ناخت فروشگاههای اینترنتی برتر دنیا، ما را در شکلگیری چشماندازی روشن از بیزنسهای تجارت الکترونیک موفق یاری میکند. دریافت اطلاعاتی از گذشته تا اکنونِ این شرکتهای موفق، و به یاد سپاری دلایل موفقیت آنها میتواند همواره در مشکلاتی که در کسب و کار داریم ما را یاری کند.
تاریخچه و معرفی فروشگاههای زنجیرهای والمارت
والمارت را میتوان به عنوان سومین فروشگاه برتر جهان نام برد. “walmart” یک شرکت خردهفروشی آمریکایی است که دارای بزرگترین شبکه فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها در جهان میباشد. از طریق این فروشگاه اینترنتی شما میتوانید اقلام زیادی از قبیل کالاهای الکترونیکی، جواهرآلات، پوشاک، میوه و سبزی، محصولاتی جهت هدیه، نرمافزارها و غیره را خریداری نمایید.
فروشگاه زنجیرهای والمارت ابتدا در سال ۱۹۶۲ توسط شخصی به نام سام والتون در شهر آرکانزاس امریکا تاسیس شد. اکنون این شرکت با بیش از ۲ میلیون کارمند در سراسر جهان، یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای است. والمارت با ۵۵ برند مختلف در سراسر جهان فعالیت میکند. برای مثال در مکزیک با نام تجاری “والمکس″، در هند با نام “بست پرایس″، در انگلستان با نام “آسدا” و در ژاپن با نام “سیو” به فروش محصولات خود میپردازد. تنها در ایالات متحده، والمارت داراى ۳۶۰۰ شعبه فروشگاهى است.
این شرکت با شعار ” Save Money, Live Better” در کشورهای مختلف فعالیت دارد. حوزه فعالیت والمارت را میتوان در این ۵ دسته قرار داد:
- فروشگاهها (STORES) : شامل فروشگاههای زنجیرهای که از ابتدای تأسیس وجود داشت.
- سوپرسنترها (SUPERCENTER) که اولین بار در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت کرد.
- بازارهای محلی (NEIGHBORHOOD) که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و دارویی است.
- سمز کلابها (SAM’S CLUB) : این کلوپها در واقع، شریک بسیاری از کسبوکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا، در ارتباط با خردهفروشیها و کسبوکارهای کوچک، رستورانها، دفاتر، اغذیه فروشیها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاهها، شرکتهای فروش و… قرار دارند.
- فروشگاههای بینالمللی (INTERNATIONAL) : فروشگاههای بینالمللی، در ۱۵ کشور جهان، حدود ۲۰% درصد از فروش خالص والمارت را، تشکیل میدهند.
روند رو به رشد والمارت چگونه بوده است؟
موسسان و مدیران والمارت از همان ابتدای تاسیس، به فکر گسترش و پیشرفت کار خود بودند. بطوریکه از سال ۲۰۱۲ پس از شرکتهای رویال داچ شل و اکسانموبیل به عنوان سومین شرکت بزرگ در جهان شناخته شده است. در سال مالی ۲۰۱۳ نیز والمارت توانست با درآمدی معادل ۴۶۹ میلیارد دلار، بزرگترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد لقب گیرد.
با رونق تجارت الکترونیک و فروش آنلاین محصولات، والمارت نیز از سال ۲۰۱۱ فروش اینترنتی کالاهایش را آغاز کرد. اقدامی که نتیجهی آن، استقبال خوبِ خریداران و مشتریان این فروشگاه بود. پس از شروع فعالیت در حوزهی خردهفروشی آنلاین، والمارت با دغدغههای جدیدی مواجه شد. از جمله راهاندازی سیستم مناسب ثبت سفارش در فروش اینترنتی محصولات، تأسیس مراکز پردازش سفارشات، راهاندازی سیستم ارسال سفارشات اینترنتی برای مشتری، پردازش برگشتیها و غیره. والمارت برای رفع این مسائل سرمایهگذاری زیادی کرده و ایدههای زیادی را بهکار گرفت. اما در میان این مسائل، ارسال سفارشات بخصوص سفارشاتِ مواد غذایی و سبزیجات با مشکلات عدیدهای مواجه شد. این شرکت در این رابطه همکاری لجستیکی با چند شرکت ارسال بسته از جمله Doordash را آغاز کرده است.
دلایل موفقیت فروشگاه والمارت
عوامل مختلفی را میتوان به عنوان دلایل موفقیت والمارت عنوان کرد. هر چه که باشد، موفقیت و پیشرفت، بدون مدیریت درست و قوی حاصل نمیشود. آقای والتون در سبک مدیریت خود، با تاکید روی ابتکارات فردی، آزادی عمل و خودگردانی درقبال نظارت مستقیم، راهی جدید را در مقولهی مدیریت باز کرد. از عوامل دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- توجه به برخورد کارمندان و خوشرویی آنها در قبال مشتریان در فروشگاهها
- استفاده از فناوری روز در بخشهای مختلف خردهفروشی
- تمرکز روی کنترل هزینهها و فرآهم کردن اجناس با قیمت پایین برای مشتریان (یکی از شعارهای این شرکت همین است : « هر روز قیمت کمتر»)
- کاهش هزینههای توزیع و بخصوص هزینه ارسال سفارشات اینترنتی
ورود به حوزهی فروش اینترنتی کالا نیز از دلایل موفقیت روزافزون این شرکت بود. این مسئله باعث شد بر تعداد مشتریان والمارت افزوده شود و مشتریان قدیمی نیز از ایجاد امکان خرید غیرحضوری و تحویل درب منزل لذت بیشتری ببرند. والمارت مدتی درمورد ارسال سفارشات دچار مشکل شد. تنوع بسیار زیادِ کالاها و اصرار والمات برای ارائه خدمات بینظیر به مشتریانش، مدیران این شرکت را مجبور به آزمون و خطا کردنِ روشهای مختلف ارسال سفارشات کرد. روشهایی که در خیلی موارد الگوبرداری از رقیب دیرینهاش، یعنی آمازون بود. از همکاری با سیستم تاکسی آنلاین اوبر گرفته تا استفاده از امکانی برای تحویل سفارشات مشتریان زمانی که آنها در خانه حضور ندارند. برخی از این روشها متناسب با نوع کار والمارت نبودند. در نهایت مدیران این شرکت تصمیم گرفتند از شرکتهای واسطه ارسال برای تحویل سفارشات خود بهره گیرند.
- ۹۷/۰۹/۰۶