خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

کسب وکارهای تجارت الکترونیک با ورود و گسترش خود، نه تنها باعث تغییر عادات خرید مردم شده‌اند، بلکه در روش کار خرده‌فروشی‌ها و عملیات لجستیک نیز تحولات چشمگیری به وجود آورده‌اند.

روبرو شدن با موقعیت‌های متفاوت در هر یک از مراحل تجارت الکترونیک باعث شده تا این تحولات رخ دهد. از این موقعیت‌های جدید می توان به الگوهای نامنظم و چندگانه سفارشات دریافتی، محدودیت زمان برای تحقق سفارشات مشتری، تعیین زمان قطعی ارسال از طرف خرده‌فروشان و نوع بسته‌بندی و گزینه‌های مختلف پرداخت اشاره کرد. همه این عوامل باعث شده تا شرکت‌ها و فروشندگان تجارت الکترونیک به یک سیستم لجستیک موثر و کارآمد نیازمند شوند.

 

فرآیند تحویل سفارشات در تجارت الکترونیک

تحویل سفارش در تجارت الکترونیک شامل فرآیند کلی از ثبت سفارش توسط مشتری تا ارسال و تحویل کالای سفارش داده شده می‌باشد. البته این تعریف شاید کمی ساده باشد. اما هر یک از مراحل در این فرآیند با پیچیده‌گی‌هایی همراه است که کل فرآیند را در موقعیت‌های مختلف، پیچیده می‌کند. اجرای درست هر یک از این گام‌ها نقش موثری در تحویل به‌موقع سفارش دارد. تحویل به موقع سفارش هم یعنی رضایتمندی مشتری! رضایتمندی مشتری باعث پیشی گرفتن از رقبا خواهد شد و این یعنی افزایش سودآوری شرکت‌ها! این زنجیره‌ی به هم پیوسته هرکدام نقش موثری در عملکرد کلی فروشگاه اینترنتی خواهد داشت. پس موضوع مدیریت سفارشات در بازار داغ این روزهای تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد.

شمای کلی فرآیند ثبت سفارش تا تحویل را در عکس زیر می‌بینید.

اهمیت مدیریت سفارشات در تجارت الکترونیک- بخش اول

این مراحل را بصورت زیر می‌توان بیان کرد:

۱- دریافت سفارش ثبت شده (Receiving)

۲- برداشت سفارش از انبار (picking)

۳- بسته بندی و برچسب فاکتور (Packing)

۴- پکیج کردن (Packaging)

۵-ارسال کالا (Delivery)

۶- پیگیری و پشتیبانی (Supporting)

 

اما این مراحل در سیستم‌های لجستیکی به چه صورت انجام می‌شود؟ در هر مرحله چه عملیاتی صورت می‌گیرد؟ درستی کار در هر گام به چه عواملی بستگی دارد؟ همه این موارد از سوالاتی است که ممکن است برای ما پیش آید.

همانطور که گفتیم،اداره کردن سفارشات در تجارت الکترونیک بسیار مهم است. بخش بزرگی از این مدیریت سفارشات راشرکت‌های لجستیکی انجام می‌دهند. برای این شرکت‌های لجستیکی، فرآیند مدیریت سفارشات در عین سادگی ممکن است بسیار پیچیده باشد. باید ببینیم این شرکت‌ها چگونه سفارشات فروشگاه‌های مختلف را تا لحظه تحویل مدیریت می‌کنند.

در مطلب هفته آینده، با تشریح هر مرحله از تحویل سفارش، به این سوالات پاسخ خواهیم داد. همچنین باید ببینیم شرکت‌های لجستیکی و سیستم‌های ارسال بر حسب نیاز تجارت الکترونیک، چه تغییراتی را در سیستم خود اعمال کرده‌اند.

  • ۹۷/۰۹/۱۲
  • نیما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی