خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

فدکس، شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک و تحویل کالا، اعلام کرده است که قصد دارد برخی از موقعیت‌های اداری و مراکز توزیع خود را در کنار ۵۰۰ مرکز فروشگاهی والمارت قرار دهد. این تصمیم طی دو سال آینده عملی خواهد شد.

طبق این معامله، فدکس خدمات بسته‌بندی، چاپ و حمل ونقل را در همان محل خرید (یعنی فروشگاه‌های والمارت) به مشتریان ارائه می‌دهد. یعنی مشتری والمارت بعد از خرید در صورت تمایل سفارشات خود را به دفتر فدکس تحویل می‌دهند تا در زمان دلخواه خود آن را در منزل خود تحویل بگیرد. تحویل سفارش ممکن است حتی در همان روز و در زمانی باشد که مشتری در منزل خود حضور ندارد! مشتریان همچنین می‌توانند آن دسته از سفارشاتشان را که طی ۵ روز آینده توسط فدکس قرار است تحویل داده شود، در فروشگاه والمارت نگهداری کنند. برای عملی کردن این تصمیم، این روزها کارکنان شرکت فدکس تا دیروقت مشغول کار هستند.

Carl Asmus مدیر بخش Cross Border فدکس، هدف از این قرارداد را، ارائه خدمات بهتر برای سهولت کار خریداران اعلام کرده است. او می‌گوید همواره مشتریان فروشگاه‌ها به دنبال چاره ای برای تحویل خریدهایشان در درب منازل خود هستند. این موضوع در سال‌های اخیر بیشتر شده است. بنابراین اگر فروشگاه‌ها برای این دغدغه خریداران راه‌حلی پیشنهاد نکنند، تاثیر منفی بر فروش آن‌ها خواهد گذاشت. چون برخی از مشتریان از خرید خود منصرف خواهند شد.

در حال حاضر شرکت فدکس علاوه بر ارائه خدمات به خریداران والمارت با فروشگاه‌هایی مثل Walgreens ، Albertsons و Kroger نیز همکاری دارد. فدکس در حال حاضر بیش از ۱۰،۰۰۰ مرکز حمل ونقل و توزیع مویرگی در ایالات متحده دارد.

پراکندگی مراکز فدکس به گونه‌ای است که ۸۰% از جمعیت ایالات متحده را پوشش داده و هر نفر با نزدیکترین مرکز توزیع فدکس ۹ دقیقه فاصله دارند. فدکس قرار است این پوشش را به ۹۵% برساند و همینطور فاصله تا نزدیکترین مرکز توزیع خود را نیز به ۵ دقیقه کاهش دهد.

نزدیک به نیمی از طرح های آزمایشی والمارت برای توسعه و ارائه بهتر خدمات معمولا موفقیت‌آمیز بوده است. و درصد بالایی از مردم این کشور از فروشگاه‌های والمارت خرید می‌کنند. فراموش نکنیم که والمارت، رتبه سوم را بین ۵۰۰ خرده‌فروش اینترنتی برتر ۲۰۱۷ دارد.

 

پشت پرده اقدام والمارت برای همکاری متفاوت‌تر با فدکس

قرارداد والمارت به دنبال حرکت‌های مشابه شرکت آمازون (رتبه اول خرده‌فروشی اینترنتی جهان) بسته شده است. اقداماتی نظیر خرید فروشگاه Whole Foods و قرار دادن قفسه‌های قفل‌دار خود برای قرار دادن سفارشات خریدارانش است. به این صورت که با مراجعه به Whole Foods برای خرید، بتوانند سفارشات اینترنتی خود را نیز تحویل گرفته یا برگشت دهند. همچنین معامله با فروشگاه Kohl’s که طی آن خرده‌فروشی Kohl’s به مشتریان آمازون اجازه می‌دهد که سفارشات برگشتی خود را به این مراکز بیاورند. Kohl این بسته‌ها را به صورت رایگان و به مراکز بازگشت آمازون ارسال می‌کند.

 

پیامدها و مخاطرات این اقدام

فدکس برای انجام این اقدام هیچگونه آزمایشی انجام نداده است. مدیران این شرکت گفته‌اند که با وجود دنبال کردن تکنولوژی‌های جدید تحویل در منزل که از سوی شرکت‌های رقیب صورت می‌گیرد، این شرکت در حال حاضر تصمیمی راجع به این موضوع نگرفته است. فدکس معتقد است هنوز بسیاری از مردم تمایلی به تحویل سفارش بدون حضور خود در خانه‌هایشان ندارند. بنابراین این شرکت باید طیف گسترده ای از فناوری‌ها را فراهم کند تا با دادن اطمینان بیشتر، مشتریان را راغب به این اقدام کند. برهمین اساس باید مزایا و ریسک‌های این اقدام را بررسی کند.

اما والمارت قبلا این اقدام را انجام داده است. در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ والمارت سرویس تحویل موادغذایی آنلاین خود را در شهر Silicon Valley آزمایش کرد. در این آزمایش تحویل سفارش توسط راننده و با دریافت کد عبور برای ورود به خانه صورت می‌گرفت. در این سرویس، فرد تحویل‌دهنده موظف بود مواد غذایی را داخل یخچال و فریزر مشتری قرار دهد.

آمازون هم در ماه نوامبر برنامه‌ای را اجرا کرد که در آن از یک قفل هوشمند و دستگاه دوربین به نام Amazon Key برای ارائه بسته‌ها در داخل خانه‌های خریداران استفاده می‌کرد.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که ۲۲٫۱% از پاسخ‌دهندگان تمایل به استفاده از مزایای این اقدام والمارت دارند، ۱۶٫۵% از Amazon Key استفاده خواهند کرد. یک درصد بزرگتر یعنی ۵۰٫۹% ،از خدمات برداشت روزانه سفارش توسط مشتری از مکان‌های مشخص شده توسط آمازون بهره می‌برند و ۲۲٫۱% سفارشات خود را از داخل باکس های تعیین شده در فروشگاه های Whole Foods تحویل خواهند گرفت.

جالب است که ۶۱% از مصرف‌کنندگان به خدمات تحویل خانگی آمازون یا والمارت علاقه مند نیستند و از دریافت سفارشات آنلاین خود با همین شیوه‌های فعلی راضی هستند. آمازون تخمین زده که استفاده از بسته‌های امنیتی مناسب این خدمات هزینه بالایی دارد. مردم نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی ندارند. مصرف‌کنندگان دلیل خود را نگرانی از امنیت و ایمنی این اقدام ذکر می‌کنند.

  • ۹۷/۰۹/۱۵
  • نیما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی