار فیزیکی و آجری مجموعه فروشگاه های وال مارت باید تغییر کند؟

باید به این سوال ها جواب بدهیم.

هاروارد: آیا اطمینان دارید که فروشگاه های فیزیکی شما، بخشی از آینده خرده فروشی شما را رقم خواهد زد؟

مدیرعامل وال مارت: هدف وال مارت آن است که بتوانیم به مشتریان خود خدمت رسانی کنیم. برای این کار، نیاز داریم یک کسب و کار تجارت الکترونیک قوی و توانا بسازیم و همچنین کاری را که در فروشگاه های خود انجام می دهیم را مرتب تقویت کنیم. قطعا، مشتریان ما قصد دارند تا در پول و زمان خود صرفه جویی کنند و اقلام متنوع تری از اجناس را در اختیار داشته باشند.

من فکر میکنم که وال مارت بتواند با تجارت الکترونیک و توانایی های دیجیتال با فروشگاه ها، کارهایی را انجام دهد که یک بازیگر تجارت الکترونیک، به تنهایی با یک سایت اینترنتی نمی تواند.

هاروارد: آیا در استراتژی کسب و کار آینده شما، حفظ فروشگاه های فیزیکی شما جای دارد؟ یا قصد دارید که فروشگاه های فیزیکی خود را با فروشگاه های اینترنتی، یکپارچه کنید؟

مدیرعامل وال مارت: واقعیت آن است که مشتریان همه را می خواهند. هم فروشگاه مجازی هم فروشگاه فیزیکی. آن ها دوست دارند انلاین شوند تا صدها میلیون قلم کالا را مشاهده کنند و چیزی را که دنبالش هستند پیدا کنند. اما خیلی ها هم می خواهند تجربه دلچسبی در یک محیط فروشگاهی فیزیکی داشته باشند.

هاروارد: هدف اصلی وال مارت، قیمت های پایین (LOW PRICE) بوده است. آیا خرید آنلاین، از قیمت، مهم تر است؟

مدیرعامل وال مارت: قیمت های پایین در وال مارت، یک امر معمول و متداول بوده و هست. مشتریان، تقریبا آن را به عنوان امری که همیشه وجود داشته است در نظر می گیرند. اما آنها همچنین می خواهند که در زمان صرفه جویی کنند و اهمیت این هدف، نسبت به قیمت پایین در حال افزایش یافتن است.

شما امروزه نمی توانید کسب و کاری را تاسیس کنید که به طور خالص، فقط روی قیمت موفق باشد. موازنه قدیمی خدمات در مقابل قیمت پایین، دیگر معنا ندارد.

هاروارد: وال مارت با تاخیر وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. چرا این کار اینقدر طولانی شد و می توان اینگونه برداشت کرد که مدل قدیمی، به قدری سود آور بود که ضرورتی برای تغییر احساس نکردید؟

مدیرعامل وال مارت: شکی نیست که من دوست داشتم این کار زودتر اتفاق بیافتد. ما سال در حال تحقیق در این زمینه بودیم. اما بحث دیجیتال برای ما باید بیشتر از خدمت رسانی صرف به مشتری در انتهای خط باشد. این مساله ای بیشتر از تجارت الکترونیک است.

نیاز ما این است که دیجیتالی شدن را با همه کارکردها و شغل های خود یکپارچه کنیم تا بتوانیم سریع تر و کاراتر باشیم. هنوز کاغذهای بیش از حد زیادی در کسب و کار ما مورد استفاده قرار می گیرد که باید برایش فکری کنیم.

هاروارد: وال مارت همیشه در تحلیل آماری و فهم رفتار خرید و نیازمندی های مشتریان پیشرو بوده است. اکنون، در عصر داده های بزرگ، این سطح از درک مشتریان تقریبا برای خرده فروش ها ضروری است. شما چگونه این بعد را به عنوان یک امتیاز رقابتی حفظ می کنید؟

مدیرعامل وال مارت: مساله عمده این است که برنامه ریزی کنیم چطور افراد در مسیری درست با هم کار کنند. ما اکنون یک تیم بزرگ در سیلیکون ولی داریم . یک تیم بزرگ فناوری در اینجا درست کردیم و دیگری  را در هندوستان تشکیل دادیم. ما نیاز به کسانی داریم که ما را در آینده راهنمایی بکنند و بگویند ک هچطور با اعداد بزرگ، می توان عادت های مشتریان را تغییر داد.

هاروارد: آیا شما برای این سفر به آینده، دریافته اید که برخی کارکنان، دارای کاستی مهارتی و همکاری هستند؟

مدیرعامل وال مارت: بله! این منطقی به نظر می رسد که وقتی شما تغییراتی این چنینی را پیش می برید، پاسخ های متفاوتی دریافت خواهید کرد. برخی از افراد را خواهید داشت که به تغییرات جواب مثبت می دهند. برخی دیگر، زمان بیشتری می خواهند یا اصلا قصد تغییر ندارند.

ما مواردی از خروج منابع انسانی را شاهد بودیم و بیشتر از ان را هم شاهد خواهیم بود. اما بسیاری از افراد به خوبی تحصیل کرده، افرادی روشن، در این شرکت داریم و یقین داریم که در قالب یک گروه، قادر خواهیم بود که به جلو حرکت کنیم.

هاروارد: شرکت وال مارت در دنیای کنونی، با رقابت گسترده ای روبرو شده است. از نظر قیمت و از نظر کیفیت. بعد از ان، آمازون قرار دارد که یک شرکت انلاین خرده فروشی است. استراتژی شما برای پیروزی در این اکو سیستم کسب و کار چگونه است؟

مدیرعامل وال مارت: ما تلاش می کنیم که روی مشتریان بیشتر از رقابت با رقبا، تمرکز کنیم. البته ما رقبایی در دید پیرامونی خود داریم و سعی می کنیم که از ان ها درس بگیریم. سعی میکنیم استعدادهای عالی را در عصر دیجیتال استخدام کنیم.

ما چند تا شرکت خریده ایم و یقین داریم که بیشتر هم بخواهیم خرید کنیم. همچنین در شریک شدن با دیگر شرکتها، بازتر از گذشته عمل خواهیم کرد. لازم نیست که همه چیز را خودمان از اول بسازیم.

هاروارد: بگذارید بیشتر درباره آمازون صحبت کنیم. وال مارت چطور قابل مقایسه با آن است؟

مدیرعامل وال مارت: باید برای پاسخ به این پرسش، ابتدا می بایست چند چیز را تشریح کنم. همان ابتدا که به عنوان مدیرعامل شرکت وال مارت منصوب شدم، کتاب: انبار هر چیزی، که در واقع گزارشی عمیق به کسب و کار آمازون است را به همه کارمندان هدیه کردم . به آنها گفتم که آن را بخوانند و بفهمند و درباره مطالبش در جلسات کاری بحث میکنیم.

نقطه ضعف های این شرکت را دریافتیم و تلاش کردیم که خودمان را در این زمینه ها قوی کنیم و بر مشتریان هم تمرکز کنیم.

هاروارد: آیا فکر می کنید که چشم انداز مدل دو گانه وال مارت بتواند مدل آمازون را شکست دهد؟

مدیرعامل وال مارت: به عنوان خرده فروش، برایمان جذاب است که نگاه کنیم، آمازون چه چیزی ساخته است. این وب سایت واقعا جذاب است. یک بازار نوآورانه است. مشتریان در زمان خود صرفه جویی می کنند و به نوع طبقه بندی از کالاها به آنها داده می شود. پس ما باید چگونه چیزی مربوط به خودمان بسازیم و آن را تدوام بخشیم؟

هدف ما این سایت که آنچه را که باید کپی کنیم، کپی کنیم و آنچه را که باید ابداع کنیم، ابداع کنیم و در نهایت با تغییر دادن آنچه انجام می دهیم، و اینکه چگونه ان را انجام می دهیم، نه تغییر دادن اینگه چگونه چیزی را الان انجام می دهیم، برنده این بازی باشیم.

ما به اندازه کافی در چند سال گذشته، درون نگری کرده و احساس داریم که هدفمان، ارزشهایمان و فرهنگ ما ابدی و همیشگی است . تاریخ نشان داد که بیشتر شرکت های خرده فروشی، با تغییرات مختل کننده، باقی نخواهند ماند ولی ما اطمینان داریم که می توانیم این کار را انجام دهیم.

هاروارد: این تحول دیجیتالی، چطور و تا کجا پیش خواهد رفت ؟ بزرگ ترین چالش چیست؟

مدیرعامل وال مارت: سرعت. اگر شما کسب و کار و تجارت الکترونیک ما را با دیگر رقبا مقایسه کنید، درخواهید یافت که کسب و کار خوبی است. در سال مالی ۲۰۱۶ میلادی، فروش تجارت الکترونیک جهانی وال مارت نزدیک به ۱۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳ میلیارد دلار رسید.

اما وقتی به آنچه پیشروان بازار انجام می دهند نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که بسیار زمان کم داریم برای رسیدن به آنجایی که باید باشیم. تازه این فقط در حوزه تجارت الکترونیک است. چیزهای بسیار زیادی در بحث دیجیتال وجود دارد که باید اتفاق بیفتد. ما در مسیر درستی داریم حرکت میکنیم و پیش می رویم. ولی به اندازه کافی سریع نیستیم.

هاروارد: با اینکه وال مارت اخیرا دستمزد کارکنان خود را افزایش داده است، شرکت هنوز با مساله خوش نامی روبرو است. چطور به این مساله کنار می آیید؟

مدیرعامل وال مارت: ما با واقعیت گرای شروع می کنیم و تلاش داریم روی آنچه می توانیم برای بهتر کردن وال مارت از هر زمان دیگری انجام دهیم متمرکز می شویم. پس از ان، به موضوع شهرت (REPUTATION) می رسیم. من واقعا افتخار میکنم به اینکه روی پایداری زیست محیطی و اجتماعی کار می کنیم.

اموری که شامل معاهده های ما برای کاهش گازهای گلخانه ای است. اگر جهان بداند که ما در ۱۰ سال گذشته چه کارهای برای حفظ محیط زیست کرده ایم و در حال انجام چه کارهایی برای بهتر شدن کره زمین هستیم، فکر میکنم که خوش نامی ما به شدت بهتر شود.

