Fedex در عصر پیشرفت شرکت های لجستیکی همیشه برنده خواهد بود
گزارشها حاکی از آن است که حجم بستههای تجارت الکترونیک شرکت لجستیکی فدکس ۲٫۲% رشد کرده است. این در حالی است که درآمد به ازای هر بسته برای Fedex در سه ماهه سوم سال قبل ۶٫۱% رشد داشته است.
دلیل این تفاوت در رشد تعداد بستهها و درآمد ناشی از تحویل هر بسته را میتوان در تلاش مضاعف کارکنان فدکس در ارسال تعداد بیشتری بسته در روز دانست. به عبارتی حمل و نقل بستههای تجارت الکترونیک به بیش از دوبرابر میانگین روزانه شده است. این عملکرد خوب فدکس در بازهی زمانی بین جمعه سیاه و کریسمس بیشتر مشهود بود. فدکس در این فاصله زمانی، با تهمیداتی که اندیشیده بود توانست به همراه شرکت لجستیکی UPS رکورد خوبی را در ارسال بستهها قبل و در طول تعطیلات سال نوی میلادی رقم زد. از اقداماتی که این شرکتها برای هندلینک حجم کاری بالا در زمان اوج تقاضا انجام دادند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش تعداد کارکنان در بخش راننده و موزعان بسته
- استفاده از نیروی کار داوطلب برای کار در روزهای تعطیل به ازای دریافت درآمد بیشتر
- برنامهریزی و زمانبندی حساب شده برای مدیریت عملیات کالا
- تماس با مشتریان قبل از ارسال کالا اختصاصا در ایامی که مسافرت زیاد بوده و جلوگیری از افزایش موارد برگشتی
- هماهنگی و ارتباط موثر با فروشگاههای اینترنتی در زمینه تامین و جابجایی کالا
مدیران ارشد Fedex قبلا نیز اعلام کرده بودند که ارسال بستههای تجارت الکترونیک باعث سودآوری بیشتر برای آنها شده است. آنها همچنان روی این مسئله تاکید دارند و معتقدند که نرخ رشدِ خود را مدیون تحویل بستههای تجارت الکترونیک به مشتریان فروشگاههای اینترنتی میدانند. طبق آماری که منتشر شده شرکت ارسال فدکس در طول فصل تعطیلات سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۵۰ میلیون بسته را تحویل داده است. این عدد در زمان مشابه سال ۲۰۱۶ به ۳۸۵ میلیون بسته رسید. این روند در سال ۲۰۱۷ نیز روند صعودی داشته است. فدکس هم اکنون برای ۳۱۳ خردهفروش اینترنتی خدمات لجستیک و حملونقل ارائه میدهد.
افزایش سود در مقابل افزایش هزینهها؛ راهحل مدیریتی فدکس
البته طی این مدت که فدکس تمرکز خود را روی کار با فروشگاههای اینترنتی قرار داده است، بخاطر افزایش حجم کار، شرکت با افزایش هزینه در بخشهای مختلف نیز مواجه بوده است. نرخ حملو نقل زمینی و هوایی حدود ۵% افزایش داشته است. بعلاوه اینکه هزینههای مربوط به ملزومات بستهبندی و عملیات متفرقه روی اجناس افزایش داشته است.
بنابراین با این روند افزایشی در هزینهها، شرکت فدکس باید اقدامات موثری برای کنترل هزینهها داشته باشد تا کسبوکار سودمند خود را گسترش دهد. یکی از اقدامات فدکس راهاندازی مرکز پردازش سفارشات جدیدی با نام FedEx Fulfillment بود تا اختصاصأ به بیزنسهای تجارت الکترونیک کوچک و متوسط ارائه خدمت دهد. این مرکز امکان تحقق مدیریت پیشرفته انبار، زمانبندی ارسالهای یک الی دو روزه در سرتاسر ایالات متحده و کنترل و کاهش سفارشات برگشتی را فراهم کرده است. مرکزی تخصصی که با وجود سیستمهای مدرن مدیریت سفارشات، به فروشگاههایی ارائه خدمت میدهد که در تلاش برای گسترش فروش هستند. به این صورت با بالابردن ترافیکِ روزانه، هزینهها تا حدودی کاهش مییابد.
فدکس نمی خواهد مثل ups بابت ارسال در روزهای تعطیل هزینه بیشتری پرداخت کند
شرکت لجستیکی ups همانند فدکس، از شرکتهای بزرگ و موفق لجستیک طرف سوم است که سهم زیادی در ارسال بستههای تجارت الکترونیک ایالات متحده دارد. یوپیاس برای کارِ کارکنانش در روزهای تعطیلات سال نوی میلادی، تعرفههای تحویل بسته را تا حدودی افزایش داد تا بتواند هزینههای خدمات اضافی در روزهای تعطیل را جبران کند.
فدکس اما از این کار صرفهنظر کرده و بستهها را در تمام طول سال، صرفهنظر از اینکه تعطیلات است یا نه، با قیمت یکسان ارسال میکند. مدیر بازاریابی فدرال اکسپرس هفته گذشته این خبر را اعلام کرد و گفت : ما بر این عقیده هستیم که سرمایهگذاری لازم برای ارائه خدمات برتر در فصل اوج کاری، جبران خواهد شد. به همین دلیل در حال حاضر با تعدادی مشتری ثابت با روند افزایشی در سفارشات کار میکنیم تا هم بتوانیم خدمات مورد انتظار آنها را برآورده کنیم و هم از قیمت تمام شده محصولات اطمینان حاصل کنیم.
در هر حال، هر شرکتی با توجه به استراتژی خود برای رشد اقدام به ارائه خدمات به مشتریانش میکند. باید دید کدام خط فکری در آینده منجر به موفقیت روزافزون یکی از این دو شرکت خواهد شد.
- ۹۷/۰۹/۰۹