زندگی به سبک بنیانگذاران “دیجیکالا “
حمید و سعید محمدی
میتوان از دیجیکالا به عنوان یکی از موفقترین استارتاپهای کونونی ایران نام برد که در یک دهه اخیر قدم به قدم پیشرفت کرده و با پشت سر گذاشتن چالش های مختلف توانسته در حال حاضر تبدیل به بزرگترین خرده فروشی اینترنتی خاورمیانه شود.
دیجیکالا موفق شده تا به مستعدترین استارتاپ کشور برای یونیکورن (رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری) شدن، تبدیل شود؛ به طوریکه به گفتهی موسسین این استارتاپِ رو به رشد، دیجیکالا فاصلهی بسیار اندکی با رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری دارد تا رکورد جدیدی را در میان استارتاپهای ایرانی به نام خود ثبت کند.
دیجیکالا طی دو، سه سال اخیر به پربازدیدترین فروشگاه خرده فروشی اینترنتی خاورمیانه تبدیل شد، حال آنکه شتاب رشد بالای این استارتاپ ایرانی روند صعودی خود را ادامه میدهد، حمید و سعید محمدی به عنوان بنیانگذاران دیجیکالا امیدوارند تا این روند ادامهیافته و طی ماههای آینده شاهد تبدیل شدن دیجیکالا به بزرگترین فروشگاه اینترنتی منطقهی خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر فروش باشیم.
دیجی کالا فعالیت خود را در بستری آغاز کرد که در دهه هشتاد شمسی نیاز به وجود چنین امکاناتی در میان جوانان کاملا احساس میشد، و البته که سن و سال جوان موسسین این شبکه فروش اینترنتی محصولات گویای این حقیقت است.
بستر رشد و پرورش برادران محمدی
حمید و سعید محمدی در اسفند ماه سال 1358 در محله ابوذر تهران و در خانواده¬ایی پر جمعیت متولد شدهاند. مادر خانه دار و پدر به شغل نانوایی در نانوایی خودش مشغول بود.
خانوادهایی با 11 فرزند و خیلی معمولی از لحاظ درآمدی یا حتی تحصیلات پدر و مادر، ولی سبک زندگی متمایز از بافت اجتماعی منطقه سکونتشان، خانوادهایی تحصیلکرده که پدر و مادر به تحصیل اهمیت بسیاری میدادند.
حمید و سعید محمدی دوره ابتدایی را با هم در همان محله ابوذر در یک مدرسه گذراندند، ولی حمید دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی شهرری طی نمود و سعید در مدرسه نمونه دولتی ابن سینا، در میدان قزوین دوران مدرسه را سپری کرد و در نهایت هر دو در پایان دوره متوسطه دیپلم ریاضی گرفتند.
حمید محمدی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر و سعید محمدی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تحصیلات کارشناسی خود را به پایان رساندند.
در ادامه هر دو موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته MBA شدند.
در جستجوی مهارتها
حمید و سعید محمدی در رابطه با میزان حمایت خانواده در فعالیتهایشان در دوران نوجوانی اینگونه میگوید:
خانواده کاملا ما را حمایت میکردند و معمولا ابزارها را برایمان تهیه میکردند، برادر بزرگترما خیلی از این ابزارها را برایمان فراهم میکرد، از ابزارهای نجاری، ابزارهای مدلسازی تا گِل و…
یادم میآید سالهای آخر مدرسه و دوره دبیرستان خیلی درگیر موضوعاتی مثل خودرو شده بودیم، مجله ماشین میگرفتیم و تک تک شمارهها را دقیقهای که میآمد روی کیوسک میخریدیم.
ما خیلی امکاناتی نداشتیم ولی خیلی کنجکاو بودیم، دنبال این بودیم که چیزهای مختلفی طراحی کنیم و بسازیم، آزمایش انجام بدهیم، حیوان نگهداری میکردیم، تخم مرغ را زیرمرغ میگذاشتیم تا به دنیا آمدنش را ببینیم، حشرات را بررسی میکردیم و… این کارهایی بود که ما از 4، 5 سالگی تا دوران دیپلم انجام می¬دادیم.
[btnForPushNotification]
ظهور پدیده ایی به نام کامپیوتر
در دورانی که کمتر کسی آشنایی با کامپیوتر و تکنولوژی های به روز دنیا داشت؛ برادران محمدی در خانه مشغول کشف دنیای جدیدی از تکنولوژی بودند.
از سال ۷۱، ۷۲ که کامپیوترهای PC کمتر جایی بود، ما درخانه کامپوتر داشتیم و با آن کار میکردیم. برادر بزرگ ما در شکل دادن مسیر حرکتمان خیلی تاثیر گذار بوده، او این کامپیوتر را خرید و ما هم خیلی جدی کار میکردیم. از آن کامپیوترهای فلاپی بزرگ بود و ما بدون ماوس با کیبورد اتوکد کار میکردیم.
ما با کامپیوتر هیچ وقت بازی نکردیم؛ بازی نوشتیم، بازی ساختیم ولی هیچ وقت بازی نکردیم.
داشتن کامپیوتر و کار کردن با آن باعث شده بود که ما در دانشگاه هم نسبت به بقیه دانشجویان جلوتر باشیم.
همان سال های اول بعد از خرید کامپیوتر اینترنت هم داشتیم، اگر اشتباه نکنم سال 75، 76 بود، هنوز اینترنت تحت وب نبود و در محیط تحت DOS کار میکردیم. دوست براردم که مهندس کامپیوتر بود، آمد خانه و اینترنت را وصل کرد و به ما یاد داد.
کسب درآمد هزار تا میلیارد
روزهای کودکی حمید و سعید محمدی همواره با آموزش و یادگیری مهارتهای آنچه که امروزه به آن دو کمک کرده تا برسند به جایگاه کنونی، سپری شده است.
سعید محمدی در رابطه با کار در نانوایی پدر میگوید:
کمتر از برادرهای بزرگ تر در مغازه مشغول بودیم، کمی که بزرگ تر شدیم پشت دخل نانوایی میایستادیم. در دوره نوجوانی معمولا کارهای ساده انجام میدادیم و بیشتر تابستان ها سرگرم کارهای خودمان بودیم، درخانه پدری زیر زمین داشتیم و معمولا صبح تا شب آن جا بودیم؛ نجاری میکردیم، با خمیر و کاغذ ماکت درست میکردیم.
حمید محمدی: ما قبل از ورود به دانشگاه، پس از کنکور کار را شروع کردیم؛ هر دو در بخش طراحی یک شرکت قطعه سازی موتورسیکلت مشغول شده بودیم و یک سال آن جا بودیم؛ در دوره دبیرستان به موضوعاتی مثل اتوکد و 3D studio خیلی مسلط شده بودیم.
به همینخاطر به محض این که وارد قطعه سازی شدیم، کار جدی انجام دادیم، بعدها به طراحی کفش رو آوردیم، برادربزرگترمان کارخانه کوچک تولید کفش راه اندازی کردهبود و ما هم آن جا کفش طراحی میکردیم.
تقریبا از همان سال اولی که دانشگاه رفتیم دیگه هزینههای زندگی و تحصیل را خودمان می دادیم؛ یادم هست درآوردن پول شهریه خیلی سخت بود.
جرقه آغاز موفقیت
جرقه ایده شکل گیری کسب و کاری با نام دیجی کالا با تجربه ی تلخ خرید یک کالا:
سعید محمدی و حمید محمدی اینگونه از شکلگیری دیجی کالا میگویند:
دوربین دیجیتال تازه آمده بود (شاید دو، سه سال بود) و علاقه به عکاسی دیجیتال ما را به فکر خرید دوربین انداخت، علاقه داشتیم کهجدی و حرفهای عکاسی کنیم.
خلاصه تصمیم گرفتیم با هم یک دوربین SLR دیجیتال بخریم، شاید آن زمان بالای یک میلیون تومان قیمت داشت و گران بود.
چون پول پس اندازمان بود و با زحمت به دست آورده بودیم، برایمان خیلی مهم بود که دوربین درستی بخریم.
بنابراین شروع کردیم به بررسی کردن که چه دوربین باید بخریم، با چه تجهیزات و لنزی و… با دوستان و آشنا ها صحبت کردیم، با کسانی که عکاسی میکردند صحبت کردیم و البته باید بگویم که عموما هنوز کسی از فضای عکاسی دیجیتال و جزییات آن خیلی مطلع نبود و همه به دوربینهای آنالوگ مسلط بودند.
سال ۸۴ بود، بنابراین به فکر راه دیگری افتادیم و یکی از گزینههایی که این موقع ها همیشه درآستین داشتیم و داریم، استفاده از اینترنت است، کاری که خیلی آن زمان هنوز مرسوم نبود.
تو اینترنت سرچی کردیم و دیدیم یک سایتهایی هست مثل دی پری ویو (dpreview.com) که کارشان اصلا همین است؛ راهنمایی و نقد و بررسی کردن محصولاتی که دارای پیچیدگی هستند؛ مثل دوربین، وسایل صوتی و تصویری و…
پس از طریق این سایتها با محصولات مختلف، برندهای متنوع و مقایسه مدلها با همدیگر و امکانتشان آشنا شدیم و درنهایت تصمیم نهایی را برای خرید دوربین گرفتیم. آنقدر بررسی کرده بودیم که دیگر برای خودمان هم ماجرا جالب شده بود.
مدل Nikon D7 انتخاب کردیم، در نهایت یک مغازه پیدا کردیم در جمهوری که دوربین را موجود داشت، کلی ذوق داشتیم و خیالمان راحت بود که بالاخره دوربینی را که میخواستیم پیدا کردهایم.
دوربین را خریدیم و آمدیم خانه ولی تا جعبه را باز کردیم متوجه شدیم که لنز دوربین را عوض کردهاند و لنز ضعیف تری روی آن گذاشتهاند که نه لرزشگر دست داشت و نه فوکوس خودکار.
به جزیئترین موضوعات توجه کرده بودیم ولی در نهایت سر لنزی که اهمیتش خیلی زیاد بود سرمان کلاه رفته بود.
یعنی نهایت یک تجربه خوشایند بررسی و انتخاب یک محصول دیجیتال به پایان تلخ خرید منتهی شد.
خرید دوربین تلنگری شد برای تاسیس بزرگترین شبکه خرید و فروش اینترنتی ایران
طلوع دیجی کالا
دیجیکالا بهمن ماه سال ۱۳۸۵ متولد شد.
برادران محمدی با در اختیارگرفتن دفتر کار کوچکی در خیابان مفتح که متعلق به برادر آنها بود و استخدام ۵ نیرو، با سرمایهای ۱۰ میلیون تومانی دیجیکالا را راهاندازی کردند.
دیجیکالا با دو تولیدکنندهی محتوا، یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک برای تحویل کالا کار خود را آغاز کرد.
در دورانی که محتوا معنای امروزی خودش رو پیدا نکرده بود و فضای وب فارسی دچار فقر محتوای غنی بود برادران محمدی در فضایی با نام دیجی کالا با تاکید و تمرکز بر روی ارائه محتوای خوب در حیطه گجتهای دیجیتال، با سرعت رتبههای بالای جستجوی گوگل را تصاحب کرده و از این رو در فاصلهی چند هفته پس از آغاز فعالیت رسمی خود، اولین فروش را تجربه کرد.
محتوا به اندازهای برای دیجیکالا اهمیت داشت که دیجیکالای جوان تنها اقدام به اضافه کردن محصولاتی میکرد که محتوایی با کیفیت برای آن تهیه میشد.
در همین راستا، مدیران دیجیکالا از ابتدا شعار “Content is The King” را به عنوان یکی از شعارهای خود همواره رعایت میکنند، حال آنکه این شعار امروزه کامل تر شده است و بصورت “Content is not King, It is the Kingdom” بر دیوارهای بخش تولید محتوای دیجیکالا نقش بسته است.
به گفتهی برادران محمدی، دیجیکالا با توجه به خلا موجود همزمان با پیشرفت سرعت نفوذ اینترنت، با شتاب بالایی رشد کرد و موفق شد تا در طول سه ماه اول فعالیت خود، سوددهی را تجربه کند.
درخشش دیجی کالا
یکی از مواردی که دیجیکالا در سالهای ابتدایی بسیار به آن پایبند بود، عدم پیروی ۱۰۰ درصدی از نوسانات قیمت دلار بود.
دیجیکالا تا سال ۱۳۸۸ رشد سالیانهی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و موفق شده بود تا مشکلات کلیدی را پشت سر بگذارد.
قویتر شدن هر چه بیشتر بنیان اقتصادی دیجیکالا پس از سه سال باعث شده بود تا این فروشگاه اینترنتی بتواند در برابر نوسانات قیمت دلار در سالهای آینده مقاومت کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارد.
به گفتهی موسسین دیجیکالا، حاشیهی سود پایین و بعضا به جان خریدن ضرر در فروش محصولات پس از سال ۱۳۸۸ که بیشتر زاییدهی افزایش قیمت دلار بود، باعث شد تا دیجیکالا همچنان به رشد ادامه داده و مشتریانش را راضی نگه دارد.
به گفتهی برادران محمدی در روزهایی که فروشندگان و تامینکنندگان کالاهای دیجیتال به موجب افزایش نرخ دلار سیاست عدم عرضه یا افزایش نجومی قیمتها در پیش گرفته بودند، دیجیکالا به لطف موجودی انبار خود، محصولاتش را با قیمتی معقول و پایینتر از بازار در اختیار مشتریانش قرار داده بود.
موج اول سرمایه گذاران
دیجیکالا اولین پیشنهاد سرمایهگذاری خود را از سوی کمپانی Naspers طی آخرین روزهای سال ۱۳۹۰ دریافت کرد.
پس از انجام مذاکرات تکمیلی، به یکباره و بر اثر اتفاقات سیاسی که در سالهای ۹۰ و ۹۱ روی داد، نسپرس تصمیم گرفت تا وارد ایران نشود.
همزمان با سیاستگذاری برای گسترش خدمات و کالاها، سرآوا به عنوان یک صندوق سرمایهگذاری داخلی به سراغ دیجیکالا آمد و دوباره مذاکرات برای سرمایهگذاری در دیجیکالا آغاز شد که در نهایت باعث سرمایهگذاری سرآوا در دیجیکالا شد.
دیجیکالا پس از سرمایهگذاری سرآوا در سال ۱۳۹۱ روند رو به رشد خود را همچنان ادامه داد.
بطوریکه در سال ۱۳۹۲ این فروشگاه اولین مرکز پردازش کالای خود را راهاندازی کرد. دیجیکالا در نهایت موفق شد تا پس از برنامهریزی فراوان در سال ۱۳۹۳ گسترهی محصولات خود را به کالاهای غیر دیجیتال افزایش داده و طیف گستردهای از محصولات را پوشش دهد.
مدیران دیجیکالا همزمان با انجام مذاکرات در فکر گسترش دامنهی فروش محصولات خود و تبدیل شدن به فروشگاهی اینترنتی بودند که فقط لوازم الکترونیک و گجتهای دیجیتال به فروش نمیرساند.
هرچند این سیاست چالشهایی برای دیجیکالا در پی داشت، اما به اعتقاد برادران محمدی، عدم پوستاندازی و تمرکز روی محصولات الکترونیک دیجیکالا را در موقعیتی خطرناک قرار میدهد و باعث میشد تا در صورت ورود رقیبی قدرتمند، با چالشهای جدیتری روبرو شوند.
پس از سرمایهگذاری سرآو در دیجیکالا، فرآیند اضافه کردن کالاهای غیردیجیتال وارد فاز عملی شده و در واقع سیاستگذاری برای تبدیل شدن به فروشگاهی برای همهی اجناس آغاز شد.
دیجیکالا از فروشگاهی برای¬خرید کالای دیجیتال به فروشگاهی برای خرید دیجیتالی کالا تبدیل میشد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دیجیکالا بیش از یک سال زمان صرف برنامهریزی برای این کار کرد و حتی برای تصمیمگیری بهتر در رابطه با استراتژیهای تبلیغاتی به سراغ چندین آژانس فعال در حوزهی تبلیغات نیز رفت.
نهایتا دیجیکالا فرایند اضافه کردن کالاهای غیر دیجیتال را با اضافه کردن لوازم خانگی آغاز کرد.
موج دوم سرمایه گذاران
دیجیکالا در سال ۱۳۹۴ مذاکرات برای جذب دومین دور از سرمایهی خود را آغاز کرد.
دومین دور سرمایهی دیجیکالا در سال ۱۳۹۴ با توافق برای جذب ۱۰۰ میلیون دلار از سوی کمپانی هلندی IIIC نهایی شد.
منابع حاصل از این سرمایهگذاری برای بهبود زیرساختهای لجستیکی، توسعهی پلتفرم نرمافزاری، خلق فرصتهای شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راهاندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.
دیجیکالا نیمهی نخست دههی ۹۰ شمسی را با یک پوستاندازی دیگر آغاز کرد.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ دیگر یک فروشگاه اینترنتی نبود و ساختار خود را به یک هلدینگ تغییر داد.
از جملهی مواردی که باید در مورد عملکرد یک دههی اخیر دیجیکالا به آن اشاره کرد، عملکرد مالی این بنگاه اقتصادی قبل و پس از ورود سرمایهگذار است.
هرچند دیجیکالا در پنج سالابتدایی فعالیت خود بصورت مستقل حتی به سوددهی بالایی نیز دست یافته بود، اما در پنج سال دوم و پس از ورود سرمایهگذار که همزمان با افزایش شتاب توسعه زیرساختی در دیجیکالا بود، این هلدینگ دیگر سودده نبوده که البته این موضوع مختص دیجیکالا نیست.
برای مثال آمازون با وجود اینکه فروشگاهی اینترنتی با گسترهای جهانی است نیز در سالهای اخیر پس از چند فصل ضرردهی، اخیرا موفق شده تا به لطف حوزههایی نظیر سرویسهای ابری به سوددهی برسد.
در واقع دیجیکالا هزینهی رشد و توسعهی پرشتاب را به جان خریده و از اینرو تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ اقتصادی پربازده را به سود کوتاه مدت ترجیح داده است.
از سعدی تا هلدینگ
برادران محمدی اولین دفتر کار خود را در سال 1385در خیابان سعدی شمالی با یک گروه 7 نفره و سرمایه حدودی 20 میلیون تومان، راه انداختند.
و حالا در سال 1395 در آستانه تبدیل به هلدینگی هستند که بسیار موفق و درخشان عمل کرده است.
سال ۱۳۹۵ شمسی مصادف با تبدیل شدن دیجیکالا به یک هلدینگ بود.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ با تشکیل هلدینگ دیجیکالا، دو فروشگاه دیگر را نیز در کنار دیجیکالا زیر چتر هلدینگ خود قرار داد.
دیجیاستایل به عنوان فروشگاه اینترنتی مخصوص مد و فشن راهاندازی شد.
فیدیبو نیز که به عنوان یک استارتاپ مستقل کار خود را آغاز کرده بود، مورد توجه دیجیکالا قرار گرفت و دیجیکالا برای ورود به عرصهی فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتابهای مختلف برای اهالی فرهنگ و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی، در یکی از استارتآپهای فعال فروش کتاب الکترونیکی، فیدیبو، سرمایهگذاری کرد.
هلدینگ دیجیکالا با سرمایهگذاری در فیدیبو و تاسیس دیجیاستایل تشکیل شد.
تعداد کارمندان این شرکت در طول یک دهه فعالیت بیش از ۴۰۰ برابر افزایش پیدا کرده بود.
دیجی کالا در این زمینه آماری خارقالعاده را به جای گذاشت.
آینده فراتر از مرزها
به گفتهی برادران محمدی دیجیکالا در طول ۱۱ سال اخیر به تمام اهداف تعیین شده دست پیدا کرده است.
این استارتاپ به ترتیب پس از تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران، در نهایت با کسب عنوان بزرگترین خرده فروشی اینترنتی ایران برای تمام کالاها، گوشه چشمی به ثبت رکورد در مقایسه با رقبای منطقهای داشته باشد.
بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده توسط مدیران دیجیکالا، این فروشگاه اینترنتی با در اختیار داشتن بیش از ۵ میلیون کاربر ثبت نام کرده و ۲ میلیون کاربر با تجربه خرید در آستانهی عبور از سوق (Souq) و تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه از نظر فروش است.
البته این تنها رکوردی نیست که دیجیکالا موفق شده تا در بازهی منطقهای به دست بیاورد؛ مرکز پردازش دیجیکالا واقع در جادهی فتح مساحتی ۵۰ هراز مربعی داشته و بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است.
برای درک بزرگی این مرکز پردازش کافی است تا بدانیم که طول نوار نقالهی (Conveyor) بکار رفته در این مرکز نزدیک به ۲ کیلومتر است.
براساس آمارهای ارائه شده توسط برادران محمدی انبار دیجیکالا برای ۴ میلیون کالا ظرفیت داشته و امکان پردازش بیش از ۳۰۰ هزار کالا را فراهم آورده است.
دیجیکالا به عنوان یک برند ملی و استارتاپ موفق داخلی در نظر دارد تا وارد بازار کشورهای خاورمیانه شود.
بهطور حتم ورود این کسب و کار و سایر استارتاپ و کسب و کارها به بازار کشورهای همسایه میتواند اقتدار کشورمان را در منطقهی خاورمیانه به مراتب افزایش دهد.
نقشه راه برادران محمدی :
نکتهایی که مسیر رشد و پیشرفت برادران محمدی را ارزشمند و طلایی کرده، تیزهوشی در کشف فرصتها در دل نیاز جامعه در تمام طول راه طی شده، تا به اینجای کار بوده است.
برادران محمدی با تیز هوشی، نیاز جامعه را خیلی خوب درک و تشخیص دادند و البته نکته مهم دیگر اجرای ایده است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد، که اگر شاهد چنین درخششی هستیم قطعا مشروط به تلاشی بیوقفه از سوی بنیانگذاران این مجموعه موفق است.
برند برای یک کمپانی مثل شهرت برای یک شخص است. شما شهرت را با تلاش برای انجام درست کارهای سخت بدست میآورید.
“جف بزوس”
و در آخر :
برادران محمدی در خانواده پرچمعیت در منطقه جنوب شهری تهران به دنیا آمدهاند، در طول رشد و پرورش خود هیچگاه امکانات خاص و ویژهایی نداشتند، هزینه زیادی برای آموزش صرف نکردند ولی در ادامه شاهد رشد و پیشرفتی بودیم که همگان را تحت تاثیر قرار داده است.
آنها باهوش و پر تلاش در مسیر موفقیت گام برداشتند و ذره ذره دست یافتند به آنچه که در آرزوی آن بودند.
همه ما میتوانیم سعید یا حمید محمدی باشیم
نظر شما در رابطه با خالقین “دیجی کالا “ چیست؟
به همت ار، نشوی در مقام خاک مقیم
مقام خویش بر اوج علا توانی کرد
“مولانا”
وحید و سعید محمدی
بنیانگذاران فروشگاه اینترنتی دیجیکالا
- ۹۸/۰۷/۲۷
6104337899241648
بانک ملت