خرید محصولات عمده و فروش آنها در قالب خرده فروشی می تواند پایه ای برای مدل کسب و کار باشد. مفهوم آن بسیار ساده است: یک محصول با قیمت کم خریداری شده و دوباره با قیمت بالاتری فروخته می شود. با اینحال، به جز اینکار نکات مهمی که وجود دارد این است که چه محصولی را بخریم؟ از کجا بخریم؟ وچگونه دوباره آن را با سود بفروشیم؟
تصمیم گیری روی اینکه چه محصولی بخریم؟
انتخاب و پیشنهاد محصولات درست یکی از سرگرم کننده ترین قسمت های یک شرکت خرده فروشی است. علت اهمیت بالای آن نیز این است که می تواند یکی از عوامل تعیین کننده ی موفقیت در کسب و کار باشد. تعدادی ازخرده فروشان روی محصولات شخصی مانند وسایل ورزشی و اجتماعی تمرکز می کنند. بعضی این روند را پیش می گیرند که مثلا امروزه چه محصولی برای فروش خیلی پرسود است. بعضی هم نیاز بازار را شناسایی می کنند مانند ماشین ظرفشویی، ساخت کیف (چرمی، کاغذی) بر روی طاقچه و…. پیش از هرگونه سرمایه گذاری قابل ملاحظه، نکته کلیدی تعیین محصولاتی است که می تواند با هزینه کم خریداری شود و تقاضای کافی برای آن نیز وجود دارد تا اجناس با سود کافی بتوانند به فروش برسند.
پیدا کردن منبع درست
علاوه بر کالا، یک کلید دیگر برای موفقیت در خرده فروشی، انتخاب بهترین منبع برای خرید محصول با کمترین هزینه و دردسر است. این مرحله مرحله دشواری است و نیاز به تحقیق فراوان در میان هزاران توزیع کننده و انبارداری که در بازار کسب و کار در حال رقابت با یکدیگر هستند، دارد.
عمده فروشان اینترنتی و آنلاین
تاکنون، مردم زیادی به فروش دوباره محصولات با روش جدید و از طریق عمده فروشی اینترنتی رو آورده اند. بزرگترین منبع جامع در مورد تأمین کنندگان جهانی، سایت Alibaba.com است که فراهم کننده مقدار زیاد برای خرید توده ای (فله ای) از فروشندگان در سرتاسر جهان است. علاوه بر این، هزاران تولید کننده با فهرست راهنما لیست شده اند و محدوده وسیعی را برای انتخاب فروشندگان، پیش روی خرده فروشان قرار می دهند.
فهرست های راهنمای مشهور عبارتند از:
: Wholesale Central این راهنما یک محدوده متنوع و وسیعی از شرکت های عمده فروشی را لیست می کند و دسترسی به آن رایگان است.
: DOBAاین خط اتصال در وبسایت خود به خرده فروش اجازه می دهد تا از میان محصولات متنوع با فروشندگان مختلفی که دارند، انتخاب کند. در ابتدا می توانید با یک تست رایگان شروع کنید و سپس باید ماهانه هزینه اشتراک را بپردازید.
: SaleHooدر ازای هزینه سالانه کمتر از ۱۰۰ دلار، خرده فروشان می توانند به یک منبع راهنما با بیش از ۸۰۰۰فراهم کننده کالاهای فله ای و حمل و نقل ایمن، دسترسی داشته باشند. مشتریان جدید می توانند برای اولین بار تایرهایی با گارانتی ۶۰ روزه در ازای بازگشت پولشان دریافت کنند.
: Worldwide Brandsاین سایت یک لیست راهنما بالغ بر ۱۰۰۰ توزیع کننده و حمل و نقل کننده کالا را پیشنهاد می دهد. هزینه عضویت مادام العمر در آن ۲۹۹ دلار است.
عمدکس که اولین عمده فروشی در ایران و خاور میانه است که سرویس هایش را به طور رایگان در اختیار خریداران قرار میدهد.
پیش از سرمایه گذاری در هر فهرست راهنما، این سوالات را از خود بپرسید:
آیا هزینه ای برای پیوستن به سایت یا کلوب عمده فروشی وجود دارد؟
چه میزان خرید نیاز است تا قیمت آن به صرفه و خوب باشد؟
آیا یک خرده فروش به آسانی می تواند با تأمین کننده ارتباط برقرار کند؟
آیا در مورد آن عمده فروش، هیچ گونه شکایتی صورت پذیرفته است؟
آیا حمل و نقل آن کالا به سمت مشتری به صورت مستقیم صورت می گیرد یا به صورت قسمت قسمت؟ یعنی باید از چند مسیر مختلف عبور کند تا به دست شما برسد یا به صورت مستقیم هم انتقال آن امکان پذیر است؟ امنیت حمل و نقل نیز بررسی شود.
پاسخ به سوالات فوق می توانند به شما کمک کنند تا به درستی یک شرکت عمده فروشی را انتخاب کنید.
منابع جایگزین برای کالاهای عمده
محصولات نباید فقط به منابع موجود در عمده فروشی اینترنتی محدود شوند. مکان های جایگزین برای پیدا کردنکالاهای ارزان قیمت که بتواند با سود مناسب به فروش برسد، شامل اقلام ساخته شده توسط صنعتگران و هنرمندان محلی، محصولات فروخته شده در فروشگاه های در مجاورت اماکن تولیدی و حراجی ها در فروشگاه های بزرگ محلی است. بعد از حسابرسی کردن در مورد حمل و نقل و اداره کردن آن می توان در مورد فروش با سود مناسب اطمینان حاصل کرد.
فروش محصولات
هنگامیکه محصولات و منابع انتخاب شدند، وقت آن می رسد که آن را به جهان معرفی کنید، محصولات را به دست مشتری برسانید، هزینه آن را بگیرید و بهترین خدمات پس از فروش را ارائه دهید.
بازاریابی هوشمند
بازار خرده فروشی راهی است که مشتریان به محصول دست پیدا کنند.اکنون، کم هزینه ترین روش ها برای بازاریابی از طریق کانال های جدید مانند محیط های اجتماعی، تبلیغات از طریق بنر در وبسایت و تبلیغات طبقه بندی شده آنلاین.
یک خرده فروش که مهارت نویسندگی و عکاسی دارد ممکن است بخواهد یک وبلاگ طراحی کند و اطلاعات محصول را در شبکه های اجتماعی مانند Facebook، Twitter، Pinterestیا Instagram به اشتراک بگذارد.
تعدادی از تولید کنندگان یا عمده فروشان اغلب به صورت رایگان، مواد بازاریابی را برای استفاده در خرده فروشی پیشنهاد می کنند. می توانید از انها کمک بگیرید و سوال کنید.
بازار نیاز به ایجاد تناظر بین کالا و مشتری بالقوه دارد تا به بهترین شکل ارزش یک کالا را نشان دهد و با آن ارتباط برقرار کند.
کانال های فروش
بیشتر خرده فروشان، اهمیت در دسترس بودن محصول برای خرید در سطح جهان را از طریق آنلاین درک می کنند. بسیاری از خرده فروشان اینترنتی، فروش را از طریق بخش های ثالث شناخته شده مانند eBay وAmazon.com آغاز می کنند. مشتری محصول را انتخاب می کند و هزینه را به صورت آنلاین پرداخت می کند و سایت نیز کارمزد را قبل از رسیدن پول به خرده فروش می گیرد. اینکار ساده است ولی هزینه ها می تواند افزایش یابد. با تجربه و فروش بیشتر، تمرکز اصلی باید به سمت احداث یک فروشگاه آنلاین منحصر به فرد برود که نه تنها محصول را تبلیغ کند بلکه برای مشتریان یک راه ایمن برای خرید فراهم کند. فروش ها همچنین می توانند از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و… در فروشگاه های محلی نیز انجام گیرند.
محموله ها
بخش انتخاب محل فروش شامل انتخاب بهترین روش تحویل محصولات است. یکی از رایج ترین راه ها برایعمده فروشی محصولات از طریق حمل و نقل با کشتی است؛ خرده فروش تبلیغات را انجام می دهد و محصول را می فروشد و یک تولید کننده یا توزیع کننده کالا را به صورت مستقیم به آدرس مشتری می فرستد. اینکار به خرده فروش اجازه می دهد تا بدون داشتن یک انبار نگه داری وسایل، یک تجارت گسترده داشته باشد.
راه رایج بعدی این است که محصولات با استفاده از خدمات به دست مشتری برسند. خرده فروش به صورت فله ای جنس را می خرد و محصول با کشتی و … به مرکز تکمیل و بسته بندی منتقل شده و از آنجا به صورت شخصی به مشتریان ارسال می شود. امروزه سریع ترین سرویس از این نوع، از طریق سایت Amazon.comصورت می گیرد.
تعدادی از عمده فروشان، صنعتگران و هنرمندان محلی هستند که ممکن نیست خدمات انتقال از طریق کشتی و … را پیشنهاد دهند. در این موارد، خرده فروش می تواند یک خط انتقال آسان در یک دفتر تماس با هزینه کم فراهم کند و هزینه پستی را نیز دریافت نماید. اگر فروش ها به اندازه کافی زیادند، عمل انتقال می تواند از طریق یک دلال یا شخص ثالث انجام گیرد. بهرحال در هر کدام از روش ها، خرده فروش باید به هزینه های انتقال و اداره آنجا توجه کند تا بتواند سود معقولی را بدست آورد.
پرداخت ها
در دنیای امروز، بیشتر پرداخت ها از طریق کارت های اعتباری انجام می گیرد و بنابراین خرده فروش نیاز به راه اندازی یک حساب تجاری برای پذیرفتن پرداختی ها دارد. استفاده از پی پینگ (PayPing ) یا دیگر درگاه های امنیتی ایمن می تواند راه های آسانی برای پذیرفتن پرداختی ها به صورت آنلاین یا از شخص باشد. هزینه حساب های تجاری خیلی با هم متفاوت است و مذاکره برای کاهش هزینه های آن متداول است.
انجام خدمت با یک لبخند
خریداران چه آنها که به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین خرید می کنند، می خواهند با آنها به صورت منصفانه برخورد شود و در صورت بروز مشکل، سریع حل و فصل شود. خرده فروش باید آماده رسیدگی کردن به مشکلات مشتری در خصوص کیفیت کالا، مشکلات حمل و نقل، مشکلات پرداخت وصورت حساب و …. باشد.خرده فروشان کوچک ممکن است بتوانند مشکلات و شکایات مشتری را به صورت شخصی از طریق ایمیل، تماس تلفنی و… پیگیری کنند. هرچه کسب و کار بزرگتر می شود، فروشنده ممکن است تمایل به تشکیل یک مرکز تماس خدمات پشتیبانی داشته باشد تا بتواند مشکلات روتین مشتریان را به سرعت و مقرون به صرفه حل نماید. فراهم کردن خدمات خوب به مشتریان راهی مطمئن در راستای تکرار فروش است.
مبانی اولیه کسب و کار
پیش از فروش اولیه، یک خرده فروش تازه کار نیاز به تعدادی مکانیزم و ساختار متحد، حقوقی و … دارد. یککسب و کار جدید و وسیع می تواند این اطمینان را ایجاد کند که اقلام مهم فراموش نشده اند. به خصوص، یکسرمایه گذاری جدید باید یک فهم شرکتی داشته باشد:
تعیین کردن اینکه چگونه یک کسب و کار راه اندازی یا ثبت خواهد شد
نیاز به گرفتن لیسانس تجاری و فروش
روش جمع آوری و پرداخت مالیات بر فروش
بیمه مربوط به کسب و کار
یک طرح دقیق می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری کند. صاحبان کسب وکار ممکن است تمایل به داشتن یک مدیر کارآمد داشته باشند تا از موفقیت خودشان اطمینان پیدا کنند.
مزایای کسب وکار به صورت خرید عمده و سپس خرده فروشی چیست؟
عمده فروشی و فروش به صورت خرده می تواند یک چالش جالب برای کسب درآمد باشد. طرح خوب، منبع استراتژیک و بازاریابی هوشمند عناصر حیاتی ای هستند که ممکن است باعث موفقیت یا شکست یک کسب و کار شوند. منابع زیادی وجود دارند که به یک کارآفرین باروحیه، پتانسیل موفقیت را تزریق می کنند و فقط از لحاظ نوع و تعداد محصولات محدود می شوند. محصولاتی که با جدیت می توانند بازاریابی شوند و بهترین خدمت به مشتریان را فراهم کنند.
- ۹۷/۰۸/۲۸