سال ۱۹۹۴ بود و جف بزوس (Jeff Bezos) سی سال داشت. او مثل بسیاری از رهبران کنونی دنیای دیجیتال، پتانسیل نامحدود اینترنت را در بهترین زمان ممکن درک کرد و آن را بنیان کسبوکار خود قرار داد. او دفتر کار کوچکی را در گاراژ خانهاش برپا کرد. در ابتدا او فقط چند کارمند داشت. آنها کار بر روی نرمافزار سایت را شروع کردند. مدتی بعد دفتر کارشان را به خانهای دو اتاقخوابه منتقل شد و پس از مدت کوتاهی نمونهی آزمایشی وبسایت موردنظرشان را ساختند.
چندی بعد تست بتای سایت با مشارکت ۳۰۰ نفر با موفقیت انجام شد و در ۱۶ جولای سال ۱۹۹۵، Amazon.com متولد شد. بنیانگذار آمازون در آخرین هفتهها قید نام «کِدابرا» را زد و به سراغ یک نام سادهتر رفت؛ نامی که تقریبا همهی مردم دنیا با آن آشنا بودند.
واژهی آمازون از «رودخانهی آمازون» (پرآبترین و بزرگترین رود دنیا در آمریکای جنوبی) آمده است. جف بزوس از همان ابتدا و با انتخاب نام آمازون، بلندپروازیهای خود را به رخ رقبا کشید. جالب است بدانید که در آن سالها، سایت یاهو بهشدت محبوب بود. در پرتال یاهو، لینک شرکتها و سایتها بر اساس حروف الفبا نمایش داده میشد. انتخاب هوشمندانهی نام آمازون، نام این شرکت را بالاتر از همهی رقبا قرار میداد.
دربارهی تغییر نام از Cadabra به Amazon حرفوحدیثهای زیادی وجود دارد. یکی از دلایل این بود که در چند مورد، کلمهی Cadabra از سوی عدهای به اشتباه «کِداوِر» (Cadaver) به معنی جنازه، شنیده شد. همچنین برخی منابع هم میگویند دامین Relentless یکی از کاندیداهای جف بزوس برای سایتش بود. اما در نهایت همهی اینها به کنار رفت و آمازون متولد شد. سال ۱۹۹۵ اولین گام برای آغاز امپراتوری آمازون بود. فعالیتهای این شرکت حالا تنها به تجارت الکترونیکی محدود نیست؛ آمازون در حوزههای رسانه، تولید گجتهای دیجیتال و حتی دنیای سرگرمی حضوری فعال دارد.
- ۹۷/۰۸/۲۰