فروشگاه اینترنتی Best Buy _خرده فروشی آنلاین که تقریباً همه نوع کالای دیجیتال دارد_ به روشنی اعلام کرده است که در تلاش برای گرفتن جایگاه آمازون است. شرکت تازه وارد، این کار را با کسب درآمد بالا از طریق شناساندن هرچه بیشتر برند خود و ورود به خانههای مردم برای ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی در ایالات متحده انجام خواهد داد.
شرکت Best Buy در تازهترین ردهبندی برترین خردهفروشان، در ردهی ۸ام قرار گرفت. در حالیکه آمازون همچنان رتبه ۱ را دارد.
معرفی شرکت Best Buy
شرکت Best Buy یک شرکت امریکایی چندملیتی در بخش خرده فروشی آنلاین است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس و کار خود را با فروش تخصصی لوازم الکترونیکی آغاز کرده است. وبسایت این برند در سال ۱۹۹۸ برای آغاز فروش اینترنتی محصولاتش راهاندازی شد. دستهبندی محصولات این شرکت تا کنون همان لوازم الکترونیکی و بخصوص کامپیوتر بوده است. شرکت فروش آنلاینBest Buy از سال ۲۰۱۶ رشد چشمگیر در فروش را آغاز کرده است. بطوریکه در این سال، رشد فروش این شرکت، از میانگین رشد رهبران این صنعت یعنی آمازون و والمارت پیشی گرفت. فروش آنلاین Best Buy به ۲۱% رشد در سال مالی گذشته رسید و با مبلغ ۴٫۸۵ میلیارد دلار درآمد رکورد خوبی را به ثبت رساند. این در حالیست که رشد متوسط در خرده فروشیهای الکترونیکی ایالاتمتحده در ماه جولای، در مقایسه با فروش محصولات آمازون ۱۹٫۴ درصد رشد داشته و فروش تجارت الکترونیک Wal-Mart در سطح جهان ۱۵٫۵ درصد بوده است. در واقع باید بگوییم رشد Best Buy بی نظیر بوده است.
راهکارهای Best Buy برای قرار گرفتن در جمع رقبای قدرتمند
مدیران Best Buy میدانند که برای مقابله با غولهای تجارت الکترونیک و یافتن مشتریان خود در این بازار کار سختی در پیش دارند. آنها بهترین راهکار را در جذب مشتری به جای تخریب رقبا میدانند. به همین خاطر هم تمام نیروی خود را در جهت شناساندن برند خود به کار گرفتهاند. به گونهای که در چشم مشتریان، به برندی آشنا و قابل اطمینان تبدیل شده و باعث رشد فروش خود شوند.
همچنین آنها دریافتهاند که مشتریان راضی، خود به خود باعث تبلیغ برندشان خواهند شد. بر همین اساس تمام تلاش خود را در جهت ارائه خدمات مناسب به مشتری به کار گرفتهاند و برنامههای متعددی در این زمینه دارند. بر همین اساس هفته پیش این شرکت برنامه “پشتیبانی کامل از مشتری” (total tech support) معرفی کرد که به ازای پرداخت ۱۹۹ دلار در سال، پشتیبانی هر وسیله الکترونیکی مصرف کننده را در منزل انجام خواهد داد. و درصورت درخواست مشتری، افرادی متخصص را برای مشاوره به خانه مشتریان میفرستد.
خرده فروش Best Buy که پیشنهادهای جدیدی را برای جذب مشتریان حوزه تکنولوژی ارائه میکند، با مشکلات عدیدهای از جمله دست درازی مستمر شرکت آمازون و هزینههای اجرای برنامه تکنولوژی محور دست به گریبان است. جالب اینجاست که در اقدامی عجیب، این شرکت از آمازون برای فروش تلویزیونهایی که توسط سیستم عامل Fire ساخته شده و متعلق به آمازون است، کمک گرفته است.
آیا فروشگاه اینترنتی Best Buy در این راه موفق بوده است؟
بعد از اجرای این طرح، درآمد شرکت Best Buy در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲٫۱ درصد افزایش یافت. این افزایش نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۲% رشد را نشان میداد. البته درآمد آنلاین این شرکت هنوز در حال رشد است. طبق پیشبینی تحلیلگران، این رشد در فروش همچنان افزایش خواهد یافت. با این حال مدیر اجرایی این شرکت اعتقاد دارد Best Buy نیاز به تکامل و سازگاری بیشتر دارد و باید راههای جدیدی را برای خدمت به مشتری و فروش بیشتر آزمایش کند.
البته آنگونه که بنظر میرسد تنها Best Buy نیست که میخواهد از غول خردهفروش اینترنتی پیشی بگیرد. فروشگاهTarget (رتبه ۱۷ خردهفروشی انلاین) نیز توانسته با به کارگیری ابتکارات جدید باعث فروش بیشتر محصولات خود شود. تلاشهای تارگت در جهت افزایش سرعت عملیات_مثل برداشت محصول و تحویل در همان روز_ باعث شده میزان برگشت محصولات آن به پایینترین حد خود برسد.
بنظر میرسد صنعت تجارت الکترونیک در ایالات متحده وارد دوره جدیدی شده است. دورهای که در آن تنها دو غول بزرگ آمازون و والمارت نیستند که حق حکمرانی دارند. همه شرکتها این فرصت را دارند که با ارائه خدمات بهتر و خلاقیت در فروش محصولات، سهم خود را از بازار بدست آورند.
- ۹۷/۰۹/۰۶