دیجی کالا نکست در استارتاپ ها سرمایه گذاری می کند
دستاندرکاران دیجیکالا معتقدند که این شرکت بیشتر از آنکه یک فروشگاه اینترنتی باشد، یک شرکت تکنولوژی است و باید در این راستا برای کشور قدم بردارد. اکنون پلتفرم دیجیکالا نکست قصد دارد گام بزرگی برای تحقق این ادعا باشد.
«روحالله رحمانی»، معاون نوآوری دیجیکالا خبر داد که پلتفرم دیجی کالا نکست به زودی فراخوانهای عمومی برای استارت آپها خواهد داد و قصد دارد تا کسبوکارهای نوپایی که در اکوسیستم خوب ظاهر شدهاند را به درجات عالی برساند. وی همچنین گفت که سرمایهگذاریهای دیجیکالا نکست صرفا نقدی نخواهد بود، بلکه به گروهها مشاوره میدهد و تجربیات را نیز منتقل میکند.
رحمانی عنوان میکند که دیجی کالا نکست قرار است کاری کند که تکنولوژی تولید شود و یا حتی به مرحله صادرات برسد: «قصد داریم به مرحلهای برسیم که کشورهای دیگر با خود بگویند یک سیستم یا فناوری را از دیجیکالا و ایران دریافت کنیم. برخلاف تصور برخی از هموطنان و مسئولین، ما معتقدیم در ایران تمام شرایط برای رسیدن به چنین جایگاهی فراهم است.»
رحمانی که خودش قبلا در تیم موتور جستجوی بینگ مایکروسافت فعال بوده و بعدتر هم چند سالی را در آمازون کار کرده، باور دارد که کل دنیا در ابتدای راه تجارت الکترونیک است. او باور دارد که فرایند تکنولوژی، استارت آپ و مسائلی از این قبیل جای کار دارد و دیجیکالا نکست قصد دارد در استارت آپها سرمایهگذاری کند:
«با برخی از کسبوکارها که صحبت کردیم متوجه شدیم که بعضی از آنها حتی از دیجیکالا بدشان میآید و ما را رقیب خودشان میدانند. اما ما با دید باز جلو میرویم و با سرمایهگذاری روی آنها قصد داریم که آنها را به موفقیت برسانیم. استارت آپهایی که ما دنبالشان هستیم در مرحلهای هستند که بازار خود را دارند ولی ما تصور میکنیم که پتانسیل بیشتری در آن نهفته است، مثلاً کسبوکاری که دو هزار مشتری دارد ولی با کمک ما به صدهزار مشتری میرسد.»
او بزرگترین چالش استارت آپها در کشور را سرمایهگذاری میداند و میگوید دیجیکالا قصد دارد با این سیستم بتواند بخشی از این چالش را حل کند. رحمانی دیجیکالا نکست را نوعی پساشتابدهنده میداند و باور دارد که این الگو در دنیا در شرکتهایی مثل سامسونگ و فیسبوک اجرا شده است.
جدا از حمایت از استارتاپها، دیجی کالا نکست قصد دارد وارد حوزه تکنولوژی هم بشود و بنا به ادعای رحمانی، آنها میخواهند در حوزه هوش مصنوعی در کشور برترین باشند: «مثل آمازون که الان زیرساخت هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای تمامی شرکتهای بزرگ آمریکایی شده است.»
معاون فناوری دیجیکالا از چالش پیش روی این شرکت گفت و سهم آن را از فروش آنلاین کالا در ایران ۹۱ درصد دانست ولی کل فرایندهای خرید و فروش الکترونیکی در کشور را نسبت به بازار سنتی تنها ۲ درصد اعلام کرد:
«در حقیقت از این دو درصد کل بازار خرید و فروش ایران، نود و یک درصدش مال ماست. اما دیجیکالا تصمیم گرفته تا آمازون باشد نه والمارت. یعنی یک شرکت تکنولوژی محض و این موضوع را وقتی با برادران محمدی در میان گذاشتم، کاملا واقف بودند که دیجیکالا یک فروشگاه نیست و رسالتهای دیگری هم در زمینه فناوری دارد.»
نسل اول استارت آپها در ایران مشغول بومی کردن نمونههای موفق در دنیا بودند و در قدم دوم کسبوکارهایی تشکیل شدند که مشکلات خاص کشور و شهروندان ایرانی را در نظر گرفته بودند، مثل برنامههای حوزه کشاورزی و ترهبار و... . این روحیه نسل دومیها که جمله «ما میتوانیم» در آن نهفته، باعث رشد نسل سوم شده که مربوط به استارت آپهای تکنولوژی میشود؛ مسیری که کشوری چون چین آن را پیش گرفته و الان در جایگاه بسیار عالی قرار دارد به طوری که امروزه به سیلیکون ولی نزدیکتر شده است.
رحمانی باور دارد که تکنولوژی را باید ساخت و به عنوان سرویس و خدمات به دیگران اجاره داد. به گفته او شرکتهایی چون هواوی و علیبابا توانستند در این حوزهها به موفقیت برسند و ایران هم باید چنین راهی را طی کند: «این حرف دل شکنی است که بگوییم در ایران آدمهای این کار را نداریم، ما در مسابقات مختلف و ملاقات با افراد گوناگون به این نتیجه رسیدیم که نیروهای داخل کشور و زیرساخت حال حاضر کاملا میتواند ما را به این جایگاه برساند.»
برندگان چهارمین دوره مسابقات کدکاپ مشخص شدند
چهارمین دوره مسابقات کدکاپ با حمایت دیجی کالا در مرکز پردازش این مجموعه برگزار شد و عصر دیروز برندگان خود را شناخت. بیش از ۳ هزار و ۸۲ برنامه نویس در مرحله اینترنتی این مسابقات شرکت کرده بودند و بعد از گزینش این افراد در نهایت رقابت به بیش از ۲۰۰ نفر در قالب ۵۰ تیم رسید.
حضور در محیط مسابقه برنامه نویسان شگفت انگیز است و با دیدن افرادی که به صورت تیمی یا انفرادی روی لپ تاپ هایشان خم شده اند و مشغول حل کردن معادلات پیچیده هستند روبرو می شوید. نکته جالب در بین این افراد اینست که اکثرا سنی بین ۱۷ تا ۲۵ سال دارند و حتی و نوجوانی ۱۳ ساله (متولد سال ۱۳۸۴) نیز بین آنها حضور داشت.
نکته جالب تر در این رویداد این بود که شرکت کنندگان به شدت هم هوای یکدیگر را داشتند. به عنوان مثال در زمان اهدای جوایز برای یکدیگر خوشحال می شدند و شادی می کردند و یا در حین سخنرانی دوستان شان، فیلم برداری می کردند. محیط نابی که در کمتر مسابقه رقابتی دیده می شود، اینجا در بین جوانان برنامه نویس حس می شود.
«سهیل مقدم» مدیر ارشد فنی دیجی کالا درباره اینکه چرا این فروشگاه اسپانسر این مسابقات شده، به دیجیاتو می گوید:«این موضوع اهمیت زیادی برای ما دارد و دیجی کالا این روزها خودش را به یک شرکت تکنولوژی بدل کرده است. دیجی کالا دیگر نمی تواند فقط یک فروشگاه اینترنتی باشد و باید روی محور فناوری پیش رفت وگرنه در کار فروشگاه اینترنتی هم موفق نخواهیم بود.»مقدم صریحا می گوید که آنها قصد دارند در دیجی کالا بهترین ها را داشته باشند و برگزاری چنین مسابقاتی به تحقق این موضوع کمک می کند چرا که برخی از برندگان این مسابقات در شرکت آنها استخدام خواهند شد.
مقدم معتقد است اگر دیجی کالا موفق نشود و نتواند به جایی که می خواهد برسد، تکلیف تجارت الکترونیک در کشور مشخص نخواهد شد چرا که بزرگترین بازیگر این حوزه را مجموعه خودشان می داند.
«کیانا غلام پور»، یکی از شرکت کنندگانی که در تمامی سال های مسابقات کدکاپ حضور داشته، معتقد است که حضور خانم ها در امسال از سال گذشته کمتر شده و این موضوع را بابت فرهنگ مرد سالارانه کشور و نگاه از بالا به پایین به زن ها در حوزه برنامه نویسی می داند:«سال اول کدکاپ با مشکلات فنی روبرو بود ولی شروع امیدوارکننده ای را نظاره گر بودیم و بار دوم هم به همین منوال گذشت. اما سال گذشته کدکاپ به نظر من اصلا خوب برگزار نشد، بخصوص در بخش های جانبی. اما خوش بختانه امسال در مجموعه دیجی کالا این موارد رعایت شد.»
این شرکت کننده در مسابقه، کیفیت سوالات این دوره را نیز بسیار بهتر از سال گذشته می داند، نظر کیانا تقریبا با تمامی شرکت کنندگان یکسان است، به عنوان مثال «محمدصادق موسی پور»، دیگر شرکت کننده حاضر در مسابقه هم معتقد است که کیفیت سوالات مناسب بوده و ایرادی که به کدکاپ می گیرد مربوط به بخش سوالات اولیه و آنلاین آن می شود: «نقصی در سیستم تصحیح آنلاین سوالات وجود داشت که آن را با مسئولین Quera نیز در جریان گذاشتم و تایید کردند.» موسی پور به دیجیاتو می گوید: «به صورت فریلنسر کار می کنم و برای هدف خاصی در مسابقه شرکت نکردم و می خواستم خودم را محک بزنم.»
«کامیار میرزا وزیری» دیگر شرکت کننده حاضر در این رویداد نیز برای محک زدن خود به اینجا آمده و باور دارد که چنین مسابقاتی می تواند باعث پیشرفت کارشان شود. کامیار و محمدصادق هر دو دانشجو هستند و معتقدند که درس های آکادمیک در رشته آنها راهبردی ندارد و به کارشان نمی آید.
جوان ترین شرکت کننده مسابقه هم جایزه ای پانصد هزار تومانی گرفت.
جوایز کدکاپ بعد از کارشناسی ها به برندگان آنها رسید. جوایز بخش انفرادی مسابقه به این شرح اعلام شد:جوایز اصلی در بخش تیمی نیز بدین شرح اعلام شد:
- سجاد هاشمیان - چهارصد هزار تومن
- پوریا ماندی - پانصد هزار تومن
- علیرضا بیطاری - پانصد هزار تومن
- سیاوش گنجی - یک میلیون تومان
- احسان جهانگیرزاده - یک میلیون تومان
- حامد خانکی - یک میلیون تومن
- علیرضا شریفیان زاده - یک میلیون تومان
- حامد ولی زاده - یک و نیم تومان
- مهدی یوسفی - دو میلیون تومان
- حمید حق شناس - سه میلیون تومان
- تیم اول الکوریتم به ارش محمود بیدگلی و محمد صانعیان - سه میلیون تومان جایزه
- تیم دوم مندی جعفری و ارین اسماعیلپور - دو میلیون تومان جایزه
- تیم سوم کسر مظاهری و علی پاشا منتصری - یک و نیم میلیون تومان جایزه
- ۹۷/۰۸/۲۷