خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰
اینترنت اشیاء که به عنوان IoT نیز شناخته می‌شود، به هر جنبه‌ای از زندگی ما خیره شده است. از دستیاران مجازی کنترل دستگاه‌ها در خانه‌ها تا فناوری‌های پوشیدنی که هر قدم ما را ردیابی و تحلیل می کنند.
اما بیشتر از این است: IoT در حال تغییر نحوه کار ما در صنایع است. سیستم های جریان ترافیک، داده ها را برای تاثیرگذاری بیشتر تحلیل می‌کنند، فناوری هوشمند برای دنبال کردن دام‌ها به کار گرفته می‌شوند و حتی ربات‌های پرستار برای کاهش فشار بر سیستم مراقبت‌های اجتماعی توسعه می‌یابند.

یک صنعت که IoT در آن دارای تاثیر تاریخی است خرده فروشی است.قدمت Tesco Clubcard -یک طرح وفاداری برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان است به طوری که می‌تواند به آن‌ها بهترین پیشنهادات را ارائه دهد- به سال 1995 برمی‌گردد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط Clubcards به Tesco بینش زیادی درباره‌ی عادات سفر و خرید مشتریان داده است که به آن‌ها در تعیین مجموعه‌ها، تعداد موجود از هر محصول، طرح، بازاریابی و محدوده فروش کمک می‌کند.

کلان داده‌ها، رباتیک و هوش مصنوعی در بخش خرده فروشی توانایی‌های بی ‌حد و مرزی دارند. ما در اینجا تنها چند راه موجود تاثیر IoT در حوزه‌ی خرده‌فروشی را بررسی می‌کنیم.

زنجیره‌ی تامین دقیق‌تر برای سبزیجات

در حال حاضر یادگیری ماشین برای پیروزی در جنگ مواد غذایی تازه پذیرفته شده است.  تولید محصولات غذایی تازه یک بازار به شدت رقابتی است و می‌تواند تا 40 درصد از درآمد خرده‌فروشان مواد غذایی و یک سوم هزینه‌های آن را تامین کند.

در جستجوی مزیت رقابتی، خرده‌فروشان با ارائه طیف گسترده‌ای از کالاها از جمله اقلام نادر و عجیب و غریب که اغلب دارای عمر کوتاهی هستند وارد بازار می‌شوند. سیستم مدیریت عرضه سنتی با پیش‌بینی‌های ثابت خود ثابت کرده است که رسیدگی به تقاضا برای محصولاتی که به سرعت فاسد می‌شوند می‌تواند بسیار سخت باشد. به طور سنتی،از آن‌جا که تقاضا برای برخی از تولیدات به صورت روزانه تغییر می‌کند، برنامه‌ریزان انواع مختلف داده‌ها را همواره به صورت دستی به سیستم‌های مدیریتی خود وارد می‌کنند.

یادگیری ماشین می‌تواند برای پردازش برنامه‌ریزی سیستم‌های مدیریت موجودی که پردازشی سنگین و پرهزینه است پاسخ مناسبی باشد. سیستم‌های یادگیری ماشین در مقابل نرم‌افزارهایی که در حال حاضر توسط خرده‌فروشان استفاده می‌شوند بسیار موثرتر اند، آن‌ها می‌توانند مجموعه‌ی عظیمی از داده‌ها را از منابع مختلف به سرعت و با هزینه کم جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل نمایند.

به گزارش شرکت McKinsey  برخی از خرده‌فروشان در حال حاضر مزایای استفاده از فرایندهای یادگیری ماشین را برای بازپرداخت می‌بینند، آن‌ها توانسته‌اند تنزل قیمت محصولات خود را تا ٪80 کم کرده و موجودی روزانه‌ی خود را تا ٪10 کاهش و سود ناخالص خود را تا ٪9 افزایش دهند.

روبات‌ها موجودی محصولات را محاسبه می‌کنند. ظهور روبات‌ها و تاثیر بالقوه آن بر روی مشاغل، به عنوان منبع الهام بخشیدن به داستان علمی تخیلی برای برخی از زمان‌ها بوده است.کم کم اما دی نهایت این داستان به واقعیت تبدیل خواهد شد. آیا به واقعیت تبدیل شدن این داستان چیز نامساعدی است؟

آمازون در حال حاضر45000 روبات در انبارهای خود در سراسر جهان دارد. این شرکت در نظر دارد که در ‌آینده‌ی نه چندان دور ماشین‌آلات مناسبی را با کارکنانی که کارهایی تکراری انجام می‌دهند جایگزین کند. این خبر ممکن است سبب نگرانی شود، اما خیلی هم خبر بدی نیست. حضور روبات‌ها در مخازن و انبارها می‌تواند کارگران را از محیط‌های خطرناک و خسته‌کننده‌ دور نگه‌دارد. ماشین‌آلات جدید می‌توانند به شکل موثری درخواست‌های انبار‌ها را مدیریت کنند، گم شدن و یا صدمه دیدن کالاها را کاهش داده و آسیب‌های وارده به کارکنان را به حداقل برسانند.

فروشگاه کفش آلمانی Solebox روبات‌هایی برای انبارداری فروشگاه جدید خود در برلین معرفی کرده است، این روبات‌ها کفش‌ها را با سایز مورد نظر مشتری پیدا کرده و آن‌ها را به بخش فروش تحویل می‌دهند. این فرایندها به کارمندان اجازه می‌دهد به بخش‌های نظارتی و ارتباط با مشتریان منتقل شده، از توانایی‌های انسانی خود به خوبی استفاده کرده و آن‌ها در معرض آسیب قرار ندهند. روبات‌های همکار نیز همواره در حال افزایش هستند، این دستگاه‌ها می‌توانند در کنار کارکنان یکپارچه به کار کردن بپردازند تا انعطاف پذیری و کارایی در محیط‌های تولید را افزایش دهند.

 

فروشگاه‌های هوشمند

اینترنت اشیاء می‌تواند فروشگاه‌ها و نحوه‌ی کار آن‌ها را تغییر دهد.  در حال حاضر برای نظارت به مقدار موجودی از قفسه‌های هوشمند استفاده می‌شود که به صورت خودکار زمانی که موجودی اجناس تا مقدار مشخصی کم شود به کارکنان اطلاع می‌دهند، حتی در برخی سیستم‌های کنونی زمانی که اجناس روی فقسه نیاز به مرتب شدن دارند به صورت خودکار مرتب می‌شوند. دستگاه‌های پوشیدنی و قابل‌حمل به کارفرمایان کمک می‌کنند تا خدمات بهتری را ارائه دهند. عمل خرید کردن می‌تواند در حین حرکت انجام شود که باعث کاهش صف‌های طولانی و جلب رضایت مشتریان می‌شود.

در آینده اطلاعات جمع‌آوری شده در فروشگاه‌ها دارای قابلیت نامحدود برای کمک به خرده‌فروشان در بهبود کارایی عملیات، درک بهتر مشتریان خود و ارائه تجربیات شخصی هستند. ما می‌توانیم قیمت‌های پویا، پیشنهادات شخصی و محصولات و خدمات سفارشی داشته باشیم.

 

افزایش حس رضایت کارگران خرده‌فروشی‌ها

هر کارمند و هر تیم متفاوت هستند، بنابراین هیچ رویکردی برای اندازه‌گیری مناسب کارکنان وجود ندارد. داده‌ها می‌توانند کلید میزان بهره‌وری و افزایش رضایت از محل کار باشند.

با اطلاعات به دست آمده از تحقیقات کمپانی هیتاچی و وارد کردن آن در یک سیستم هوش مصتوعی مشتریان، سازمان‌ها می‌توانند رفتار کارمندان خود را تجزیه و تحلیل کنند و برای افزایش رضایت آن‌ها از محیط کارشان تلاش کنند.

در یک بازار رقابتی، افزایش بهره‌وری از کارکنان می‌تواند خرده‌فروشان را از رقبای خود برتری دهد.

 

نتیجه‌گیری

اینترنت اشیاء، کلان‌ داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها در حال تغییر نحوه کار و زندگی ما هستند. در بخش خرده فروشی، اینترنت اشیاء برای ایجاد خطوط عرضه موثرتر، تجارب خرید خودکار و شخصی و کاهش خطر آسیب کارکنان در محل کار به ما کمک خواهد کرد.
این ترکیبی از تحولات می‌تواند سوددهی را برای خرده‌فروشان افزایش دهد و نقش کارکنان آن‌ها را تغییردهد. برای کارگران خرده‌فروشی، پیشرفت تکنولوژی می‌تواند مثبت باشد؛ آن‌ها را آزاد کنید تا ویژگی‌های انسانی خود را برای استفاده بهتر در نقش ارتباط با مشتری و نقش‌های نظارتی مورد استفاده قرار دهند. این یک دوره‌ی هیجان‌انگیز برای خرده‌فروشی است. انقلاب چهارم تا به حال تاثیر بی‌سابقه‌ای در صنعت داشته است و هنوز پتانسیل کامل آن را درک نکرده‌ایم.
  • ۹۷/۱۲/۱۱
  • نیما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی