۱۱ نوامبر در چین تحت عنوان روز مجردها نامگذاری شده و از جمله تعطیلات محبوب نزد جوانان این کشور است. جالب آنکه این روز به تاریخی خوش یمن برای جشن گرفتن رابطه ها هم بدل شده تا جایی که در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۴۰۰۰ ازدواج در این کشور ثبت شد. اما وبسایت های فروش آنلاین چینی نیز در روز مجردها کسب و کارشان سکه می شود. علی بابا یکی از شرکت هایی است که دیروز به مناسبت روز مجردها باز هم رکورد فروش خود را شکست.
طبق بیانیه ای که گروه علی بابا در سایت خبری خود بنام علی زیلا امروز منتشر کرد (+) این شرکت روز گذشته ۳۰.۷ میلیارد دلار فروش داشته و رکورد ۲۵.۳ میلیارد دلاری ثبت شده در سال قبل را پشت سر گذاشه است. گفته شده محصولات شرکت هایی نظیر شیائومی، اپل و دایسون در صدر پرفروش ترین های این روز قرار داشته اند.
از روز یازدهم نوامبر همچنین با عنوان فستیوال خرید جهانی 11/11 هم یاد میشود (یازدهم ماه یازدهم میلادی) و ظاهرا علت به تجمیع رقم ۱ در این تاریخ باز می گردد و گفته می شود که این فستیوال بزرگ ترین رویداد خرید در سطح دنیا محسوب می شود.
و اما فستیوال خرید ۱۱/۱۱ که میتوان آن را نسخه آسیایی از جمعه سیاه دانست در سال ۲۰۰۹ میلادی و توسط دنیل ژنگ مدیرعامل علی بابا پایه گذاری شد تا خریداران را به سمت پلتفرم خرید این شرکت موسوم به Tmall هدایت کند.
عجیب آنکه روز مجردها از نظر حجم خریدهای انجام شده به سادگی معادل های غربی خود نظیر جمعه سیاه یا دوشنبه های سایبری را پشت سر می گذارد؛ این دو جشنواره خرید که معمولا در روزهای پایانی سال میلادی برگزار می شوند مردم را به اینترنت می کشانند تا اقلام مورد نیاز خود برای سال نو را به نازل ترین قیمت ها خریداری نمایند. برای آنکه مقایسه ای میان میزان فروش روز مجردها و جمعه سیاه داشته باشید شاید بد نباشد بگوییم که سال گذشته تنها ۵.۰۳ میلیارد دلار فروش در روز بلک فرایدی اتفاق افتاد.
البته باید در نظر داشت که عدد 18 میلیارد دلار تنها مربوط به 12 ساعت اول روز مجردها در چین بوده و در زمان نگارش مطلب (ساعت 9 شب به وقت چین) آمار فروش علی بابا از رقم 22.5 میلیارد دلار نیز عبور کرده است.
لازم به ذکر است که کمپانی علی بابا از سال 2009 تا کنون با انتشار آمارهای فروش فوق العاده خود در روز مجردها، توجه جهانیان را به این رویداد جلب کرده و توانسته هر ساله با ارائه پیشنهادهای ویژه در وبسایت های «Tmall» و «Taobao» (به عنوان عوامل فروش) درآمدهای میلیارد دلاری کسب کند.
گفتنی است شکستن رکورد فروش سال گذشته توسط علی بابا خبر بسیار خوبی برای سهامداران این کمپانی (که سال خوبی را پشت سر گذاشته) بوده و ارزش این هولدینگ چینی را در بازار سهام به 480 میلیارد دلار رسانده است.
به روزرسانی:
تا پایان روز مجردها در چین علی بابا مجموعاً بیش از 25 میلیارد دلار فروش داشته است.
هلدینگ علی بابا طی فستیوال «روز مجردها» که جمعه گذشته برگزار شد، توانست به رکورد فروش 120.7 میلیارد یوانی (برابر با 17.73 میلیارد دلار) دست یابد که البته رشد خرید محصولات از سوی مردم، کاهشی چشمگیر را در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال قبل داشت چرا که مردم به دنبال تخفیف های بیشتر و برچسب های قیمت ارزان تر بودند.
علی بابا در فروش گسترده اخیر خود، توانست ظرف 5 دقیقه، از مرز درآمد میلیارد دلاری عبور کند و و خیلی زود، رکورد سال پیش خود که با فروش ویژه 9 ساعته به دست آمده بود را بشکند. اگرچه در مجموع، درآمد فروش روز مجردان علی بابا تا 32 درصد از سال 2015 میلادی بیشتر بود، اما همانطور که گفته شد میزان رشد، کاهشی چشمگیر نسبت به رقم 60 درصدی سال گذشته را به خود دید که از صرف هزینه کمتر از سوی خریداران برای هر محصول حکایت دارد.
این رویداد 24 ساعته که به صورت سالانه در روز 11 نوامبر برگزار می شود، معمولاً معیار خوبی برای مشاهده عملکرد علی بابا و در مجموع، فروشگاه های اینترنتی چینی به شمار می رود. با این همه، جک ما، رییس هیئت مدیره این شرکت طی سخنرانی خود در نیمه شب و دقایقی پیش از اتمام تخفیف ها، اهمیت آمار را ناچیز خواند.
وی گفت که همه چیز درباره ارقام نیست و فاکتورهای مورد بررسی در روز مجردها، گمراه کننده هستند زیرا ارزش اکوسیستم گسترده تر کمپانی را کاهش می دهند. ما در ادامه سخنان خود گفت وقتی کمپانی با کاهش اندک سرعت رشد در روز مجردان مواجه شد، وی احساس آرامش بیشتری کرد چرا که برآمدن از پس چنین حجم سفارشاتی، خود یک چالش بسیار بزرگ است.
گفتنی است که فروش روز مجردهای چین، در حال حاضر سود به مراتب بیشتری نسبت به «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» در ایالات متحده روانه جیب چینی ها می کند؛ امری که از گستردگی بازار این کشور و تمایل مردم آن به خرید اینترنتی، با وجود ارزش کمتر واحد پولی نسبت به دلار حکایت دارد.
البته روز مجردها، شمشیری دو لبه برای بسیاری از خرده فروشی ها به شمار می رود؛ در واقع کمپانی های مختلف می گویند که با وجود حجم بسیار زیاد فروش و سفارشات، قیمت پایین و رقابتی محصولات سبب می شود حاشیه سود بسیار کمی عاید آنها شود. ضمناً بنابر آمار ارائه شده از سوی علی بابا، هزینه میانگین هر سفارش از 194 یوان سال گذشته میلادی، به 184 یوان (27 دلار) رسیده است.
منبع:
- ۹۷/۰۸/۲۶