خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات

۱۷۵ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ایلان ماسک با ادعای بزرگ دیگری درباره ایجاد یک کلنی انسانی روی سیاره سرخ، بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. بنیان‌گذار کمپانی فضایی اسپیس ایکس، در روز ویژه فضایی نیروی هوای آمریکا که سه‌شنبه قبل برگزار شد، پیش‌بینی کرد که عملی کردن Starship (طراحی موشک حامل ۱۰۰ مسافر اسپیس ایکس با قابلیت استفاده مجدد) ۲ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

او در رشته توییت‌های خود به جزئیات بیشتری مانند تعداد راکت‌های مورد نیاز برای انتقال تجهیزات لازم برای بنای یک پایگاه در مریخ نیز اشاره کرد:

با توجه به این‌که سیاره‌ها (مریخ و زمین) هر دو سال یک بار هم‌سو با یکدیگر قرار می‌گیرد، هزار سفینه نیاز است تا بتوان یک شهر پایدار در مریخ ایجاد کرد.

او با توجه به تعداد سفینه‌های مورد نیاز برای حمل یک میلیون تن تجهیزات مورد نیاز، به این نتیجه رسید که پروژه ایجاد شهر پایدار در مریخ به ۲۰ سال زمان نیاز دارد. البته ماسک به پیش‌بینی‌های هشدار دهنده‌اش درباره کلنی سازی در مریخ شهرت دارد. او حتی مدتی قبل اعلام کرده بود که باید این سیاره را با سلاح‌های هسته‌ای هدف قرار داد تا یخ‌های سطح آن از بین برود و در نتیجه تبخیر آب منجمد موجود در سطح سیاره، دی اکسید کربن در جو مریخ منتشر شود و سطح آن را گرم کند تا به محیط مناسب‌تری برای سکونت انسان تبدیل شود.

ایلان ماسک

البته این نظریه تا حدودی ریشه‌های علمی نیز دارد. در مقاله‌ای که در نشریه Nature به چاپ رسید، به کشف این مورد اشاره شد که ممکن نیست در یخ‌های موجود در مریخ به اندازه کافی دی اکسید کربن وجود داشته باشد تا بتوان با آن اثر گلخانه‌ای مورد نظر را ایجاد کرد. حتی اگر این میزان دی اکسید کربن وجود داشت، به دلیل نشت دائمی گاز از جو این سیاره در اعماق فضا، گاز دی اکسید کربن نیز به تدریج از سطح مریخ ناپدید می‌شد.

منبع: Business Insider

  • نیما
  • ۰
  • ۰

ایلان ماسک شب گذشته نمونه آزمایشی سامانه پرتاب قدرتمند اسپیس‌ایکس، یعنی استارشیپ MK1، را رونمایی کرد. اسپیس‌ایکس قصد دارد به زودی این فضاپیما را وارد فاز عملیاتی کند.

این رویداد در یازدهمین سالگرد اولین پرتاب مداری موفق اسپیس‌ایکس انجام شد. پرتابی که در آن موشک فالکون ۱ با موفقیت به مدار زمین رسید.

طبق اعلام ایلان ماسک نمونه جدید فضاپیمای استارشیپ و موشک سوپر هوی می‌تواند حداکثر صد نفر را به ماه، مریخ و یا مقاصدی در اطراف زمین ببرد. ارتفاع این سامانه پرتاب به ۱۱۸ متر می‌رسد و به طور کامل قابلیت استفاده مجدد را دارد. پیش از این اسپیس‌ایکس نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ، یعنی استارهاپر، را در پرتابی زیرمداری آزمایش کرده بود.

جالب این جاست که پیش از به اتمام رسیدن فرآیند طراحی و ساخت این فضاپیما یک میلیاردر ژاپنی اولین صندلی آن را رزرو کرده است. Yusaku Maezawa به همراه تعدادی هنرمند با این فضاپیما در دهه‌ی ۲۰۲۰ به اطراف ماه سفر خواهند کرد.

یکی از اهداف اصلی ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس، مسکونی کردن دیگر کرات منظومه شمسی، مانند ماه و مریخ، است. تلاش او و شرکتش برای رسیدن به این هدف تا کنون نتایج ارزشمندی را نیز به همراه داشته است.

ایلان ماسک پیش از این اعلام کرده بود که هدف او از بنیان‌گذاری اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۰۲ مسکونی کردن کرات دیگر است. شرکت او پیش از این موشک فالکون ۹ و فالکون هوی را ساخته است و چندی پیش نیز آزمایش‌های مربوط به کپسول دراگون سرنشین‌دار را به انجام رساند. با این حال طبق گفته‌ی ایلان ماسک مریخ کماکان هدف اصلی باقی مانده است.

 

طرحی گرافیکی از فضاپیمای استارشیپ در سطح مریخ.
Credit: SpaecX

سیر تحول فضاپیمای استارشیپ

طراحی فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس تا کنون چند بار تغییر کرده است. ایلان ماسک اولین بار در سال ۲۰۱۶ از این ایده خود سخن گفت.

در آن زمان او این سامانه را سامانه حمل و نقل بین سیاره‌ای یا ITS نامید. هدف از این پروژه نیز مسکونی کردن مریخ بود. ITS از یک فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد و یک موشک تشکیل شده بود که به همراه هم ارتفاعی در حدود ۱۲۲ متر داشتند.

پس از آن اسپیس‌ایکس طراحی این سیستم را به‌روزرسانی کرد و آن را موشک فالکون بزرگ یا BFR نامید. این سیستم ارتفاعی در حدود ۱۰۶ متر داشت و عرض آن به ۹ متر می‌رسید.

ایلان ماسک بار دیگر و در سال ۲۰۱۸ طراحی دیگری را از این سامانه معرفی کرد. سامانه‌ای که ارتفاعش به ۱۱۸ متر می‌رسید. طراحی که امروز معرفی شد نیز ارتفاع مشابهی دارد. البته در طرح‌های مختلف فضاپیمای استارشیپ تفاوت‌هایی در تعداد موتورها و دیگر جزئیات نیز وجود دارد.

با اتمام طراحی این سامانه فضایی اسپیس‌ایکس قصد دارد هر چه زودتر وارد فاز عملیاتی شود و در مدت شش ماه با نمونه آزمایشی فضاپیمای استارشیپ به مدار زمین برسد. طبق اعلام اسپیس‌ایکس پروازهای سرنشین‌دار این فضاپیما احتمالا از سال آینده آغاز خواهد شد. البته اگر پروژه‌های آزمایشی کماکان طبق برنامه پیش بروند.

این در حالی است که اسپیس‌ایکس پروژه فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را هنوز به پایان نرسانده است. ناسا قصد دارد تا از این فضاپیمای اسپیس‌ایکس برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. در حال حاضر تنها راه اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی فضاپیمای سایوز روس‌هاست و ناسا به شدت منتظر آغاز به کار فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار است.

شرکت ایلان ماسک راهی طولانی و سخت را پشت سر گذاشته است. اما کماکان اقدامات زیادی برای رسیدن به اهدافش پیش رو دارد.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

به گفته‌ی یکی از مدیران شرکت اسپیس‌ایکس سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک این شرکت در سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس بهار گذشته ۶۰ ماهواره استارلینک را با موشک فالکون ۹ به مدار ارسال کرد. این در حالی است که برای عملیاتی شدن این پروژه حداقل به هشت پرتاب دیگر نیاز است.

ظبق اعلام Gwynne Shotwell، یکی از مدیران اسپیس‌ایکس، این شرکت تا اواسط یا اواخر سال آینده میلادی به ارسال ماهواره‌ها ادامه خواهد داد. اسپیس‌ایکس امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۰ بتواند بیست و چهار پرتاب دیگر را به انجام برساند.

این در حالی است که در حال حاضر و تنها با ۶۰ ماهواره‌ی فعال در مدار اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در حد محدودی کار می‌کند. هفته گذشته ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، برای اولین بار با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای شرکت خود توییتی را منتشر کرد. او در در این توییت نوشت: !Whoa, it worked.

در حال حاضر نیروی هوایی ایالات متحده نیز از فناوری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کند. اسپیس‌ایکس بر اساس قراردادی ۲۸ میلیون دلاری که سال گذشته به امضا رسید با پنتاگون همکاری می‌کند. نیروی هوایی ایالات متحده در حال آزمایش فناوری استارلینک اسپیس‌ایکس برای برقراری ارتباطات نظامی رمزنگاری‌شده در هواپیماهای نظامی خود است.

طبق گفته ایلان ماسک برای پوشش محدود اینترنت حداقل چهارصد ماهواره استارلینک باید در مدار قرار بگیرند. با ارسال ۸۰۰ ماهواره به مدار نیز پوشش اینترنت به حد متوسطی خواهد رسید. البته اسپیس‌ایکس طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای ادامه این پروژه دارد و در تلاش است تا مجموعه‌ای از ۱۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. با این حال مدیران اسپیس‌ایکس به این طرح بلندپروازانه نیز راضی نیستند. این شرکت به تازگی طرحی را با هدف ارسال ۳۰ هزار ماهواره به مدار ارائه کرده است. اسپیس‌ایکس برای اجرایی کردن این طرح نیاز به مجوز بخش ITU سازمان ملل متحدد دارد.

اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نیست که چنین پروژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده و شرکت‌های دیگری همچون OneWeb، آمازون و Telesat نیز طرح‌هایی مبنی بر راه‌اندازی سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای دارند. با این حال پروژه‌ی اسپیس‌ایکس بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر از دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه است.

عکس کاور: طرحی از ماهواره‌های استارلینک، پیش از پرتاب به فضا.

Credit: SpaceX

  • نیما
  • ۰
  • ۰

اسپیس ایکس چندی پیش ۶۰ ماهواره استارلینک را در اولین گام خود برای پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرد. از همان زمان نگرانیهایی مبنی بر افزایش احتمال برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر وجود داشت. به تازگی و با گریز یک ماهواره اروپایی از خطر برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک این نگرانی‌ها جنبه‌ای جدی‌تر یافته‌اند.

روز دوشنبه یک ماهواره اروپایی برای اطمینان یافتن از برخورد نکردن به یکی از ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس مجبور به انجام مانور مداری شد.

ماهواره Aeolus دوشنبه موتورهای خود را روشن کرد و ارتفاع مدار خود را افزایش داد تا به طور ایمن از فراز ماهواره استارلینک ۴۴، یکی از ۶۰ ماهواره‌ای که اسپیس ایکس به تازگی به مدار ارسال کرده است، عبور کند.

طبق اعلام سازمان فضایی اروپا انجام چنین مانورهایی برای جلوگیری از خطر برخورد با ماهواره‌های فعال اتفاق رایجی نیست. بسیاری از مانورهای مداری ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا برای جلوگیری از خطر برخورد با ماهواره‌های خاموش یا زباله‌های فضایی انجام می‌شوند.

پس از اعلام احتمال برخورد این دو ماهواره سازمان فضایی اروپا با اسپیس ایکس تماس گرفت. اسپیس ایکس نیز اخطار مشابهی دریافت کرده بود. با این حال این شرکت فضایی خصوصی از تغییر مدار ماهواره استارلینک ۴۴ سر باز زد. به این ترتیب این سازمان فضایی اروپا بود که مجبور به تغییر مدار ماهواره خود بود.

البته اسپیس ایکس اعلام کرده که به دلیل مشکلات فنی اخطار دوم، مبنی بر افزایش احتمال برخورد از یک به پنجاه هزار به یک به ده هزار، را دیر دریافت کرده است. طبق اعلام اسپیس ایکس در صورت دریافت به موقع این اخطار همکاری لازم با سازمان فضایی اروپا انجام می‌شد.

ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به فضا اولین گام اسپیس ایکس برای پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای بود. این شرکت قصد دارد تا در سال‌های پیش رو تعداد بسیار بیشتری ماهواره را نیز به فضا ارسال کند. طبق برنامه اسپیس ایکس حدود ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را در مدار قرار خواهد داد. این در حالی است که شرکت‌های دیگری همچون آمازون و وان‌وب (OneWeb) نیز قصد انجام فعالیت مشابهی را دارند.

ماهواره استارلینک

تصویری از ماهواره‌های استارلینک پس از قرار گرفتن در مدار زمین.
Credit: Marco Langbroek

به این ترتیب احتمالا در سال‌های اخیر ماهواره‌های مختلف مجبور به انجام مانورهای مداری مشابه بیشتری خواهند شد. سازمان فضایی اروپا قصد دارد تا با کمک هوش مصنوعی این فرآیند را به صورت خودکار انجام دهد. اقدامی که ضروری به نظر می‌رسد.

قرارگیری ماهواره‌های استارلینک در مدار باعث نگرانی‌هایی برای منجمان نیز شد. پس از پرتاب این ماهواره‌ها و ثبت اولین تصاویر از درخشش آن‌ها در آسمان در آسمان اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) نیز در بیانیه‌ای نگرانی‌های خود زا در این باره اعلام کرد.

باید دید در سال‌های پیش رو کفه ترازو به کدام سمت سنگینی خواهد کرد: اینترنت برای همه مردم و در همه جای دنیا و یا امنیت ماهواره‌ها و مختل نشدن رصدهای منجمان حرفه‌ای.

عکس کاور: تصویری از ۶۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین.

Credit: SpaceX

  • نیما
  • ۰
  • ۰

مفهوم اینترنت و آجرهای اولیه‌ی آن، ۳۰ سال پیش بوجود آمد. از آن زمان تا کنون، اینترنت تغییر و تحول زیادی کرده است و اساسا اینترنت امروزی ما، با آن زمان قابل مقایسه نیست. از زمانی که با اینترنت «دایل‌آپ» سر و کله می‌زدیم بیش از یک دهه نمی‌گذرد. زمانی هر بار برای اتصال به شبکه، باید کامپیوتر پر سر و صدای خود را روشن می‌کردیم و با یک مراسم ویژه به اینترنت آهسته و اعصاب خرد‌کن متصل می‌شدیم. حالا با وجود گوشی‌های هوشمند در جیب و ساعت‌های هوشمند بر دست که همیشه به اینترنت پرسرعت متصل هستند، گویی در دنیایی متفاوت به سر می‌بریم. ولی آینده چگونه خواهد بود؟ بیش از این می‌توانیم چه چیزی را از اینترنت انتظار داشته باشیم؟ آیا ممکن است اینترنت از زمین فراتر برود و به فضا برسد؟ اگر خواستیم روزی به سفرهای فضایی برویم یا بر روی سیاره‌ای دیگر زندگی کنیم، اینترنت همراه ما خواهد بود؟ شاید کسی بهتر از «وینت سرف» (Vint Cerf) که به پدر اینترنت هم شهرت دارد، از این موضوع خبر نداشته باشد. او بزرگ شدن کودک خود را دیده و اکنون می‌تواند آینده‌ی آن را پیش‌بینی کند. وینت سرف از آینده‌ی اینترنت بر روی زمین و برقراری آن در منظومه‌ی شمسی می‌گوید.

وقتی اینترنت در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد. ایده‌ی اینکه بتوانیم کامپیوترهای قدرتمندی را در جیب‌هایمان داشته باشیم تنها متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی بود. ولی این رویا محقق شد، کامپیوترهای جیبی ما به اینترنت متصل شدند. اینترنت از گوشی‌های هوشمند نیز فراتر رفت و به اشیاء هوشمندی رسید که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این پدیده، «اینترنت اشیاء» می‌گوییم. اینترنت اشیاء اکنون نیازمند پروتوکل‌های استانداردی است که به محصولات شرکت‌های مختلف اجازه بدهد خیلی آسان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به زودی خودروها، ساختمان‌ها، شهرها و حتی آدم‌ها، دارای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی خواهند بود که می‌توانند در یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در چنین محیطی، ماشین‌هایی که می‌توانند بیاموزند و کارهایی را به صورت خودکار انجام بدهند، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. البته منظورم روبات‌های کم‌هوش امروزی نیست، منظورم دستگاه‌هایی کاملا هوشمند‌تر است که توانایی یادگیری دارند. وقتی ما اشیاء مختلف را در یک شبکه به یکدیگر متصل می‌کنیم، ایمنی و حفظ حریم خصوصی از چالش‌های اصلی زندگی ما می‌شود. غیر ممکن است بتوانیم جلوی سوء استفاده را بگیریم، ولی می‌توانیم آن را شناسایی و کنترل کنیم. ما باید به فناوری‌هایی برسیم که امنیت بیشتری به همراه آورند و بتوانند هویت افراد را مشخص کنند. بعلاوه‌ی اینکه کشورها باید معاهداتی را برای پیگیری جرم‌های سایبری امضا کنند. بدین ترتیب می‌توان از جرایم سایبری بین‌المللی جلوگیری کرد.

اکنون فقط ۳ میلیارد نفر در دنیا به اینترنت متصل هستند، این همه‌ی مردم دنیا نیستند و بنابراین کار زیادی در پیش داریم

در آینده، نه تنها اینترنت در همه جای کره‌ی زمین در دسترس خواهد بود، بلکه از زمین هم فراتر می‌رود و به منظومه‌ی شمسی می‌رسد. یک نمونه‌ی آزمایشی اینترنت اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد. بدین ترتیب که فضانوردان در ایستگاه فضایی به طور کامل به اینترنتی که روی زمین وجود دارد، دسترسی دارند. این فضانوردان به راحتی و به صورت روزانه، بر روی شبکه‌های اجتماعی خود می‌نویسند و به مردم پاسخ می‌دهند. ما اکنون تا حدودی می‌توانیم با فضاپیماهایی که به مریخ فرستاده‌ایم تبادل اطلاعات کنیم، با این حال این اینترنت واقعی نیست. در آینده ما اینترنت بین سیاره‌ای واقعی خواهیم داشت. اینترنتی که تمام فضاپیماها، مدارگردها، سطح‌نوردها و سطح‌نشین‌هایی که تا به حال به جای‌جای منظومه‌ی شمسی فرستاده‌ایم، می‌توانند به عنوان دستگاه‌های رله کننده‌ی سیگنال‌های آن عمل کنند.

در آینده اینترنت به فراسوی زمین هم می‌رسد و می‌توانیم در سراسر منظومه‌ی شمسی سیگنال‌های اینترنت را دریافت کنیم

در آینده می‌توانیم شاهد برقراری اینترنت بین سیاره‌ای باشیم

در آینده می‌توانیم شاهد برقراری اینترنت بین سیاره‌ای باشیم

یکی از مشکلات اصلی در برقراری اینترنت بین سیاره‌ای، غیر قابل اطمینان بودن، تاخیر و قطعی زیاد در تبادل سیگنال است. برای مواجهه با تاخیرها و قطعی شبکه‌ی اینترنت فضایی، ما به پروتوکل‌های جدید و خیلی بهتری احتیاج خواهیم داشت. من به تازگی در پروژه‌ای شرکت داشتم که در آن، از پروتوکل جدیدی به نام «باندل پروتوکل» (Bundle Protocol) استفاده می‌شد. پروتوکلی که در آن، قطعی‌های مکرر شبکه در نظر گرفته شده است. وقتی شبکه قطع می‌شود، این پروتوکل جدید می‌تواند بسته‌های داده را نزد خود نگه دارد، تا وقتی که دوباره اتصال ایمن برقرار شد آن‌ها را ارسال کند. سازمان ملل در حال کار کردن بر روی این پروتوکل است تا آن را به عنوان یک استاندارد تعیین کند و بدین ترتیب از این اینترنت در اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و بی‌سرنشین استفاده شود. ما زمانی که اینترنت را راه‌اندازی کردیم، در نظر داشتیم که این پدیده، شبکه‌ی شبکه‌ها باشد و بتواند در طول زمان گسترش یابد، این چنین نیز خواهد شد.

منبع: Popsci

  • نیما
  • ۰
  • ۰

وشک سایوز روز گذشته اولین مجموعه از ماهواره‌های وان وب (OneWeb) را به مدار زمین ارسال کرد. در اولین مرحله از ارسال این ماهواره‌ها به مدار زمین شش ماهواره به فضا پرتاب شد تا اولین گام برای اینترنت جهانی برداشته شود.

در پروژه‌ی وان وب قرار است صدها ماهواره به فضا پرتاب شوند و پرتاب روز گذشته تنها آغاز راه بود. این ماهواره‌ها در طول دو سال پیش رو در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

هر کدام از این ماهواره‌ها حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارند و در مدار نزدیک به قطبی به دور زمین می‌گردند. ارتفاع ماهواره‌ها از سطح زمین حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است.

هدف وان وب چیست؟

شرکت وان وب قرار است با ارسال حداقل ۶۰۰ ماهواره به مدار زمین تمام نقاط زمین را زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهد. یکی از اهداف اصلی این پروژه دسترسی ساکنان مناطق دورافتاده‌ی زمین به اینترنت است. شرکت‌های فناورانه‌ی مختلف دیگری نیز چنین ایده‌ای را دنبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد وان وب، با مدیریت گرگ وایلر (Greg Wyler)، با سرعت بیشتری نسبت به رقبا در حال پیشرفت است.

لحظه‌ی پرتاب اولین مجموعه از ماهواره‌های وان وب.

این برنامه پروژه‌ای چند میلیارد دلاری است که وان وب در همکاری با سرمایه‌گذارهای مختلف در حال تهیه‌ی بودجه‌ی آن است.

طبق برنامه شرکت وان وب قصد دارد تا در سال ۲۰۲۰ سرویس‌دهی‌اش را آغاز کند. هر چند که طبق برنامه پوشش اینترنت ۲۴ ساعته‌ی جهانی در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

نگرانی‌ها درباره‌ی منظومه‌های ماهواره‌ای

اما مشکلی که در این پروژه وجود دارد تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها است. مدار زمین تا همین جا هم بسیار شلوغ است و ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی فراوانی در مدار قرار دارند. در رابطه با پروژه‌ی وان وب نگرانی‌هایی در مورد چگونگی پایان فعالیت‌ ماهواره‌ها وجود دارد. علاوه بر این در صورت برخورد ماهواره‌ها با یک‌دیگر زباله‌های فضایی بسیار زیادی تولید می‌شود که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی دیگری شود.

با این حال وان وب برنامه‌هایی دارد تا از این اتفاقات جلوگیری کند. ماهواره‌های این منظومه به صورت خودکار شرایط مداری را بررسی خواهند کرد. علاوه بر این وان وب ماهواره‌ها را طوری طراحی کرده است تا پس از پایان عمر پنج ساله‌شان به صورت کنترل شده به مدارهای پایین‌تر بیایند و در جو بسوزند.

رقبای وان وب

همان‌طور که اشاره شد شرکت‌های دیگری نیز در حال عملی کردن این ایده هستند. اسپیس ایکس قرار است تا اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره را به فضا ارسال کند. سامسونگ نیز قصد دارد در ده سال پیش رو ۴۶۰۰ ماهواره‌ را به مدار زمین بفرستد. شرکت بوئینگ هم از رقبا جا نمانده و در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

باید دید منظومه‌های ماهواره‌ای شرکت‌های مختلف می‌توانند با موفقیت به هدف خود برسند و یا با بروز اشتباه و تولید زباله‌های فضایی این پروژه‌ها به شکست می‌انجامند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک ماهواره‌ی وان وب در مدار.

  • نیما
  • ۰
  • ۰

این روزها اخبار زیادی درباره‌ی نسل جدید اینترنت همراه به گوش می‌رسد. شرکت‌های مخابراتی و فناوری‌محور مختلفی در حال توسعه ابزارهای مربوط به اینترنت ۵G هستند. در این میان شرکت‌های فضایی نیز وارد میدان شده‌اند.

شرکت‌های خصوصی مختلف، از SpaceX تا آمازون، برنامه‌هایی مبنی بر ارسال تعداد بسیار زیادی ماهواره به فضا دارند. شبکه‌ای از ماهواره‌ها که با هدف پوشش جهانی اینترنت پرسرعت طراحی شده و در سال‌ها اخیر به فضا ارسال خواهند شد.

از سوی دیگر شرکت‌های مخابراتی نیز در حال توسعه‌ی اینترنت ۵G هستند و شرکت‌های سازنده تلفن همراه به‌روزرسانی محصولات خود را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر و در کشور آمریکا چهار اپراتور بزرگ این کشور،‌ یعنی AT&T، Sprint، T-Mobile و Verizon نقاط محدودی را تحت پوشش اینترنت ۵G قرار داده‌اند. روندی که در ادامه سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت تا نقاط بیشتری از این کشور تحت پوشش نسل جدید اینترنت همراه قرار بگیرد.

ماجرا اما تنها محدود به زمین نمی‌شود و شرکت‌های فضایی خصوصی نیز گام‌های بلندی در این زمینه برداشته‌اند. شرکت SpaceX مجوز ارسال دوازده هزار ماهواره استارلینک را دریافت کرده است و در بهار گذشته اولین سری از این ماهواره‌ها را به فضا ارسال کرد. ماهواره‌هایی که در مداری با ارتفاع ۵۵۰ کیلومتر نسبت به سطح زمین قرار خواهند گرفت و شبکه‌ای را تشکیل خواهند داد که تمام نقاط سیاره زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار خواهد داد.

خطوطی که در تصویر دیده می‌شوند حاصل گذر ۲۵ ماهواره‌ی استارلینک از کادر این تصویر تلسکوپی است.
Credit: Victoria Girgis/Lowell Observatory

شرکت OneWeb نیز قصد دارد ۶۵۰ ماهواره را به مدار زمین ارسال کند. این شرکت زمستان سال گذشته شش ماهواره را در مدار قرار داد. اما SpaceX و OneWeb تنها شرکت‌هایی نیستند که مشغول عملیاتی کردن چنین برنامه‌ای هستند و شرکت‌های آمازون و فیسبوک نیز برنامه‌های مشابهی را برای با ارسال ماهواره به فضا به منظور پوشش سراسری اینترنت ۵G در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نگرانی‌های مربوط به ورود هزاران ماهواره‌ی جدید به مدار به زمین

در صورت عملیاتی شدن طرح‌های این شرکت‌ها باید منتظر ورود هزاران ماهواره جدید به مدار زمین بود. مسئله‌ای که خطر برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر را افزایش می‌دهد. اتفاقی که می‌تواند مقدار بسیار زیادی زباله‌ی فضایی تولید کند که خود خطرات فراوانی را برای دیگر ماهواره‌های فعال در مدار ایجاد خواهد کرد.

اولین نشانه خطر نیز ماه گذشته مشاهده شد و یکی از ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا برای گریز از خطر برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک مجبور به انجام مانور مداری شد.

از سویی دیگر فرکانس رادیویی این ماهواره‌ها با فرکانس ماهواره‌های هواشناسی تداخل دارد و مشکلاتی را در پیش‌بینی آب و هوا ایجاد خواهد کرد.

و این پایان ماجرا نیست. منجمان حرفه‌ای نیز نگرانی‌هایی جدی در این زمینه دارند. پس از ارسال ۶۰ ماهواره استارلینک به مدار زمین اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) نیز در بیانیه‌ای نگرانی‌های خود را در این زمینه اعلام کرد. تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها و درخشش آن‌ها، که به نظر بیشتر از پیش‌بینی‌ها است، مشکلاتی جدی را برای رصدهای حرفه‌ای منجمان ایجاد خواهد کرد.

اما و اگرهای زیادی درباره‌ی پوشش جهانی اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای وجود دارد. از سویی دیگر اما نمی‌توان از ظرفیت‌های اینترنت پرسرعت چشم‌پوشی کرد. اگر نگاهی به زندگی این روزهای‌مان بیندازیم می‌بینیم که با ورود اینترنت ۴G بخش‌های گسترده‌ای از زندگی‌مان دستخوش تغییر شده است. این در حالی است که نسل جدید اینترنت سرعتی ده برابر بیشتر از نسل فعلی خواهد داشت.

با این حال لازمه‌ی برداشتن گام بلند بعدی در فناوری اینترنت همراه توجه به این مسئله از جنبه‌های مختلف است.

عکس کاور: تصویری از ۶۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین.

Credit: SpaceX

  • نیما
  • ۰
  • ۰

شرکت اسپیس‌ایکس روز گذشته دومین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک را به فضا فرستاد و ۶۰ ماهواره‌ی دیگر را با موشک فالکون ۹ روانه‌ی مدار زمین کرد.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ها مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ بدون مشکلی به صورت عمودی روی سکوی شناور در دریا فرود آمد. مرحله‌ی اول موشک‌های فالکون ۹ برای ده بار استفاده طراحی شده‌اند و این چهارمین فرود موفقیت‌آمیز این موشک خاص بود.

محموله‌ی این موشک ۶۰ ماهواره استارلینک بود. دومین مجموعه از ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس که با هدف پوشش سراسری اینترنت به فضا پرتاب شدند.

ماهواره‌های استارلینک

۶۰ ماهواره استارلینک پیش از پرتاب به فضا.
Credit: SpaceX

ایده‌ی اسپیس‌ایکس راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای پرسرعتی است که تمام نقاط زمین را تحت پوشش قرار دهد. البته در حال حاضر نیز امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در نقاط دورافتاده‌ی زمین وجود دارد، اما با قیمتی بسیار بالا و سرعتی پایین. هدف اسپیس‌ایکس تغییر این دو مورد است.

علاوه بر این سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قرار است رقیبی برای دیگر سرویس‌های اینترنت نیز باشد و تنها به نقاط دورافتاده و بدون پوشش اینترنت محدود نخواهد بود.

سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای کنونی از ماهواره‌هایی که در مدار زمین‌ثابت و در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری قرار دارند بهره می‌برند. به این ترتیب فاصله‌ی زیاد ماهواره‌ها از زمین باعث می‌شود که سرعت ارسال و دریافت اطلاعات تا حد زیادی کاهش پیدا کند و بیشتر شبیه به اینترنت دیال آپ باشد!

ماهواره‌های استارلینک اما در ارتفاع حدودا ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند و با استفاده از تعداد زیادی از آن‌ها مشکل سرعت کم اینترنت حل خواهد شد.

اسپیس‌ایکس تا به این جا مجوز ارسال ۱۲ هزار ماهواره به مدار را دریافت کرده است و درخواست تازه‌ای نیز برای افزایش این عدد به ۳۰ هزار ارائه کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال حاضر و تنها با ۶۰ ماهواره در حد بسیار محدودی کار می‌کند! چندی پیش ایلان ماسک برای اولین بار با استفاده از اینترنت استارلینک توییتی را منتشر کرد. طبق اعلام مدیران اسپیس‌ایکس سرویس اینترنت استارلینک در اواسط سال ۲۰۲۰ در آمریکا آغاز به کار خواهد کرد. با این حال از توییت تا ویدئو ۴K راهی طولانی پیش روی این شرکت فضایی خصوصی است.

نگرانی‌های منجمان

 

خطوطی که در تصویر دیده می‌شوند حاصل گذر ۲۵ ماهواره‌ی استارلینک از کادر این تصویر تلسکوپی است.
Credit: Victoria Girgis/Lowell Observatory

واقعیت این است که همه چیز در این پروژه‌ی بزرگ مطابق میل همه کس نیست! بسیاری از منجمان نگرانی‌هایی جدی از اجرایی شدن چنین طرحی دارند. چرا که تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها در مدار می‌تواند رصدهای منجمان حرفه‌ای را با مشکلاتی مواجه کند و از سوی دیگر لذت رصد آسمان شب را از منجمان آماتور بگیرد.

پس از ارسال اولین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک به فضا زنجیره‌ی ماهواره‌ها به راحتی و با چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده بود. مسئله‌ای که باعث نگرانی منجمان حرفه‌ای شد.

پس از این ماجرا و بیانیه‌ی اتحادیه بین‌المللی نجوم در این باره ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس تلاش کردند تا به منجمان اطمینان دهند پس از قرارگیری ماهواره‌ها در مدار اصلی این مشکل برطرف خواهد شد. همچنین ایلان ماسک از تیم استارلینک خواسته تا ضریب بازتاب (آلبدو)‌ ماهواره‌ها را کاهش دهند.

اکنون منجمان مشتاقانه منتظرند تا این مسئله را به دقت بررسی کنند و ببینند آیا تغییری در نور ماهواره‌ها ایجاد شده یا نه.

با این حال هنوز هزاران ماهواره باید به فضا پرتاب شوند و بررسی جامع این مسئله به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

از سوی دیگر افزایش بسیار زیاد تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین احتمال برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر را افزایش می‌دهد. مسئله‌ای که می‌تواند مقدار قابل توجهی زباله فضایی را وارد مدار کند. هر چند که اسپیس‌ایکس طرح‌هایی را برای جلوگیری از این مشکل نیز در نظر دارد.

این در حالی است که اسپیس‌ایکس در این راه تنها نیست و شرکت‌های دیگری همچون وان‌وب و آمازون نیز برنامه‌های مشابهی را دنبال می‌کنند.

عکس کاور: تصویری از پرتاب ماهواره‌های استارلینک با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس.

Credit: SpaceX

  • نیما
  • ۰
  • ۰

پیش بینی‌های زیر توسط ایان پیرسون (Ian Pearson) انجام شده است؛ ایان پیرسون در پیش‌بینی آینده تکنولوژی چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رود و دقت ۸۵ درصدی باعث شهرت وی در این زمینه شده است.


تا دو سال آینده ارسال کالا توسط پهپادها صورت می‌گیرد

 

شاید مسائل قانونی را بتوان یکی از اصلی‌ترین موانع استفاده از پهپادها برای ارسال کالا دانست. با این وجود پیرسون معتقد است تا سال ۲۰۱۸ شاهد استفاده از پهپادها برای ارسال بسته‌ها خواهیم بود. استفاده از پهپادها طبق نظر پیرسون بیشتر به ارسال بسته‌های خاص (مانند ارسال بسته به بیمارستان‌ها) خلاصه خواهد شد و خیلی نباید انتظار داشت که این ابزارها را در حال ارسال بسته‌هایی مانند پیتزا و مواردی از این دست ببینیم.


تا شش سال آینده هایپرلوپ ما را بین دو شهر جابه‌جا خواهد کرد

 

استفاده از هایپرلوپ را می‌توان یکی از نزدیک‌ترین انقلاب‌ها در عرصه‌ی حمل و نقل به شمار آورد. هایپرلوپ و نام ایلان ماسک به یکدیگر گره خورده‌اند، هایپرلوپ قرار است با سرعتی بیشتر از یک هواپیمای مسافربری معمولی مسافران را جابه‌جا کند. ایان پیرسون معتقد است تا شش سال آینده شاهد استفاده از هایپرلوپ کوتاه برای انتقال افراد بین دو شهر خواهیم بود، چرا که هایپرلوپ آزمایش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 

کامپیوترها از اوایل سال ۲۰۲۵ همانند انسان‌ها فکر می‌کنند

 

پیرسون معتقد است کامپیوترها راه زیادی تا رسیدن به هوشیاری در پیش ندارند و تا سال ۲۰۲۵ این امر میسر می‌شود. شاید هنوز گوگل با دیپ‌مایند به این درجه نرسیده باشد ولی پیرسون اطمینان دارد به زودی با تلاش‌های در حال انجام در این زمینه شاهد پیشرفت‌ّهای بزرگی خواهیم بود.


سفرهای فضایی طراحی شده برای انتقال انسان به مریخ را می‌توان از سال ۲۰۳۰ آغاز کرد

 

ایلان ماسک سال ۲۰۲۵ را برای انتقال انسان به مریخ پیش‌بینی کرده است، طبق برنامه‌ریزی‌ وی فضانوردان در سال ۲۰۲۴ به سیاره سرخ فرستاده خواهند شد. پیرسون سال ۲۰۳۰ را برای رسیدن به این رویا پیش‌بینی کرده است. او معتقد است پس از این که اولین انسان‌ها بر سطح این سیاره پا بگذارند شاهد استفاده از ربات‌ها برای انجام برخی کارهای پایه‌ای در مریخ خواهیم بود. برای پاسخ به این سوال که آیا ایلان ماسک موفق خواهد شد رویایش را تا قبل از سال ۲۰۳۰ عملی سازد یا خیر چاره‌ای جز صبر نیست.


پروتز تا ۱۰ سال آینده بسیار پیشرفت خواهند کرد و توانایی‌های جدیدی به انسان خواهد بخشید

 

استفاده از پروتز‌های پیشرفته شروع شده است و با سرعت بیشتر و تکنولوژی‌های جدیدتری ادامه خواهد داشت. استفاده از دست‌های پروتزی و ... شاید در دهه‌ی آینده دیگر باعث تعجب ما نشوند. پیرسون معتقد است این ابزار به نقطه‌ای خواهند رسید که مردم با ادغام تکنولوژی در بدنشان مشکلی نخواهند داشت. برای مثال مردم می‌توانند از ایمپلنت‌های سایبرنتیک برای قوی‌تر کردن پاهایشان استفاده کنند.


تولید لباس‌هایی تا ۱۰ سال آینده که به انسان‌ها قابلیت‌های اَبرانسانی می‌دهد

 

یکی از مثال‌های ملموس مرتبط با این موضوع، لباس رباتیک معرفی شده توسط هیوندای است که به انسان اجازه می‌دهد تا اجسام سنگین را بسیار راحت‌تر بلند کند. پاهایی که راه رفتن و دویدن را ساده‌تر می‌کنند و لباس‌هایی شبیه به لباس اسپایدرمن که باعث افزایش قدرت فرد می‌شود، نمونه‌هایی هستند که پیرسون به آن‌ها اشاره می‌کند.


در ۱۰ سال آینده کتاب‌های فیزیکی جای خود را به واقعیت مجازی خواهند داد

 

پیرسون معتقد است تا ۱۰ سال آینده می‌توان دانش‌آموزان را به کمک واقعیت مجازی به گذشته برد و اتفاقات و جنگ‌ها را از نزدیک به آن‌ها نشان داد. این تنها یک مثال از جادوی واقعیت مجازی در ساده‌سازی آموزش بود، گستره‌ی توانایی‌های واقعیت مجازی بسیار وسیع‌تر از تصور خواهد بود. اپلیکیشن Expeditions شرکت گوگل که نسخه‌ی بتای آن سپتامبر گذشته عرضه شد، سفرهای مجازی برای دانش‌آموزان را ممکن ساخته است.


گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۵ منسوخ خواهند شد

 

طبق پیش‌بینی پیرسون تا سال ۲۰۲۵ به لطف پیشرفت‌های عرصه‌ی واقعیت افزوده (augmented reality)، گوشی‌های هوشمند به فراموشی سپرده می‌شود به طوری داشتن گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۵ موجب خندیدن دیگران به شما خواهد شد. در آینده نزدیک روزی فرا خواهد رسید که یک دستبند کوچک با کمک واقعیت افزوده نیازهای شما را برطرف خواهد کرد و دیگر ضرورتی برای حمل یک گوشی هوشمند وجود نخواهد داشت. شرکت‌هایی مانند مجیک لیپ تمرکز ویژه‌ای روی این بخش و عملیاتی ساختن ایده‌های واقعیت افزوده دارند.


احتمالا تا ۱۰ سال آینده شاهد فراگیر شدن ماشین‌های خودران خواهیم بود

 

این روزها بحث پیرامون اتومبیل‌های خودران بسیار داغ است و شرکت‌های بزرگ و کوچکی از سراسر جهان کار روی این نوع اتومبیل‌ها را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد زمان زیادی تا یک انقلاب جدید در عرصه خودروسازی باقی نمانده است.


تا ۲۰ سال آینده شاهد استفاده گسترده از پرینت سه‌بعدی در ساخت خانه‌ها خواهیم بود

 

معماران از سراسر جهان به شدت در تلاش هستند که اولین خانه ساخته شده توسط فناوری پرینت سه‌بعدی را به نام خود ثبت کنند. شرکت چینی Winsun ادعا می‌کند که در یک شبانه روز ۱۰ خانه را به کمک این فناوری ساخته است (هزینه ساخت هر کدام ۵۰۰۰ دلار). محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی روی تولید پرینتر سه بعدی غول‌پیکری کار می‌کنند که توانایی ساخت یک خانه کامل (با لوله‌کشی و سیم‌کشی برق) را دارد. پیرسون معتقد است به لطف پرینت سه‌بعدی شاهد ساخت‌وساز ارزان‌تر و در نتیجه ازدحام بیشتر در شهرها خواهیم بود.


استفاده از ربات‌ها در انجام کارهای خانه و یاری انسان‌ها از سال ۲۰۳۰ آغاز خواهد شد

 

یکی از اهداف مهم و پایه‌ای ساخت ربات‌ها یاری رساندن به انسان است. امروزه پتانسیل بالای هوش مصنوعی و علم رباتیک بر کسی پوشیده نیست و در آینده نه چندان دور شاهد حضور گسترده ربات‌ها در خانه‌ها خواهیم بود. افراد زیادی به تنهایی زندگی می‌کنند و تعداد آن‌ها رو به افزایش است به همین دلیل وجود یک ربات برای یاری آن‌ها مفید خواهد بود. شرکت ژاپنی تویوتا مدتی قبل برنامه‌ی خود را برای ساخت اینگونه ربات‌ها اعلام کرده است.


زندگی در دنیای مجازی مانند فیلم ماتریکس تا سال ۲۰۴۵ ممکن خواهد شد

 

یرسون بر این باور است که به کمک پیشرفت‌های عرصه نانوتکنولوژی امکان اتصال مغز به کامپیوترها و زندگی در دنیای شبیه‌سازی شده وجود خواهد داشت. ایده‌ی جنجالی ایلان ماسک در مورد Natural Lace را باید یکی از مفاهیمی دانست که محققان نانوتکنولوژی هم اکنون روی آن کار می‌کنند. Natural Lace در واقع یک سیستم مغز-کامپیوتری بی سیم است که یک لایه دیجیتالی از هوش را به مغز ما اضافه می‌کند.


تا سال ۲۰۴۵ انسا‌ن‌ها می‌توانند سایبورگ شوند

 

اگر بتوان تا سال ۲۰۴۵ بین مغز انسان و کامپیوتر ارتباط برقرار کرد این امکان وجود خواهد داشت که از تکنولوژی مشابهی برای تبدیل افراد به موجودی نیم-ماشین و نیم-انسان استفاده کنیم. پیرسون معتقد است که تا سال ۲۰۴۵ محدودیت‌های تکنولوژیک این کار برداشته خواهد شد با این وجود پیش‌بینی می‌شود قوانین مهمترین عامل محدودکننده تبدیل شدن ما به سایبورگ‌ باشد.


تا سال ۲۰۴۰ شاهد کنترل تنظیمات خانه توسط انسان با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم بود

 

شاید شما نیز نام آمازون اکو را شنیده باشید محصولی که به کاربرش اجازه می‌دهد تا روشنایی خانه را کنترل کرده و به اطلاعات مختلفی دسترسی پیدا کند. تا سال ۲۰۴۰ اینگونه سیستم‌ها در خانه‌ها تعبیه خواهد شد به طوری که شما قادر به صحبت با ساختمان و درخواست مواردی مانند تعدیل دما و روشنایی باشید.


تا ۲۵ سال آینده شاهد ساختمان‌های بلندی خواهیم بود که مشابه یک شهر کوچک عمل می‌کنند

 

ایان پیرسون در گزارشی که به شرکت Hewden داده است به موضوع ساختمان‌های مرتفع اشاره کرده است. پیرسون پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۴۰ شاهد ساختمان‌هایی مشابه شهر باشیم به طوری که نیازهای ساکنان در خود ساختمان برطرف شود برای مثال طبقاتی برای ورزش، سکونت و کار در آن گنجانده می‌شود.


تا سال ۲۰۵۰ می‌توان به طور کامل به انرژی‌های تجدیدپذیر اتکا کرد

 

استفاده از سوخت‌های فسیلی در خودروها و خانه‌ها تا سال ۲۰۵۰ از بین خواهد رفت ولی نیروگاه‌ها همچنان به این نوع سوخت‌ها نیاز خواهند داشت. با گذر زمان استفاده از انرژی‌ خورشیدی افزایش خواهد یافت به طوری که پیرسون پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ شاهد مزارع بزرگ خورشیدی در مناطقی مانند صحرای ساهارا باشیم. استفاده بیشتر از گداخت هسته‌ای نیز به اتکای کمتر ما به انرژی‌های تجدیدناپذیر کمک زیادی خواهد کرد.


گردشگری فضایی تا سال ۲۰۵۰ برای افراد ثروتمند امکان‌پذیر خواهد بود

 

 

موشک‌های ساخته شده توسط بلو اوریجین و اسپیس ایکس راهی را آغاز کرده‌اند که گردشگری فضایی را تا سال ۲۰۵۰ امکان‌پذیر می‌کند. پیرسون معتقد است این سفرها هزینه زیادی خواهد داشت و فقط برای افراد ثروتمند و خاص ممکن خواهد بود و نمی‌توان به این زودی‌ها انتظار یک گردش ارزان در فضا را داشت.

پیش‌بینی شما برای آینده‌ی گره خورده‌ی انسان و تکنولوژی چیست؟ به نظر شما پیش‌بینی‌های ایان پیرسون در زمان‌بندی اعلام شده توسط او ممکن خواهند شد؟

 

منبع: زومیت


 

  • نیما
  • ۰
  • ۰

ترامپ

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
او که اکنون رییس جمهور ایالات متحده امریکا است وقتی بسیار جوان بود مدیریت شرکت پدرش یعنی «الیزابت ترامپ‌اند سان» را به‌دست گرفت. این رییس جمهور و میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی با موفقیت آژانس مسکن پدرش را اداره می‌کرد و بعدها به یکی از چهره‌های سرشناس تلویزیونی تبدیل شد.

 

دونالد ترامپ یک میلیاردر واقعی است که قدر پولش را به خوبی می‌داند. دونالد البته این را مدیون پدرش است، چرا که پدرش او را مجبور می‌کرد بطری‌های خالی نوشابه در محل‌های ساخت‌وساز را جمع‌آوری کند. پدر دونالد در ازای این کار حتی به او پول می‌داد تا ارزش پول را به دونالد بفهماند.

 

 

  الون ماسک

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی

او در ۲۵ سالگی نخستین شرکت اینترنتی خودش را راه انداخته بود. الون در ۲۴ سالگی از دوره دکتری دانشگاه استنفورد انصراف داد و سپس شرکتی به نام Zip۲ را تاسیس کرد که چهار سال بعد به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به شرکت کامپک (Compaq) واگذار شد.

 

شرکت Zip۲ در حوزه تهیه راهنمای تجارت و نقشه فعالیت می‌کرد. الون ماسک این پول را صرف تاسیس شرکت بعدی‌اش کرد که PayPal نام داشت. پیپال یکی از مشهورترین شرکت‌های جهان است.

 

مارک کوبان

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
این میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی در کافه‌ای در دالاس مشغول به کار بود. مارک پیش از آن از دانشگاه ایندیانا فارغ‌التحصیل شده بود.

 

او پس از این شغل به عنوان فروشنده به استخدام یک شرکت فروش رایانه رومیزی درآمد.

 

 

 اریک اشمیت

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
اریک اشمیت، مدیر اجرایی شرکت گوگل بود که توانست در علوم کامپیوتری خوش بدرخشد. اشمیت شش سال در دانشگاه برکلی بود و مدرک ارشد و دکتری خودش را تا سن ۲۷ سالگی گرفت.

 

او در ۲۵ سالگی در شرکت زیراکس مشغول به کار بود.

 

 

 جف بزوس

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
جف بزوس مدیرعامل پایگاه آمازون.کام است که با تاسیس این پایگاه، نقش کلیدی در زمینه رشد و ارتقا تجارت الکترونیک ایفا کرد. او در سن ۲۵ سالگی یک شغل بی‌دردسر در زمینه مالی داشت.

 

جف در سن ۲۴ سالگی به «باکنرز تراست» رفت و قرار شد تا یک نرم‌افزار بسیار مهمِ موسسات بانکیِ آن زمان را توسعه دهد. دو سال بعد، او به جوانترین نائب رییس آن شرکت تبدیل شد.

 

 

ریچارد برانسون

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
ریچارد برانسون در سن ۲۵ سالگی مدیرعامل موفق شرکت ویرجین بود. این شرکت از جندی قبل شروع به کار کرده بود و درحال‌حاضر، عنوان بیش از ۴۰۰ شرکت در سراسر دنیا را از آن خود کرده است.شرکت برانسون در ۳۰ سالگی او دارای وجهه‌ی بین‌المللی شده بود.

 

 

 

 لری الیسون

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
لری الیسون مدیرعامل شرکت اوراکل است که در سن ۲۵ سالگی به عنوان برنامه نویس فعالیت می‌کرد و مرتب شغل عوض می‌کرد.

 

لَری برنامه نویسی را خودش یاد گرفته بود. او در سن ۲۲ سالگی به برکلیِ کالیفرنیا رفت و هشت سال پس از آن را در چندین شرکت نظیر فایرمنز فاند، ولز فارگو و امپکس مشغول به کار بود. او در نهایت به شرکت «امدال» رفت و بر روی نخستین آی‌بی‌ام مین‌فریم (بزرگ‌رایانه‌ی‌ای بی‌ام) کار کرد.

 

 

 

مریسا مایر

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
مریسا مایر مدیر تجاری و مدیرعامل یاهو است. او در ۲۵ سالگی به بیستمین کارمند گوگل و نخستین مهندس زن این شرکت تبدیل شد.

 

خانم مایر ۱۳ سال در کنار شرکت گوگل ماند و سپس به شرکت یاهو پیوست. میزان دارایی‌های خالص خانم مایر حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

 

 

 

مارک زاکربرگ

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
مارک زاکربرگ از حدود ۲۰ سالگی بر روی ایده فیسبوک کار می‌کرد. او در سن ۲۵ سالگی (۲۰۰۹) به موفقیت‌های بی‌شماری رسیده بود.

 

تعداد کاربران فیس‌بوک در آن سال به ۳۰۰ میلیون نفر رسیده بود. زاکربرگ در سنین پایین توانست به باشگاه میلیاردرهای جهان بپیوندند.

 

شریل سندبرگ

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
شریل سندبرگ در سن ۲۵ سالگی مشغول گذراندن دوره کارشناسی ارشد خود در دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد بود.

 

خانم سندبرگ درحال‌حاضر مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک است. او پیشتر زیر نظر استادش در بانک جهانی مشغول به کار شد.

 

 

 

استیو جابز

میلیاردر جهان در ۲۵ سالگی
باید در مورد او کتاب‌ها خواند تا زندگی پر فراز و نشیبش را با جزییات درک کنیم. او در سن ۲۱ سالگی به همراه یکی از دوستانش شرکت اپل را تاسیس کرد و توانست در ۲۵ سالگی، آن را مشهور کند و میلیونر شود.

 

در پایان نخستین روز فعالیت تجاری شرکت اپل در دسامبر ۱۹۸۰، ارزش این شرکت به ۱.۲ میلیارد دلار رسید. استیو جابر به والتر ایساکسون، زندگی‌نامهنار، گفت که در همان روزها قول داده که اجازه ندهد پول زندگی‌اش را خراب کند.


متن کامل در: http://inpia.ir/shownews/6987

  • نیما