خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

سال ۱۹۹۵ بود که جف بزوس کسب‌و‌کار فروش آنلاین کتاب را شروع کرد و اولین گام برای آغاز امپراتوری «آمازون» را برداشت. ‌اما بلندپروازی‌های او تنها به تجارت الکترونیکی محدود نیست؛ او در حوزه‌های رسانه، تولید گجت‌های دیجیتال و حتی دنیای سرگرمی حضوری فعال دارد.

در یک نگاه

«جف بزوس» (Jeff Bezos) در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دنیا آمد. او از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه در رشته‌ها‌ی علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک تحصیل کرد.

او بعد از تمام کردن درسش، در «وال استریت» مشغول به ‌کار شد. پس از گذشت چهار سال، شغل پرسود خود را رها کرد و در ۳۰ سالگی آمازون را راه انداخت. آمازون به‌تدریج از یک کتاب‌فروشی آنلاین به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شد. اما بزوس به این راضی نبود و وارد حوزه‌های جدیدی شد؛ مهم‌ترین آن‌ها شاید خرید روزنامه‌ی «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۳ باشد. در ادامه به جزییات بیشتری در مورد زندگی شخصی و حرفه‌ای او می‌پردازیم.

جف بزوس پیش از آمازون

«جفری پرستون جارگنسن» یا همان جف بزوس، متولد «البوکرکی» در نیومکزیکوی آمریکاست. ازدواج پدر و مادرش تنها یک سال دوام داشت و وقتی جف چهار ساله بود، مادرش با یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد. جف، نام خانوادگی بزوس را از ناپدری‌اش گرفته است. او از همان دوران کودکی، روحیه‌ی کنجکاوی داشت و گاراژ خانه‌شان را به آزمایشگاه تبدیل کرده بود. او خود را با قطعات الکترونیکی سرگرم می‌کرد. در نوجوانی به‌همراه خانواده‌اش به «میامی» مهاجرت کرد. جف در آن سال‌ها به دنیای جذاب کامپیوترهادل بست. او به دانشگاه پرینستون رفت و در رشته‌ها‌ی علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از آن‌جا فارغ‌التحصیل شد. پس از پایان تحصیل، او در چند شرکت مختلف در «وال استریت» (Wall Street) ازجمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایه‌گذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد. او در طول چهار سال حضور در بازار وال استریت، موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد؛ در حالی‌که همیشه چیز عالی به‌نظر می‌رسید، جف بزوس بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت. او در سال ۱۹۹۴ از شغلش استعفا داد، به سیاتل رفت و کسب‌وکار اینترنتی خود را راه انداخت. این‌جا بود که داستان آمازون شروع شد.

جف بزوس و داستان الهام‌بخش آمازون

سال ۱۹۹۴ بود و جف بزوس ۳۰ سال داشت. او مثل بسیاری از رهبران کنونی دنیای دیجیتال، پتانسیل نامحدود اینترنت را در بهترین زمان ممکن درک کرد و آن را بنیان کسب‌وکار خود قرار داد. او دفتر کار کوچکی را در گاراژ خانه‌اش برپا کرد. در ابتدا او فقط چند کارمند داشت. آن‌ها کار بر روی نرم‌افزار سایت را شروع کردند. مدتی بعد دفتر کارشان را به خانه‌ا‌ی دو اتاق‌خوابه منتقل شد و پس از مدت کوتاهی نمونه‌ی آزمایشی وب‌سایت موردنظرشان را ساختند. تست بتای سایت با مشارکت ۳۰۰ نفر با موفقیت انجام شد و ۱۶ جولای سال ۱۹۹۵، Amazon.com‌ متولد شد.

‌موفقیت اولیه‌ی آمازون حقیقتا عجیب و غریب بود. در ۳۰ روز اول، بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی، Amazon.com در ایالات متحده‌ی آمریکا و ۴۵ کشور دیگر، کتاب فروخت. در عرض دو ماه، فروش این وب‌سایت به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید. در سال ۱۹۹۷ و با تداوم موفقیت‌های آمازون، بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی در مورد آینده‌ی آمازون دچار تردید شدند. خیلی از کتاب‌فروشی‌های سنتی کم‌کم سایت‌های فروش خود را راه می‌انداختند؛ در آن شرایط، آمازون چه وضعیتی پیدا می‌کرد؟ دو سال گذشت و نه‌تنها آمازون متوقف نشد، بلکه از تمام رقبا پیشی گرفته و به‌عنوان رهبر دنیای تجارت الکترونیکی شناخته شد.

از سال ۱۹۹۸، آمازون محصولات دیگری را هم برای فروش روی سایت قرار داد؛ ابتدا با CD و ویدیو شروع شد و به‌تدریج لباس، وسایل الکترونیکی، اسباب‌بازی و چندین رسته‌ی دیگر هم پای‌شان به آمازون باز شد.

جف بزوس به آمازون اکتفا نکرد

اکثر مردم جف بزوس را با فروشگاه اینترنتی‌اش یعنی آمازون می‌شناسند. اما بلندپروازی‌های او حد و مرزی ندارد. آمازون در سال ۱۹۹۸، وب‌سایت معروف IMDB.com ‌را از آن خود کرد. یک سال بعد، وب‌سایت Alexa.com را تصاحب کرد؛ این وب‌سایت در زمینه‌ی ارایه‌ی داده‌ها و تحلیل‌های صفحات وب فعالیت دارد. در سال ۲۰۰۷ هم وب‌سایت Dpreview.com که به بررسی تخصصی دوربین‌های دیجیتال می‌پردازد به زیرمجموعه‌ای از آمازون تبدیل شد.

آمازون در هزاره‌ی سوم سال‌به‌سال اوضاع مالی بهتری پیدا می‌کرد. در سال ۲۰۰۷، جف بزوس دست‌به‌کار شد و یه‌سراغ تولید محصولات دیجیتالی رفت. در این سال او از اولین کتاب‌خوان دیجیتالی آمازون با نام «کیندل» (Kindle) رونمایی کرد. اما این‌که چیزی نیست! جف بزوس در همان سال در شرکت Blue Origin سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به سفرهای فضایی فعالیت می‌کرد.

در سال ۲۰۱۱ ‌و یک سال پس از معرفی اولین آیپد شرکت اپل، جف بزوس هم اولین تبلت آمازون را معرفی کرد. این تبلت، کیندل فایر (Kindle Fire) نام داشت. آمازون تا این‌لحظه چندین مدل کتاب‌خوان دیجیتال و تبلت را به بازار عرضه کرده است.

در سال ۲۰۱۳ جف بزوس بار دیگر خبرساز شد. او به یک رسانه‌ی قدرتمند احتیاج داشت و از این رو، روزنامه‌ی واشنگتن پست (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را تصاحب کرد. جف برای این‌کار ۲۵۰ میلیون دلار خرج کرد. این خرید شخصا مربوط به جف بزوس است و ارتباطی با شرکت آمازون ندارد. در همین سال خبر جالب دیگری در رسانه‌ها منتشر شد. جف بزوس ایده‌ی ارسال کالا با پهپاد را مطرح کرد. آمازون در حال حاضر بر روی این طرح که با نام «آمازون پرایم ایر» (Amazon Prime Air) شناخته می‌شود، کار می‌کند.

جف بزوس شرکتی به‌نام «بزوس اکسپدیشنز» (Bezos Expeditions) را تاسیس کرده است. سرمایه‌گذاری‌های شخصی او از طریق این شرکت انجام می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها، سرویس‌ها و سایت‌های شناخته‌شده‌ی امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه‌ی‌ خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت کرده‌اند. از آن میان می‌توانیم به وب‌سایت خبری معروف BusinessInsider.com‌ اشاره کنیم.


همشهری آنلاین: آمازون برای اولین سال در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس تأسیس شد و در ۱۹۹۵ به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد.

Amazon

جف بزوس می‌گوید طرح تجاری آمازون برای اولین بار زمانی به ذهنش رسید که با همسر خود از نیویورک به سمت سیاتل در حال رانندگی بود.

ایده اولیه راه‌اندازی آمازون ساخت یک فروشگاه اینترنتی بود که کاربران و یا شرکت‌ها بتوانند کتب و محصولات فرهنگی خود را از طریق آن به فروش برسانند.

بعد از مدتی آمازون محصولات دیگری نظیر VHS، دی‌وی‌دی، سی‌دی، بازی‌های کامپیوتری، نرم‌افزار، وسایل الکترونیک، وسایل منزل، مواد غذایی و اسباب‌بازی را نیز به فروشگاه خود اضافه کرد.