اینستاگردی با وال مارت

وال بخشی از فعالیت های ارتباط با مشتریان را از طریق شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام دنبال میکند که در زیر به جدید ترین پست های آن، اشاره میکنیم.

درس هایی از وال مارت

شرکت های خرده فروش و فعالان کارآفرینی دیحیتالی و دانشجویان رشته های مدیریت و بازاریابی و مهندسی صنایع، بد نیست به کدهایی که از سخنان رهبر وال مارت در گفتگو با هاروارد بیزینس ریویو ارائه شد، بیشتر توجه کنند.

  • مسئولیت اجتماعی شرکت ها: رهبر وال مارت در مصاحبه اخیر خود، به اهمیت بخشی بهCSR به عنوان یک امتیاز رقابتی برای حال و آینده این خرده فروش موفق آمریکایی اشاره می کند و آن را فاکتوری برای توان افزایی شهرت این شرکت می داند. شرکت های ایرانی نیز می بایست برای کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی فعالیت های خود، به گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی (CSR Annual REPORT) توجه کنند.
  •  کسب و کار آنلاین: شرکت با بیش از ۶ هزار شعبه فیزیکی در آمریکا، تمرکز گسترده ای بر روی توسعه کسب و کار انلاین دارد. این پیام روشنی به کسب و کارهای سنتی کوچک است که برای بقا در عصر امروز، می بایست به ابزارهای هوشمندانه و خلاقانه مبتنی بر فناوری اطلاعات،‌ مجهز شوند. از فروش و معرفی کالا تا تعامل الکترونیکی با مشتریان و مصرف کنندگان و توزیع کنندگان، همه و همه بایستی بر رویه های ICT استقرار یابد. این پیام خوبی برای فعالان کسب و کار است که کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) را جدی تر بگیرند.
  •  مدیریت ارتباط با مشتری: وال مارت یکی از پیشرفته ترین سیستم ها برای تعامل مرتب و مداوم با مشتریان در سراسر ایالات متحده را در میان خرده فروش های امریکایی دارد. از یافته های این ارتباط دو سویه، برای بهبود کسب و کار و توان افزایی اثربخش فعالیت های خود در جهت کاهش قیمت تمام شده و فروش بیشتر و افزایش سهم خود در بازار استفاده می کند. به همین خاطر، شرکت های امروزی باید به مقوله مدیریت ارتباط با مشتریان مختلف خود ( CRM  (Customer Relationship Management در فضای دیجیتالی، بیشتر بها دهند.
  •  تحلیل رقبا: همانطور که در مصاحبه مدیرعامل وال مارت خواندیم، تحلیل رقبا (مثل آمازون)، همواره در دستور کار وال مارتی ها و تیم های تحقیق و توسعه (R&D) قرار دارد. در واقع شرکت های بزرگ، بدون اتکا به واحدهای بازاریابی خلاق و تیم های انالیز هوشمندانه رقیب، قادر به تدوین استراتژی های عملیاتی و راهبردی نیستند. این پیام مهم رهبر وال مارت برای فعالان کسب و کار در کشورمان است که همواره به دنبال فهم نقاط ضعف حریف  برای تقویت پتانسیل های خود باشند.
  •  آنالیز مداوم نیازهای مشتریان: مقوله نیازهای مشتریان (CUSTOMER’S REQUIREMENTS) در پیشبرد کسب و کار و راهبردی اثربخش ان اهمیت زیادی دارد. نیازهای مشتریان تابع عوامل مختلفی است و پیچیدگی بسیار دارد. وال مارت تلاش دارد تا هر ساله، این نیازها را در راستای تعامل به مشتریان، شناسایی و برای پاسخ این نیازها، برنامه ریزی کند. فروش ۱۳ میلیارد دلاری وال مارت در فضای مجازی، خود نشانگر شناخت و درک حداقلی نیازهای دیجیتالی بخشی از جامعه مشتریان وال مارت بود.
    •  بررسی مداوم وضعیت بازار:‌ مدیرعامل وال مارت معتقد است که وضعیت بازار، به خصوص در عصر امروز، مدام در حال تغییر است. همانطور که در نصیحت هیات مدیره به مدیرعامل جوان نیز عنوان شده است، شرکت وال مارت باید خود را برای جهان در حال تغییر باید آماده کند. استقرار رویه های خلاقانه و هوشمندانه در کسب و کاری که انعطاف لازم را با روندهای امروزی کسب و کار جهانی داشته باشد، پیامی است که از این مصاحبه می توان دریافت و فعالان اقتصادی و تجاری و محققان این حوزه ها باید بر روی آن بیشتر تمرکز کنند.

     پیشنهاداتی به دانشجویان اقتصاد، مدیریت و بازاریابی

    اگر به عنوان دانشجو، این گفتار را مطالعه کردید و به دنبال موضوعی برای مقاله یا پایان نامه در زمینه های: مدیریت، بازاریابی، اقتصاد، مهندسی صنایع، تحلیل سیستم ها، مدیریت زنجیره تامین، ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط عمومی، مدیریت ارتباطات و یا تبلیغات هستید، ۱۰ مورد زیر را پیشنهاد میکنیم که بر روی آن متمرکز شوید:

    •  خرده فروش ها به خصوص وال مارت، بر روی چه موضوعاتی در حوزه CSR متمرکز می شوند؟
    • کسب و کار سبز وال مارت و خرده فروش ها، چگونه هدایت و راهبری می شود؟
    • چه نقشی دنیای خرده فروش ها در توسعه پایدار دارند؟
    • تفاوت ها و تشابه های کسب و کار انلاین وال مارت با آمازون چیست؟
    • آیا الگوهای کسب و کار Alibaba با Walmart در زمینه های بازاریابی و تبلیغات مشابه است؟
    • رفتار سازمانی وال مارت در حوزه منابع انسانی و روابط با مشتریان چگونه است؟
    • وال مارت و دیگر خرده فروش های بزرگ آمریکا چگونه با جامعه سهامداران خرد تعامل می کنند؟
    • مدیربت بازاریابی نوین در وال مارت، بر روی چه مختصات و الگوهایی متمرکز شده است؟
    • مدیریت زنجیره تامین (SCM) هوشمندانه در وال مارت و امازون چگونه است؟
    • نقش پهپادها و هوش مصنوعی در توسعه کسب و کار وال مارت چگونه است و چه آینده ای دارد؟
برای آشنایی بهتر با کسب و کار موفق گذشته و حال شرکت وال مارت، به کتاب: درس های عملی و الهام بخش از بزرگ ترین خرده فروش جهان که توسط برایان رابرتز و ناتالی برگ در سال ۲۰۱۲ میلادی نوشته شد مراجعه کنید.
  • نیما
  • ۰
  • ۰

این روزها یکی از نشانه های خرده فروشی مدرن، نیاز در حال رشد این صنعت به تحویل سریع است که در راستای همین نیاز، شرکت فدرال اکسپرس (فدکس) خدمات تحویل یک روزه شهری خود را در ۳۰ بازار و در ۱۸۰۰ شهر ایالات متحده گسترش داده است.

FedEx این سرویس را اولین بار در مارس ۲۰۱۶ آغاز کرد و در بیش از ۲۰ بازار در سراسر کشور ارائه داد. آخرین بازارها شامل شهرهای سان دیگو، ریورساید، ساکرامنتو و کالیفرنیا بودند. استفاده از سرویس SameDay City به این طریق است که راننده های FedEx یونیفرم دار در خودروهای مارکدار و مشخص فدکس بسته ها را تحویل می دهند و مشتریان و شرکت ها می توانند وضعیت بسته را بر روی یک نقشه ردیابی کرده و به زمان تخمینی رسیدن بسته از طریق هشدار تحویل، دسترسی داشته باشند. کسب و کارها می توانند با خدمات وب FedEx SameDay City از طریق یک برنامه رابط کاربردی، یا API برای استفاده از گزینه حمل و نقل، یکپارچه و هماهنگ شوند.

برنامه SameDay City گزینه های زیر را ارائه می دهد:

  • خدمات ویژه که ۷ روز هفته در دسترس است، با حمل و تحویل در زمانی کمتر از ۲ ساعت
  • خدمات استاندارد، که در روزهای کاری و غیر تعطیل ارائه می شود و عملیات حمل و تحویل را در حدود ۴ ساعت انجام می دهد.
  • خدمات اقتصادی که در روزهای کاری و غیر تعطیل فعالیت می کند و تحویل تا پایان روز است
  • خدمات عادی، با شرایط مرسوم که در آن حمل و تحویل بصورت منظم در مکان های مختلف است

ادامه و گسترش این سرویس باعث می شود فدکس بتواند روزانه هزاران بسته را برای افراد و برندهای بزرگ بصورت یکسان جابجا کرده و به مشتریان تحویل دهد. Fedex در حال حاضر براساس گزارش خرده فروشی سال ۲۰۱۷، به بیش از ۳۱۸ خرده فروش اینترنتی ارائه خدمت می دهد.

فدکس در چه شرایطی تصمیم به گسترش خدمات یک روزه ی خود گرفته است؟

این تصمیم برای گسترش در میان تلاش های مداوم برای گرفتن سفارشات آنلاین خریداران، و سرعت و کیفیتی که آن ها از تحویل بسته انتظار دارند، اتفاق می افتد . همچنین این تصمیم در شرایطی است که برای جذب خرده فروشان، شرکت هایی همچون فدکس، با شبکه تحویل و تحقق سفارشات شرکت بزرگ آمازون رقابت می کنند.

سرویس Amazon Prime Now، که سرویس ارائه دهنده خدمات تحویل رایگان دوساعته آمازون است. خدمات Prime Now برای بیش از ۲۵،۰۰۰ محصول در مقوله هایی مانند کالاهای خانگی، مواد غذایی و هدایا موجود است. البته این خدمات رایگان فقط برای مشتریان Prime است که حق عضویت خود را بصورت ماهانه یا سالانه پرداخت می کنند. البته امازون بعدها سرویس های دیگری را به شبکه لجستیک خود اضافه کرد تا بتواند بازارهای بیشتری را پوشش دهد و با شرکت هایی که عملیات لجستیک تجارت الکترونیک، یعنی FedEx و UPS (United Parcel Service Inc) که عملیاتی مثل برداشت و جمع آوری کالا از فروشنده و تحویل به مشتری را انجام می دهند، رقابت کند.

