آمازون در پی همکاری با تویاتا برای استفاده از ماشین های بدون راننده جهت تحویل محصولات است. مدیر اجرایی لجستیکآمازون اظهار داشته که همکاری با تویوتا می تواند راه های جدید و سریعتری را برای ارائه بسته به مشتریان به ارمغان بیاورد.
آمازون، که به تازگی نیز رتبه نخست را بین ۵۰۰ خرده فروشی اینترنتی برتر دنیا در سال ۲۰۱۷ کسب کرده، قرارداد جدیدی را به عنوان شریک تجاری با شرکت تویوتا امضا کرده است. آمازون با این کار تصمیم دارد تا از خودروهای الکتریکی کاملا مستقل ( بدون راننده) برای تحویل بسته ها، تحویل پیتزا و افراد به مقاصد موردنظرشان بهره ببرد. شرکت های حمل و نقلی دیگری نیز قصد دارند تا شریک تجاری آمازون در صنعت تجارت الکترونیک باشند. از این لیست می توان به شرکت Pizza Hut، اوبر (Uber) ، شرکت مزدا موتورز و شرکت بزرگ حمل و نقلی Didi Chuxing اشاره کرد.
شرکت تویوتا موتورز، در تلاش برای تبدیل شدن به رهبر اقتصاد در صنعت خودرو های بدون راننده، اهداف وسیله نقلیه و شرکای بزرگ خود را به واقعیت تبدیل کرده است.
رئیس شرکت خودروسازی تویوتا علت این همکاری را هدف خود از انتقال تویوتا از یک شرکت صرفا خودروساز، به شرکتی پویا خوانده است که در هر زمینه ای توانایی فعالیت دارد.
اهداف آمازون از این همکاری چیست؟
آمازون همواره در تلاش بوده که رتبه نخست خود را در صدر خرده فروشی اینترنتی جهان حفظ کند. در زمانی که شرکت های رقیب مثل علی بابا نیز تلاش خود را برای کنار زدن آمازون دو چندان کرده اند، آمازون با ایده های خاص خود و سرمایه گذاری های کلان در به موفقیت رساندن این ایده ها، همیشه یک سر و گردن از رقبا جلوتر بوده است. برای تصمیم جدید آمازون میتوان چند هدف برشمرد:
- پیشگام شدن در استفاده از تکنولوژی های جدید
- دیده شدن در فضای بازار رقابتی خرده فروشی اینترنتی دنیا
- بروز رسانی و اتوماسیون عملیات لجستیکی
- گسترش فعالیت های شرکت با اضافه کردن شرکای بزرگ
- کاهش زمان ارسال و افزایش کیفیت در تحویل بسته ها و مواد غذایی به مشتریان
- حرکت در مسیر لجستیک سبز بخاطر استفاده از خودروهای برقی و تشویق به استفاده از این فناوری
- کاهش خطاهای انسانی با اتوماسیون بخشی از عملیات لجستیک
مزیت های رقابتی برای هر دو طرف در این همکاری
معاون لجستیک آمازون در مورد این همکاری اشاره می کند که ما دائما به دنبال راه هایی برای نوآوری و کمک به بهبود عملیات لجستیک آمازون هستیم، و در این همکاری با تویوتا، امکان کشف فرصت های جدید برای بهبود سرعت و کیفیت تحویل بسته ها به مشتریان ما وجود دارد.
این اتحاد در ادامه برای تویوتا باعث تمرکز روی باتری های الکتریکی e-Palette می شود که در این صورت تقاضا برای خودروهای الکتریکی این شرکت و نصب باتری های الکتریکی آن روی خودروها افزایش می یابد. با این کار ، تویوتا نیز می تواند مجموعه ای از خدمات را برای ارائه به مشتریان وسایل نقلیه خود از جمله حمایت بیمه ای و دسترسی کاربران به شبکه بزرگ داده تویوتا را ارائه دهد.
تویوتا در مورد این همکاری به آمازون تعهد داده است که از همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و تمام ابزارهای مالی خود برای ایجاد پویایی و انعطاف لازم در ارائه سرویس تحویل بسته آمازون استفاده کند. این شرکت در نظر دارد که بدون هزینه، امکانی را فرآهم کند که در آن کاربران پرداخت پول را بصورت خودکار و با کلیدهای هوشمند داخل خودرو و با استفاده از سیستم تشخیص چهره انجام دهند.
همچنین در مورد تحویل مواد غذایی و پیتزا نیز این اطمینان را به آمازون داده است که سیستم تحویل شرکت را با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های رانندگان، ایمن تر و کارآمدتر کند.
- ۹۷/۰۹/۱۲