نام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی گرفته شده‌است و از سال 2000 لگوی رسمی آن یک پیکان بوده که از حرف A تا Z کشیده شده و به شکل یک لبخند و به نماد رضایت مشتریان از خرید خود است.

طرح تجاری آمازون در زمان شروع کمی غیرعادی اما زیرکانه بود. در این طرح برای چهار تا پنج سال اول کار هیچ سود چشمگیری پیش‌بینی نشد. به این ترتیب آمازون با رشد بسیار آهسته‌ای در اواخر دهه 90 روبرو شد. این در حالی بود که شرکت‌های دیگر با سرعت زیادی به سودهای کلان می‌رسیدند.

سرانجام زمانی که حباب دات - کام از بین رفت و خیلی از شرکت‌های IT از صدر بازار کنار رفتند، آمازون برای اولین بار در سه‌ماهه چهارم سال 2001 حدود 5 میلیون دلار سود کرد.

در سال 2007 آمازون شروع به کار فروشگاه mp3 خود را اعلام کرد و آن را در همان سال در آمریکا تحت یک نسخه بتا راه‌اندازی کرد. این اولین فروشگاهی بود که محصولات صوتی شرکت‌ها را با فرمت mp3 و بدون اعمال DRM برروی آن‌ها به فروش می‌رساند.

از دیگر خدمات آمازون می‌توان به فروش محصولات غذایی محدود به بخش‌های از ایالات متحده نام برد. این سرویس از تابستان 2007 تا اوایل سال 2008 فعال بود.

همچنین آمازون در سال 2008 با شرکت فیلم‌سازی فاکس قرن بیستم برای ساخت فیلم سینمایی Stolen child همکاری کرد.

از دیگر محصولات و خدمات آمازون می‌توان به وب‌سایت Alexa، بانک اطلاعات فیلم IMDb و وب‌سایت تخصصی دورین Dpreview.com اشاره کرد.

A9

آمازون موتورجستجوی A9 را در سال 2003 راه‌اندازی کرد تا از طریق آن کاربران بتوانند محصول مورد نظر خود را به راحتی بیابند. الگوریتم A9 به شدت مشتری مدار و برپایه بازخوردهای مشتریان ساخته شده‌است.

یکی دیگر از قابلیت‌های این موتور جستجو، سیستم پیشترفته و لحظه به لحظه ردیابی سفارش‌ها و خرید‌ها و همچنین بررسی موجودی انبارها است.

کاربرانی که به طور متناوب از موتور جستجوی A9 در وب‌سایت آمازون استفاده می‌کنند، از 1.57 درصد تخفیف برای خریدهای خود بهره‌مند می‌شوند.

کیندل

در اواخر سال 2007 آمازون کتاب‌خوان دیجیتال کیندل (Kindle) را معرفی کرد. این دستگاه یک مانیتور 6 اینچی با حافظه داخلی 250 مگابایتی بود که می‌توانست 200 عنوان کتاب بدون عکس را در خود نگه‌داری کند.

این مدل در 2009 توسط Kindle2 جایگزین شد. این مدل دارای مانیتور دقیق‌تر، باتری قوی‌تر و قابلیت خواندن متن توسط دستگاه بود. به علاوه یک حافظه داخلی 2 گیگابایتی نیز به کاربر اجازه ذخیره 1500 کتاب بدون عکس را می‌داد. این نسخه برای برقراری ارتباط با اینترنت و فروشگاه آمازون از شبکه موبایل Spring در آمریکا استفاده می‌کند.

نسخه بین‌المللی Kindle همچنین دارای قابلیت اتصال به شبکه 3G، GPRS و GSM در سراسر جهان را دارد.

    جدیدترین مدل Kindle با نام DX در ماه مه 2009 معرفی شد. این مدل دارای قابلیت چرخش صفحه است که باعث می‌شود وقتی دستگاه از حالت عمودی به افقی قرار می‌گیرد صفحه کتاب تغییر وضعیت دهد. همچنین دقت صفحه نمایش و ظرفیت حافظه این مدل از مدل‌های دیگر بیشتر است و می‌توان با استفاده از آن فایل‌های PDF را نیز مطالعه کرد.

    • ۹۷/۰۸/۲۰
    • نیما

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی