خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

شرکت علی بابا یکی از شرکت های موفق در زمینه‌ی تجارت الکترونیک است و به اندازه ای موفق است که در عرصه‌ی جهانی یکی از پیشروان صنعت تجارت الکترونیک است.

در ادامه، ۷ دلیل موفقیت اصلی علی بابا را در قالب ۳ عامل اصلی و ۴ عامل فرعی بیان خواهیم کرد و توضیحاتی در مورد هر یک می‌دهیم.

عامل اصلی اوّل – طرح کسب و کارِ (Business plan/ BP) منحصر به فرد

علی بابا خدمات خود را عمدتاً به شرکت‌های کوچک و همچنین اشخاص ارائه می‌کند. بر اساس مدل کسب و کار این شرکت، شرکت های کوچک می‌توانند رشد بیشتری پیدا کنند و همچنین اشخاص نیز تنوع محصولات زیادی را پیش روی خود خواهند داشت. اکثریت فعالیت‌های اصلی شرکت علی بابا، متمرکز بر ارائه‌ی خدمت به کسب و کارهای کوچک است و اینکه می‌خواهد برای این شرکت های کوچک ارزش‌هایی را خلق نماید که از عهده‌ی تک تک آن‌ها به تنهایی بر نمی‌آمد.

عامل اصلی دوّم – مدل سودآوری غیر متعارف

شرکت علی بابا به جای اینکه از افراد یک مبلغ به عنوان ورودی حق استفاده از خدمات سایت اخذ کند، مبلغی را از بازاریابی و پشتیبانی فنی می‌گیرد. این موضوع باعث شده که مشتریان زیادی به دست آورد و همچنین این مشتریان، وفاداری زیادی نسبت به برند علی بابا داشته باشند.

سود شرکت علی بابا، عمدتاً از تبلیغات و دادن پیشنهاد قیمت کلمات کلیدی به دست می‌آید که حدود ۵۷% از سود کل را شامل می‌شود.دومین منبع درآمد اصلی شرکت – که ۲۵% از سود کل را شامل می‌شود – مربوط به خدمات فنی است که بر مبنای اَبَرداده‌ها (big data یا داده‌های بزرگ)، رفتار مشتریان را تحلیل می‌کند.

به دلیل اینکه علی بابا به فروشندگان اجازه می‌دهد تا به رایگان در سایت او ثبت نام کرده و به فروش محصولات خود اقدام کنند، موفق شد که عادت به انجام معاملات از راه آنلاین را در مشتریان به وجود آورد. سایتی مثل ای بِی در چین (eBay China)، برای ورود افراد و استفاده از امکانات تخفیف سایت خود، مبلغی را به عنوان ورودی از افراد اخذ می‌کند و در حالی که تعداد بسیار زیادی از فروشندگان را به عنوان مشتریان خود در اختیار دارد، اما سایت تائوبائوی علی بابا، در جذب مشتری از او به مراتب موفق‌تر بوده است.

عامل اصلی سوّم – مدل پرداختیِ قابل اعتماد

مدل پرداخت قابل اعتماد در شرکت علی بابا، باعث ایجاد محبوبیت برای این شرکت و افزایش شهرت مثبت آن در بین مشتریان شده است. همه‌ی فروشندگانی که با استفاده از پلتفرم یا زیرساختی که علی بابا برای فروش محصولات آن‌ها ایجاد کرده، در حال فعالیت هستند، یک دوره آزمایش اعتبارسنجی را پشت سر گذاشته‌اند تا شرکت علی بابا از صحت اطلاعات آن‌ها مطمئن شود و حسن نیت این فروشندگان آشکار گردد. این کار، باعث شده که میزان معاملات غیرقانونی کاهش پیدا کند. جدای از این مساله، تمامی معاملات ثبت شده‌اند و قابلیت برگشت خوردن دارند. این کار باعث شده معاملات در یک فضای سالم و قانونی انجام شود و مشتریان نیز از فروشندگان مطمئن و قابل اعتماد خریداری کنند.