“پس بنظر می رسد، این فقط آمازون نیست که فدکس و سایر شرکت های لجستیک و حمل و نقل مشابه در حال رقابت با آن ها هستند.”

فروشندگان خرده فروشی نیز از بسترهای مختلفی برای انجام کار ارسال بهره می برند. فروشندگان با رانندگان برای هندل کردن کار تحویل بسته ها قرارداد می بندند. بسیاری از آن ها نیز برای کاهش هزینه حمل و نقل خود از بسترهای حمل و نقلی دیگر مثل شرکت های Lyft یا Uber استفاده می کنند و در شهرهایی مثل نیویورک و سانفرانسیسکو از پیک های دوچرخه سوار استفاده می کنند.

فروشگاه والمارت نیز قصد دارد خدمات تحویل روزانه را در شهر نیویورک به مشتریان خود عرضه کند. به همین خاطر با شرکت متخصص در حمل و نقل و تحویل مواد غذایی یعنی Parcel، برای همکاری مذاکره کرده است. معاون بخش زنجیره تامین تجارت الکترونیک خرده فروشی وال مارت، گفته است: همکاری با این شرکت لجستیکی که در زمینه حمل و نقل مواد غذایی فعالیت دارد، به ما اجازه می دهد تا همزمان با کاهش هزینه های عملیاتی خود، به آزمایش روش هایی برای تحویل سریع تر محصولات خود بپردازیم.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

فدکس، شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک و تحویل کالا، اعلام کرده است که قصد دارد برخی از موقعیت‌های اداری و مراکز توزیع خود را در کنار ۵۰۰ مرکز فروشگاهی والمارت قرار دهد. این تصمیم طی دو سال آینده عملی خواهد شد.

طبق این معامله، فدکس خدمات بسته‌بندی، چاپ و حمل ونقل را در همان محل خرید (یعنی فروشگاه‌های والمارت) به مشتریان ارائه می‌دهد. یعنی مشتری والمارت بعد از خرید در صورت تمایل سفارشات خود را به دفتر فدکس تحویل می‌دهند تا در زمان دلخواه خود آن را در منزل خود تحویل بگیرد. تحویل سفارش ممکن است حتی در همان روز و در زمانی باشد که مشتری در منزل خود حضور ندارد! مشتریان همچنین می‌توانند آن دسته از سفارشاتشان را که طی ۵ روز آینده توسط فدکس قرار است تحویل داده شود، در فروشگاه والمارت نگهداری کنند. برای عملی کردن این تصمیم، این روزها کارکنان شرکت فدکس تا دیروقت مشغول کار هستند.

Carl Asmus مدیر بخش Cross Border فدکس، هدف از این قرارداد را، ارائه خدمات بهتر برای سهولت کار خریداران اعلام کرده است. او می‌گوید همواره مشتریان فروشگاه‌ها به دنبال چاره ای برای تحویل خریدهایشان در درب منازل خود هستند. این موضوع در سال‌های اخیر بیشتر شده است. بنابراین اگر فروشگاه‌ها برای این دغدغه خریداران راه‌حلی پیشنهاد نکنند، تاثیر منفی بر فروش آن‌ها خواهد گذاشت. چون برخی از مشتریان از خرید خود منصرف خواهند شد.

در حال حاضر شرکت فدکس علاوه بر ارائه خدمات به خریداران والمارت با فروشگاه‌هایی مثل Walgreens ، Albertsons و Kroger نیز همکاری دارد. فدکس در حال حاضر بیش از ۱۰،۰۰۰ مرکز حمل ونقل و توزیع مویرگی در ایالات متحده دارد.

پراکندگی مراکز فدکس به گونه‌ای است که ۸۰% از جمعیت ایالات متحده را پوشش داده و هر نفر با نزدیکترین مرکز توزیع فدکس ۹ دقیقه فاصله دارند. فدکس قرار است این پوشش را به ۹۵% برساند و همینطور فاصله تا نزدیکترین مرکز توزیع خود را نیز به ۵ دقیقه کاهش دهد.

نزدیک به نیمی از طرح های آزمایشی والمارت برای توسعه و ارائه بهتر خدمات معمولا موفقیت‌آمیز بوده است. و درصد بالایی از مردم این کشور از فروشگاه‌های والمارت خرید می‌کنند. فراموش نکنیم که والمارت، رتبه سوم را بین ۵۰۰ خرده‌فروش اینترنتی برتر ۲۰۱۷ دارد.

 

پشت پرده اقدام والمارت برای همکاری متفاوت‌تر با فدکس

قرارداد والمارت به دنبال حرکت‌های مشابه شرکت آمازون (رتبه اول خرده‌فروشی اینترنتی جهان) بسته شده است. اقداماتی نظیر خرید فروشگاه Whole Foods و قرار دادن قفسه‌های قفل‌دار خود برای قرار دادن سفارشات خریدارانش است. به این صورت که با مراجعه به Whole Foods برای خرید، بتوانند سفارشات اینترنتی خود را نیز تحویل گرفته یا برگشت دهند. همچنین معامله با فروشگاه Kohl’s که طی آن خرده‌فروشی Kohl’s به مشتریان آمازون اجازه می‌دهد که سفارشات برگشتی خود را به این مراکز بیاورند. Kohl این بسته‌ها را به صورت رایگان و به مراکز بازگشت آمازون ارسال می‌کند.

 

پیامدها و مخاطرات این اقدام

فدکس برای انجام این اقدام هیچگونه آزمایشی انجام نداده است. مدیران این شرکت گفته‌اند که با وجود دنبال کردن تکنولوژی‌های جدید تحویل در منزل که از سوی شرکت‌های رقیب صورت می‌گیرد، این شرکت در حال حاضر تصمیمی راجع به این موضوع نگرفته است. فدکس معتقد است هنوز بسیاری از مردم تمایلی به تحویل سفارش بدون حضور خود در خانه‌هایشان ندارند. بنابراین این شرکت باید طیف گسترده ای از فناوری‌ها را فراهم کند تا با دادن اطمینان بیشتر، مشتریان را راغب به این اقدام کند. برهمین اساس باید مزایا و ریسک‌های این اقدام را بررسی کند.

اما والمارت قبلا این اقدام را انجام داده است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ والمارت سرویس تحویل موادغذایی آنلاین خود را در شهر Silicon Valley آزمایش کرد. در این آزمایش تحویل سفارش توسط راننده و با دریافت کد عبور برای ورود به خانه صورت می‌گرفت. در این سرویس، فرد تحویل‌دهنده موظف بود مواد غذایی را داخل یخچال و فریزر مشتری قرار دهد.

آمازون هم در ماه نوامبر برنامه‌ای را اجرا کرد که در آن از یک قفل هوشمند و دستگاه دوربین به نام Amazon Key برای ارائه بسته‌ها در داخل خانه‌های خریداران استفاده می‌کرد.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که ۲۲٫۱% از پاسخ‌دهندگان تمایل به استفاده از مزایای این اقدام والمارت دارند، ۱۶٫۵% از Amazon Key استفاده خواهند کرد. یک درصد بزرگتر یعنی ۵۰٫۹% ،از خدمات برداشت روزانه سفارش توسط مشتری از مکان‌های مشخص شده توسط آمازون بهره می‌برند و ۲۲٫۱% سفارشات خود را از داخل باکس های تعیین شده در فروشگاه های Whole Foods تحویل خواهند گرفت.

جالب است که ۶۱% از مصرف‌کنندگان به خدمات تحویل خانگی آمازون یا والمارت علاقه مند نیستند و از دریافت سفارشات آنلاین خود با همین شیوه‌های فعلی راضی هستند. آمازون تخمین زده که استفاده از بسته‌های امنیتی مناسب این خدمات هزینه بالایی دارد. مردم نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی ندارند. مصرف‌کنندگان دلیل خود را نگرانی از امنیت و ایمنی این اقدام ذکر می‌کنند.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

کسب وکارهای تجارت الکترونیک با ورود و گسترش خود، نه تنها باعث تغییر عادات خرید مردم شده‌اند، بلکه در روش کار خرده‌فروشی‌ها و عملیات لجستیک نیز تحولات چشمگیری به وجود آورده‌اند.

روبرو شدن با موقعیت‌های متفاوت در هر یک از مراحل تجارت الکترونیک باعث شده تا این تحولات رخ دهد. از این موقعیت‌های جدید می توان به الگوهای نامنظم و چندگانه سفارشات دریافتی، محدودیت زمان برای تحقق سفارشات مشتری، تعیین زمان قطعی ارسال از طرف خرده‌فروشان و نوع بسته‌بندی و گزینه‌های مختلف پرداخت اشاره کرد. همه این عوامل باعث شده تا شرکت‌ها و فروشندگان تجارت الکترونیک به یک سیستم لجستیک موثر و کارآمد نیازمند شوند.

 

فرآیند تحویل سفارشات در تجارت الکترونیک

تحویل سفارش در تجارت الکترونیک شامل فرآیند کلی از ثبت سفارش توسط مشتری تا ارسال و تحویل کالای سفارش داده شده می‌باشد. البته این تعریف شاید کمی ساده باشد. اما هر یک از مراحل در این فرآیند با پیچیده‌گی‌هایی همراه است که کل فرآیند را در موقعیت‌های مختلف، پیچیده می‌کند. اجرای درست هر یک از این گام‌ها نقش موثری در تحویل به‌موقع سفارش دارد. تحویل به موقع سفارش هم یعنی رضایتمندی مشتری! رضایتمندی مشتری باعث پیشی گرفتن از رقبا خواهد شد و این یعنی افزایش سودآوری شرکت‌ها! این زنجیره‌ی به هم پیوسته هرکدام نقش موثری در عملکرد کلی فروشگاه اینترنتی خواهد داشت. پس موضوع مدیریت سفارشات در بازار داغ این روزهای تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد.

شمای کلی فرآیند ثبت سفارش تا تحویل را در عکس زیر می‌بینید.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش اول

این مراحل را بصورت زیر می‌توان بیان کرد:

۱- دریافت سفارش ثبت شده (Receiving)

۲- برداشت سفارش از انبار (picking)

۳- بسته بندی و برچسب فاکتور (Packing)

۴- پکیج کردن (Packaging)

۵-ارسال کالا (Delivery)

۶- پیگیری و پشتیبانی (Supporting)

 

اما این مراحل در سیستم‌های لجستیکی به چه صورت انجام می‌شود؟ در هر مرحله چه عملیاتی صورت می‌گیرد؟ درستی کار در هر گام به چه عواملی بستگی دارد؟ همه این موارد از سوالاتی است که ممکن است برای ما پیش آید.

همانطور که گفتیم،اداره کردن سفارشات در تجارت الکترونیک بسیار مهم است. بخش بزرگی از این مدیریت سفارشات راشرکت‌های لجستیکی انجام می‌دهند. برای این شرکت‌های لجستیکی، فرآیند مدیریت سفارشات در عین سادگی ممکن است بسیار پیچیده باشد. باید ببینیم این شرکت‌ها چگونه سفارشات فروشگاه‌های مختلف را تا لحظه تحویل مدیریت می‌کنند.

در مطلب هفته آینده، با تشریح هر مرحله از تحویل سفارش، به این سوالات پاسخ خواهیم داد. همچنین باید ببینیم شرکت‌های لجستیکی و سیستم‌های ارسال بر حسب نیاز تجارت الکترونیک، چه تغییراتی را در سیستم خود اعمال کرده‌اند.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

یکی از مواردی که می تواند کسب و کار اینترنتی را موفق کند، ارسال سریع و امن است که مشتری را ترغیب به خرید می کند. در اینترنت تجارت کردن و راه اندازی یک کسب و کار در ابتدا راحت است ولی ماندن در کسب و کار و فروش کردن، شاید کمی سخت باشد. البته در این مطلب به موارد دیگری در کنار ارسال اشاره می کنیم که به اندازه ارسال مهم هستند.

مهم ترین دلایل پایین بودن فروش فروشگاه اینترنتی

قرارندادن شبکه های اجتماعی در سایت

اگر در صفحه سایت فروشگاهی خود شبکه های اجتماعی و یا نظرات و پیشنهادات کاربران خود را قرار ندهید ممکن است مردم نتوانند اعتماد لازم به سایت شما را داشته باشند. حتما تصاویر، فیلم و یا هر نکته ای را که کاربران دیگر در سایت تان قرار دادند، درج کنید.

عدم پشتیبانی

کاربران و یا مشتریانی که وارد یک سایت فروشگاهی می شوند; این انتظار را دارند که خیلی سریع بفهمند که محصول شما چیست و محصول را راحت مشاهده و خریداری کنند. همچنین انتظار یک پاسخ سریع از شما بابت محصولات تان دارند و یا ممکن است بعد از خرید دوباره با شما تماس بگیردند. سایتی موفق است که یک پشتیبانی سریع و خوب داشته باشد.

ارسال محصول

اگر شما در فروشگاه اینترنتی خود گزینه رایگان ارسال محصول را قرار دهید و یا به مشتری اطمینان دهید که یک ارسال امن و سریع با یک شرکت معتبر دارید، مطمئن باشید که فروش بیشتری را خواهید داشت. مردم بیشتر ترغیب خواهند شد که از شما خرید کنند زیرا از رسیدن کالای خود اطمینان دارند.

پایگان از جمله شرکت های لجستیکی است با مراجعه به آن می توانید با اطمینان ارسال محصولات خود را به آن بسپارید.

هفت خان مراحل خرید

یکی از دلایلی که ممکن است که مشتری از خرید خود منصرف شده و سبد خرید خود را خالی بگذارد، همین مراحل پیچیده خرید است. برخی از سایت ها گمان می کنند که اگر ثبت نام پیش خرید را اجباری کنند، موفق تر خواهند بود ولی این کاملا رد شده است. شما به عنوان یک مدیر وب سایت باید بدانید که لازم است گزینه های بیشتری را قرار دهید.

به طور مثال: برای ساده سازی فرآیند خرید ، امکان خرید به صورت مهمان را در سایت خود بگنجانید و از دکمه های ثبت نام و ورود از طریق رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

حاشیه سازی بیش از حد صفحه محصولات

اگر شما هم از کسانی هستید که گمان می کنید هر چه صفحه محصولات شما پرزرق و برق تر باشد افراد زیادی را جذب خود خواهید کرد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. کاربر صفحه ای را دوست خواهد داشت که بایک نگاه محصول مورد نظر خود را بیابد و شما هر چه صفحه خود را اینگونه طراحی کنید موفق تر خواهید بود.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

اگر شرکت شما برای تجارت الکترونیکی جهانی آمادگی دارد، فرصت‌های فروش جهانی، مهم و در حال رشد هستند. اگرچه کسب و کارهای خرده‌فروشی تجارت الکترونیکی در ایالات متحده در حال افزایش هستند و انتظار می‌رود در ۵ سال آینده به ۵۲۳ میلیارد دلار برسند،‌ اما این رقم در سطح جهان حتی با سرعت بیشتری رو به افزایش است.

در سطح جهان، فروش آنلاین کسب و کار به مشتری (B2C) با سرعت زیادی در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ از مرز ۲ تریلیون دلار هم رد شود. فروش الکترونیکی در آسیا و حاشیه اقیانوس آرام در همان سال ۲۰۱۷ از رقم این فروش در آمریکای شمالی پیشی خواهد گرفت.

آغاز تجارت در آن‌سوی اقیانوس کار ساده‌ای نیست. اگر فکر می‌کنید آماده‌اید تا وسعت خرده‌فروشی خود را به آن‌سوی مرزها گسترش دهید، پس باید چند عامل مهم را بدانید.

  • عرضه و تقاضا را ارزیابی کنید.

سازمان‌ها در بازارهای بین‌المللی باید حتما درک کاملی از آنچه قصد دارند به فروش برسانند و وضعیت فعلی تقاضا داشته باشند. این علم به شما کمک خواهد کرد تا متناسب با حجم بازار، پویایی موجود در عرضه و تقاضا را برای محصولتان و قیمتی که می‌توانید برای آن تعیین کنید، در نظر بگیرید.

برای مثال، مک کنزی فهمید بیشتر خریدهای آنلاین در چین را می‌توان در چند بخش خرده‌فروشی آنلاین دسته‌بندی کرد؛ ظاهر، بازسازی، آموزشی و محصولات خانگی. این وضعیت، یک فرصت طلایی در این بازارها ایجاد می‌کند.

 

  • محصول خود را محلی و متمرکز کنید.

کسب و کارهایی که در بازارهای بین‌المللی محصولات فیزیکی و ملموس عرضه می‌کنند؛ معمولا باید راه حل‌های خود را برای پشتیبانی از ترجیحات محلی تقویت یا سازگار کنند.

یکی از معروف‌ترین مثال‌ها Mattel است (یک تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی بزرگ). این شرکت چند سال پیش در عرضه‌ی عروسک‌های باربی در چین به خاطر چنین طرز تفکر اشتباهی شکست خورد. با توجه به گزارشات، ظاهر باربی برای دختران چینی جذاب نبود. Mattel به ذائقه‌های محلی از جمله زیبایی و لباس‌های صورتی که توسط عروسک‌های Hello Kitty در چین باب شده بود، توجه نکرد و احترام نگذاشت. باربی جذاب غربی اصلا و ابدا مورد توجه قرار نگرفت.

  • سایت خود را محلی کنید.

محلی‌سازی صحیح یک محرک حیاتی برای فروش محصول در یک منطقه‌ی خاص است. تجربه‌ی سایت تجارت الکترونیکی شما باید زمان و اهمیتی را که برای سفارشی‌سازی محصول صرف کرده‌اید، منعکس کند. مصرف‌کنندگان اگر نتوانند محصول را درک کنند یا نتوانند پیغام شما را دریافت کنند، آن را نمی‌خرند.

گلد اسمیت می‌گوید: «اگر به مخاطبان موجود در آن منطقه‌ی محلی اهمیت می‌دهید، ممکن است در نهایت اوضاع را برای خودتان بدتر کنید چون هر کسی که به آن زبان صحبت می‌کند، خواهد فهمید که این زبان به‌صورت ماشینی ترجمه شده است و این موضوع برای زبان آن‌ها اصلا خوب نیست.»

 

  • قیمت را بر اساس واحد پولی آن منطقه اعلام کنید.

قیمت‌گذاری رقابتی در هر بازار اهمیت دارد و توسط محیط آن محل و منطقه تعیین می‌شود. بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان به یک سایت تجارت الکترونیکی که دارای محصولات با قیمت‌های محلی باشد، توجه بیشتری می‌کنند.

 

عوامل زیادی در قیمت‌گذاری محلی در بازارهای جهانی دخیل هستند:

 

  • هزینه‌ی تولید محصول
  • نوسانات واحد پول خارجی
  • قیمتی که یک مشتری بین‌المللی حاضر به پرداخت است
  • قیمت‌گذاری رقیبان شما
  • قانون محلی یا وضعیت مالیات
  • روی حریم خصوصی و اطلاعات مشتری تمرکز کنید.

مشتریان دوست دارند مطمئن باشند حریم خصوصی آن‌ها رعایت و محافظت می‌شود. آن‌ها به تضمین نیاز دارند تا مطمئن شوند اطلاعات شخصی‌شان بدون اطلاع آن‌ها برای اهداف دیگری استفاده نشود.

امنیت سایبری مشکل بزرگی است که همچون طاعون به جان تجارت الکترونیکی مدرن افتاده است. با توجه به Norton study، چهل درصد از خریداران موبایل در خاورمیانه و شمال آفریقا قربانی جرایم سایبری شده‌اند.

 

توسعه‌ی کسب و کار به تجارت الکترونیکی جهانی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما در عین حال می‌تواند قدمی جدید برای پیشرفت و درخشش برندها نیز باشد. اولویت‌های خود را به‌درستی انتخاب کنید تا خسارات را به حداقل برسانید و بتوانید موفقیت خود را در گوشه‌ی جدیدی از بازار آنلاین بین‌المللی سرعت ببخشید.

 

  • نیما