چرا شرکتهای پخش مواد غذایی و شوینده مهم اند؟
مقدمه: از وقتی که بازار آنلاین عمده فروشی ایران را راه انداختیم 3 گروه اصلی از کاربران را داشته ایم:
الف: شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی، فروشگاه ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی و حتی کارخانجات زیادی با ما تماس گرفته اند و یا پیام داده اند که ما این سفارشات را داریم. می پرسید چه سفارشاتی؟ انواع متنوعی از مواد غذایی و شوینده.. هر کدام سفارشات متنوع، از مرغ و گوشت و تخم مرغ گرفته تا شیر، آبمیوه و برنج و رب و چاشنی ها وجرمگیر و دستمال کاغذی و کیسه فریزر و .. تازه سفارشات آنها بصورت دوره ای است چرا که مجبور به تامین نیازهای پرسنل شرکت خود هستند.
ب: گروه دوم سوپرمارکتها و رستورانهای زیادی سفارشاتی داشتند که براحتی می توان از طریق شرکت های پخش به آنها پاسخ مثبت داد.
ج: مصرف کنندگانی که سفارش خود را تجمیع کرده اند
این سه گروه سرمایه یا انبار بزرگی ندارند که از هر کالایی به اندازه مصرف چند ماهه خود خرید کنند بلکه به اندازه مصرف چند روزه خود خرید می کنند.
– اما ما نتوانستیم به بسیاری از نیاز های آنها پاسخ مثبت دهیم. چرا؟
زیرا اکثر تامین کنندگان حاضر در سایت ای تی مارکت، تولیدکننده هستند و طبعا تنوع محصولات قابل عرضه در سبد فروش آنها بسیار محدود است. دلیل مهم تر اینکه قاعدتا برای تولیدکنندگان امکان فروش عمده محدود وجود ندارد. منظور از فروش عمده محدود، یعنی اینکه از هر کالا مقدار کمی قابل ارائه باشد بعنوان مثال هر محصولی یک کارتن باشد.
– چرا تولیدکنندگان نمی توانند جایگزین شرکت های پخش شوند؟
تولیدکنندگان عموما تعداد محدودی از محصولات که تقریبا در یک حوزه هستند را تولید می کنند. در حالی که شرکتهای پخش گستردگی بیشتری در حوزه محصولات سبد فروش خود دارند. آنها بعضا علاوه بر مواد غذایی، محصولات سلولزی، بهداشتی و مصرفی منزل نیز عرضه می کنند.
علاوه بر این، همانطور که در بالا گفتیم بسیاری از فروشگاه ها و سازمانها تمایل دارند تا محصولات مورد نیاز خود را ترجیحا از یک تامین کننده تهیه نمایند مگر اینکه آنقدر صرفه اقتصادی در مقیاس داشته باشد. بعنوان مثال اگرچه قیمت رب گوجه ای که کارخانه ارائه می دهد قاعدتا نسبت به شرکت های پخش کمتر است ولی فروشگاه های خرده فروش باز هم ترجیح می دهند که از شرکت های پخش خرید کنند زیرا شرکت های پخش “حداقل فروش” کمتری نسبت به تولیدکنندگان دارند.
تولیدکنندگان از آنجا که پخش مویرگی ندارند قاعدتا تمایل دارند سفارش قابل توجهی از یک شخص دریافت کنند و یک جا تحویل دهند. از این رو بسیاری از آنان بدنبال نمایندگی پخش در هر استان می باشند. تا در واقع خرده سفارش هایی که ممکن است از آن مناطق وجود داشته باشد، به سفارش های کلی تبدیل شود و شرکت پخش وظیفه توزیع مویرگی آن را داشته باشد.
– وجود شرکت های پخش به نفع همه است
شرکتهای پخش چنانچه در بازار آنلاین عمده فروشی ایران حضور داشته باشند، هم به نفع خودشان است و هم تولیدکنندگان و هم خریداران.
چرا خودشان؟ زیرا با توجه به تجربه ای که داریم بسیاری از سفارش ها را می توانند پاسخگو باشند. همانطور که در بالاتر گفتیم، سفارش های زیادی داریم که در دو دسته کلی هستند:
الف: متنوع: تعداد اقلام زیاد و به ظاهر نامرتبط ولی اندازه هر کدام از اقلام مطابق با حداقل خرید عمده است(مثلا یک کارتن) که با توجه به تنوع محصولاتی که در سبد فروش خود دارند، رقم فروش هر پارت آنها قابل توجه خواهد بود. آنها محصولات زیادی در انبار خود نگهداری می کنند.
ب: نا متنوع : یک یا نهایتا دو محصول آنهم در حداقل خرید عمده، سفارش داده می شود. در اینجا هم احتمال اینکه شرکت پخش بتواند این سفارش را تحویل دهد بسیار است.
چرا تولیدکنندگان؟ زیرا تولیدکنندگانی که در بازار آنلاین عمده فروشی ایران حضور دارند به مرور زمان و با معرفی سایت ای تی مارکت، بهترین و معتبرترین شرکت های پخش را شناسایی کرده و می توانند بعنوان نماینده خود در نظر بگیرند و البته بالعکس. یعنی شرکت های پخش هم می توانند بهترین تولیدکنندگان سایت را (با توجه به میزان بازدید و درخواست و نیاز کاربران) از طریق ای تی مارکت شناسایی کرده و محصولات آن ها را به سبد فروش خود اضافه نمایند.
چرا خریداران؟ خریداران انگیزه های متفاوتی برای خرید اینترنتی دارند:مثلا یک سوپرمارکت برای تنوع بیشتر به فروشگاه خود می تواند وارد سایت شده و محصولاتی که ندارد را تکمیل کند و یا بخشی را که قبلا داشته و تمام کرده سفارش آنلاین بدهد و بعد از مدت کوتاهی دریافت کند. تخفیف هم می تواند انگیزه قوی برای سوپرمارکتها باشد. چون سود آنها در خرید است.
نوعی دیگر از خریداران عمده مصرف کنندگان هستند منتها بصورت خرده سفارشهای تجمیع شده: بعنوان مثال چند مصرف کننده که در همسایگی هم و یا با هم آشنا هستند میزان سفارش خود را جمع کرده و توانستند خرید قابل توجهی داشته باشند و البته با تخفیف. بعنوان مثال آنها حاضرند که دستمال کاغذی را با حدود 40 تا 50 درصد تخفیف ولی به اندازه دو کارتن (هر کارتن مثلا 48 تایی) خرید کنند و بعد از تحویل کالا، بین خود تقسیم نمایند. در همین مثال مشاهده می کنیم که یک شرکت تولیدکننده نمی تواند دو کارتن کالا بفروشد، ولی شرکت پخش این امکان را دارد.
– امتیازات بازار آنلاین عمده فروشی ایران برای شرکت های پخش موادغذایی و شوینده کشور:
بازار آنلاین عمده فروشی ایران فرصت خیلی خوبی برای شرکت های پخش می باشد. زیرا موجب صرفه جویی در بسیاری از هزینه های آنها می شود.
سایت بازار آنلاین عمده فروشی ایران محل مراجعه روزانه بسیاری از فعالان حوزه مواد غذایی و شوینده است. اعم از تولیدکنندگان و عمده فروشان و خرده فروشان. مقدار قابل توجهی از معاملات b2b در این بستر انجام میشود. جهت اطمینان بیشتر کافی است هم اکنون در موتور جستجوی گوگل این عبارات را درج کنید: خرید عمده مواد غذایی و یا خرید عمده مواد شوینده (و یا عباراتی مانند این) که در این گونه کلمات، سایت ای تی مارکت در صدر نتایج گوگل است. و این بدین معناست که معتبرترین و پربازدیدترین سایت خرید و فروش عمده مواد غذایی و شوینده، سایت ای تی مارکت است.
شرکت های پخش مواد غذایی و شوینده و مرتبط، با پرداخت یک مبلغ بازاریابی سالیانه که بسیار جزئی است، از زاویه های مختلفی به مجموعه خود کمک میکنند:
– کمک به برند سازی و بازاریابی محصولات: همانطور که بالاتر گفتیم فعالان حوزه مواد غذایی و شوینده کشور در سراسر کشور به این سایت سر می زنند. این موضوع بدین معنی است که بازاریابان شما وقت کمتری در معرفی محصولات به فروشگاه ها خواهند داشت و بهره وری آنها افزایش خواهد یافت.
– بسیاری از جاهایی که بازاریابان شما، آنجا را بعنوان ویزیت انتخاب نمی کنند ممکن است خواهان محصول شما باشند، آنها در سایت محصول شما را مشاهده کرده و با شما تماس گرفته و سفارش می دهند مانند بیمارستانها، کارخانجات خارج شهر و .. مطمئنا دریچه ای جدید بروی شما گشوده خواهد شد. فکرش را بکنید آنها چگونه باید شما را در هر لحظه که آنها نیاز داشته باشند بیابند.
– امتیاز دیگر سایت ای تی مارکت این است که خریدار می تواند مبلغ سفارش خود را به سایت پرداخت کند در این صورت شرکت پخش نسبت به تحویل کالا به خریدار کاملا مطمئن می باشد و صرفا کالا را تحویل می دهد و خود بعدا نسبت به تسویه مبلغ با ای تی مارکت اقدام میکند.
– بهترین و موثرترین و سریع ترین راه معرفی کامل یک محصول جدید است. شما فرصت کافی برای معرفی محصولات خواهید داشت.
– پایگاه دائمی محل کسب و کار شما خواهد شد. چرا که بسیاری از بزرگان بر این باورند کسب و کاری که در اینترنت وجود ندارد در آینده بطور کلی وجود نخواهد داشت.
- ۹۷/۰۹/۰۱