برای اینکه پرداختی‌ها کاملاً ایمن انجام شود، برای محکم‌کاریِ بیشتر، پرداختی‌ها ابتدا به Alipay انتقال داده می‌شود و زمانی به فروشنده‌ی آن محصول فرستاده می‌شود که مشتری، تایید کند که محصول به دستش رسیده و در شرایط خوبی قرار دارد. در سال ۲۰۱۳، تعداد کاربرانی که از سرویس Alipay استفاده می‌کردند، به ۳۰۰ میلیون نفر رسید و تعداد معاملات انجام شده، معادل ۱۳۵ میلیارد دلار بود. همچنین تعداد کاربران فعال موبایل به ۱۰۰ میلیون نفر رسید و از تعداد کابران سرویس پرداختیِ پی پال (Paypal) پیشی گرفت.

عامل فرعی اوّل – پشتیبانی از خدماتِ جلب رضایت مشتریان

سیستم شرکت علی بابا، یک محیط ساده برای خرید در اختیار افراد قرار می‌دهد که در آن احساس راحتی می‌کنند و همچنین نظراتی که مشتریان در مورد محصولات داده‌اند، اغلب مثبت است و باعث ترغیب سایر افراد به خرید از این سایت می‌شود. علی بابا با یک سری خدمات پشتیبانی، به فروشندگان این سایت نیز کمک می‌کند تا بیشتر بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند. مثلاً به فروشندگان به صورت آنلاین آموزش می‌دهد، یک سیستم کُدِ ویژه برای مدیریت اعداد زیاد فروشگاه‌ها در سایت معرفی می‌کند، همیشه برای راحت‌تر بودن ارتباط بین مشتریان و فروشندگان، روش‌های ارتباطی مناسبی را ارائه می‌دهد و همچنین درخواست بازپرداخت هر محصول را در طی ۷ روز انجام می‌دهد. این فعالیت‌های پشتیبانی، باعث شده که تعداد معاملات موفق در سایت علی بابا افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، سیستم علی بابا به نحوی طراحی شده که باعث می‌شود ارائه‌ی بازخورد توسط مشتریان، برای آن‌ها جالب باشد و مشتریان بسیار مشتاق دادنِ بازخورد باشند. مشتریان به ازای هر دیدگاهی که می‌نویسند و بازخوردی که ارائه می‌دهند، با کوپن تخفیف پاداش می‌گیرند. هر چه تعداد نظرات و بازخوردهای آن‌ها بیشتر باشد، کوپن تخفیف بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

عامل فرعی دوّم – حساسیت نسبت به فرصت‌های تجاری

شرکت علی بابا، به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌های جدید است و در این راه، بسیار سریع وارد عمل شده و از فرصت‌های موجود استفاده می‌کند. بنابراین، در جلب رضایت مشتری و کسب مشتریان وفادار به برند، پیشرو است.

عامل فرعی سوّم  الگوهای معاملاتیِ جدید

علی بابا، مدل‌های معاملاتی سنتی و قدیمی را به چالش کشیده است و روش‌های جدیدی را برای خلق ارزش بیشتر، برای مشتریان، بر طبق نیازهای آن‌ها ارائه می‌دهد. مثل:

  • مدل معاملاتیِ مشتری به بنگاه (Consumer-to-Business/C2B transaction model)
  • استراتژی آنلاین به آفلاین (Online-o-offline/ O2O strategy)

عامل فرعی چهارم – اکوسیستمِ یکپارچه

کیفیت خدمات در شرکت علی بابا بسیار خوب است و هم به نفع مشتریان و هم به نفع فروشندگانی است که از علی بابا به عنوان پلتفرم فروش خود استفاده می‌کنند. فعالیت های اصلی علی بابا شامل سرویس تبلیغات، شبکه‌ی لجستیک، حمل و نقل و تحویل به مشتری، خدمات مالی و خدمات تلفن های همراه می‌باشد. این فعالیت‌ها به طور مناسبی همگی با هم یکپارچه شده‌اند.

  • ۹۷/۰۹/۱۲
  • نیما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی