سایبر ماندی به روایت دیجی مگ :
سایبر ماندی چیست؟
سایبر ماندی چیست؟ – این روز اولین دوشنبهی بعد از روز شکرگزاری در آمریکاست و اولین بار در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۵ توسط سایت Shop.org به عنوان روز خرید آنلاین پایهگذاری شد.
عنوان Cyber Monday یا دوشنبه سایبری بهوسیلهی «الن دیویس» (Ellen Davis) در طول تعطیلات سال ۲۰۰۵ ابداع شد. البته به گفتهی «اسکات سیلورمن» (Scott Silverman) مدیر سایت Shop.org این عبارت در واقع در پی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد انتخاب شد. در جریان آن تحقیقات، اولین روز کاری پس از روز شکرگذاری به عنوان روزی که بیشترین خرید آنلاین در سال میتواند اتفاق بیفتد برگزیده شد.
در آن تحقیقات مشخص شد کارکنانی که در طول تعطیلات از اینترنت دور بودهاند در اولین روز کاری پس از تعطیلات در دفتر کارشان و با اینترنت پر سرعت فرصت خوبی برای انجام خریدهای اینترنتیشان دارند. cyber-monday-web طی یازده سال اخیر، میزان فروش آنلاین در دوشنبه سایبری محصولات هر سال با رشد ۵ تا ۲۲ درصدی روبرو شده و هیچگاه رشد صفر یا منفی به خود ندیده است. فروش آنلاین محصولات طی بازه تخفیفهای مرتبط با دوشنبهی سایبری در سال ۲۰۱۴ حدود ۲٫۰۳۸ میلیارد دلار بوده که طی سال ۲۰۱۵ و سال جاری به ترتیب به ۲٫۲۸۰ و ۳٫۴۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
با وجود اینکه این روز در آمریکا و برای شهروندان آمریکایی پایهگذاری شد، طی سالهای اخیر در سایر کشورها هم رواج یافته و همین روز یا روزهای نزدیک به آن در تقویمشان به عنوان ایامی مناسب برای فروشندگان و خریداران آنلاین محصولات مختلف در نظر گرفته میشود. شهروندان کشورهایی همچون شیلی، هند، کانادا، آرژانتین، ژاپن، کلمبیا، سوئد، پرتغال، رومانی،بریتانیا، هلند، فرانسه، آلمان، نیوزلند و استرالیا این روز را بهانهای برای افزایش خرید آنلاین محصولات کردهاند و فروشندگان آنلاین محصولات هم در همین راستا اقدام به عرضه محصولات خود با تخفیفهای خاص میکنند.
چند سالیست که حتی در کشور ما هم این روز توسط فروشگاههای اینترنتی تبدیل به روزی برای در نظر گرفتن تخفیفهای ویژه و ارایه به مشتریان شده است.
رپورتاژ آگهی زنبیل برای سایبر ماندی 97 در زومیت :
فروشگاه اینترنتی زنبیل برخلاف سایر فروشگاههای اینترنتی کشور که بلک فرایدی یا جمعه سیاه را روز حراج خود اعلام کردهاند، سایبر ماندی را برای روز فستیوال فروش خود انتخاب نموده است.
سایبر ماندی یا دوشنبه مجازی روزی است که تمام فروشگاههای اینترنتی جهان حراجهای آنلاین خود را شروع میکنند. فروشگاه اینترنتی زنبیل برخلاف سایر فروشگاههای اینترنتی کشور که بلک فرایدی یا جمعه سیاه را روز حراج خود اعلام کردهاند، سایبر ماندی را بهعنوان روز فستیوال فروش خود انتخاب نموده است.
تاریخچهی بلک فرایدی به دهه ۵۰ میلادی برمیگردد که فروشگاههای سنتی یا همان فروشگاههای آفلاین دقیقاً از فردای روز عید شکرگزاری حراجهای آخر سال خود را آغاز میکردند، در مقابل سایبر ماندی یا دوشنبه مجازی از سال ۲۰۰۵ میلادی توسط فروشگاههای آنلاین و در رقابت با جمعه سیاه راه اندازی گردید. نکته قابل توجه آنکه برخلاف بلک فرایدی که در روز تعطیل برگزار میشود، دوشنبه مجازی در اولین روز کاری هفته که افراد سرکار میروند، برگزار میشود و ریشه آن نیز به سرعت پایین کامپیوترها و اینترنتهای خانگی در آن مقطع زمانی برمیگردد، لذا اولین روز کاری که افراد در محل کار خود به اینترنت و کامپیوترهای پرسرعت دسترسی پیدا میکردند، به عنوان روز این حراج انتخاب شد.
فروشگاه اینترنتی زنبیل بهعنوان یکی از فروشگاههای اینترنتی با سابقه و معتبر کشور همواره سعی کرده است که تجربهی خوبی از خرید اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم آورد و از این رو در خلال سالهای اخیر کمتر شاهد بروز نارضایتی از این فروشگاه در سطح جامعه بودهایم. بر همین اساس این فروشگاه اینترنتی حساسیت بالایی در برگزاری کمپینهای فروش و بازاریابی خود یا برگزاری جشنوارههای فروش دارد، زیرا اعتقاد دارد کمپین یا جشنوارهای که در عمل منجر به نارضایتی مشتریان شود، نه تنها تأثیر مثبت نداشته بلکه منجر به کاهش اعتبار فروشگاه میشود.
متأسفانه برخی از فروشگاههای اینترنتی در خلال سالهای اخیر با برگزاری نامناسب کمپینها، لطمه بزرگی به اعتماد مشتریان زدهاند و این برای اکوسیستم استارتاپی کشور که هنوز در مراحل ابتدایی خود است، آسیب بزرگی به حساب میآید. بررسی تجربههای مشتریان در سالهای قبل نشان میداد که اکثر خریداران فروشگاههای اینترنتی شناخته شده، از پروسه خرید، قیمتگذاری و حتی محصولات ارائه شده در دوره جشنواره به شدت ناراضی بودند.
در مقابل فروشگاه زنبیل که از بدو تأسیس رویکردش توجه به نیازهای مشتری و ایجاد تجربه موفق برای او از خرید اینترنتی بوده است، سعی کرده است کمپین های تبلیغاتی خود را با وسواس و تمرکز بیشتری راه اندازی نماید. بر این اساس در کمپین قبلی زنبیل، به نام «لطفا گران نخرید» شاهد بودیم در زمانی که اکثر فروشگاههای آنلاین و آفلاین محصولات خود را ناموجود کرده یا قیمتهای آنها را بهشدت افزایش دادند، فروشگاه زنبیل با درک صحیح از دغدغه مردم، کمپینی را راه اندازی کرد که به مشتریان اطمینان دهد با خیال راحت و با بهترین قیمت محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمایند. هر چند این کمپین و عرضه محصولات با قیمتهای قبلی، بار مالی زیادی را به فروشگاه تحمیل کرد، اما در عمل با کسب بالاترین میزان رضایت مشتریان، این مسأله جبران شد و در عمل بالاترین میزان استقبال هموطنان رقم خورد.
حال در جشنواره فروش دوشنبه مجازی یا سایبر ماندی نیز مجموعهی کاملی از کالاهای پرفروش شامل لوازم خانگی لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم پزشکی و... از برندهای معتبر کشور با قیمتهای بسیار رقابتی جهت عرضه در نظر گرفته شده است. در کنار انتخاب مجموعه کاملی از محصولات در این روز، زیرساختهای لازم برای تحویل بهموقع سفارشات به مشتریان نیز فراهم گردیده است تا طبق روال عادی سال، سفارشات مشتریان حداکثر طی یک روز کاری برای ایشان ارسال شود.
بی شک مشتریانی که تجربهی خرید از زنبیل را در سالهای گذشته دارند، بیش از دیگران منتظر فرا رسیدن این روز خواهند بود. در ضمن افرادی که هنوز به عضویت زنبیل درنیامدهاند، بهتر است هر چه سریعتر و قبل از شروع سایبر ماندی به وب سایت فروشگاه زنبیل مراجعه و نسبت به تکمیل پروفایل خود اقدام نمایند تا در روز فوق در اسرع وقت سفارش خود را ثبت کنند.
سایبر ماندی به روایت دیجیاتو :
بعد از «جمعه سیاه» حالا «دوشنبه مجازی»؛ در مورد این رویداد چه می دانید؟
جمعه سیاه یا بلک فرایدی با تمام حواشی اش در دنیا و البته ایران به اتمام رسید. پیشتر در مورد این رویداد و تاریخچه آنمطلبی را با شما در دیجیاتو در میان گذاشتیم و حالا نوبت به «سایبر ماندی» یا دوشنبه مجازی رسیده که در واقع رویدادی مشابه به جمعه سیاه است اما صرفا به کسب و کارهای مجازی اختصاص دارد.
سال گذشته آمریکایی ها بالغ بر سه میلیارد دلار را در رویداد سایبر ماندی خرج کردند تا این روز را به بزرگ ترین حراج روزانه در عرصه تجارت الکترونیک کشورشان بدل نمایند.
در ادامه نگاهی به تاریخچه سایبر ماندی خواهیم انداخت.
این واژه را نخستین بار فردی به نام الن دیویس (نایب رئیس ارشد واحد تحقیقات و استراتژی های ملی خرده فروشان آمریکا) در سال ۲۰۰۵ میلادی به کار برد و علت هم این بود که وی بعد از بررسی های چندساله اش دریافت، مردم در دوشنبه بعدی از جشن شکرگزاری (روز قبل از بلک فرایدی) که نخستین روز هفته در آمریکا هم محسوب می شود به سمت فروشگاه های آنلاین هجوم می برند و به همین واسطه نیز درآمدهای این وبسایت ها در این دوشنبه ها افزایشی چشم گیر را نشان می دهد.
وی باور داشت مردم این خریدها را در اولین روز کاری از کامپیوترهای شرکت شان انجام می دهند که قطعا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و فرزندانشان هم در این بین مزاحمشان نمی شوند.
در هر صورت دیویس و تیم تحقیقاتی اش بعد از رسیدن به این نتایج بیانیه خبری تازه ای را چند روز مانده به جشن شکرگزاری سال ۲۰۰۵ منتشر کردند و در آن برای نخستین بار عبارت «سایبر ماندی» را به کار بردند.
طبق این بیانیه، ۷۷ درصد از فروشگاه های آنلاین در سال ۲۰۰۴ شاهد «افزایش چشمگیر» درآمدهایشان در سایبر ماندی بودند و آنطور که در گزارش مذکور آمده بود این روند به احتمال زیاد ادامه پیدا می کرد.
با در نظر داشتن همین مساله دیویس پیشنهاد داد که این روز را به پیروی از جمعه سیاه، بلک ماندی نام گذاری کنند. اما از آنجا که طبق یکی از داستان های مطرح شده در رابطه باتاریخچه جمعه سیاه، بازار بورس آمریکا دچار در آن روز افت ارزش شدیدی شده بود، نتیجه نهایی آن شد که از این نام یعنی بلک ماندی استفاده نشود.
به این ترتیب عبارت سایبر ماندی نقل محافل خبری شد و همان سال در دوشنبه سایبری فروش شرکت ها در عرصه مجازی به رقمی بالغ بر نیم میلیارد دلار رسید که افزایشی ۲۶ درصدی را نشان می داد.
سال ها گذشت و سایبر ماندی بیشتر از پیش نزد همه شناخته شد و مردم نیز بیشتر به تخفیف ها و فروش های استثنایی این روز واقف شدند. فردا، دوشنبه، ۶ آذرماه مصادف است با دوشنبه سایبری در سراسر دنیا.
منبع :
بلک فرایدی و سایبر ماندی به روایت وب 24 :
بلک فرایدی و سایبر ماندی جزئی از فرهنگ آمریکا است، که به کشورهای دیگر نیز کشیده شده است. افزایش میزان خرید و تخفیفات بسیاری که فروشگاه ها در روزهای نزدیک به سال نو میلادی ارائه میدهند. موجب افزایش گردش مالی در کشورهای برگذار کننده آن است.
خرید در بلک فرایدی Black Friday
بلک فرایدی روزی است که به آن روز خرید بزرگ میگویند، در آمریکا میزان 15% افزایش فروش کالا و اقلام در سال 2016 در این روز ثبت شد. روز بلک فرایدی قطعا روزی است که بسیاری از اقلام را میتوان با قیمت مناسب تهیه کرد. ولی بسیاری از اقلام در این روز ممکن است، حتی گرانتر از سایر روزهای سال فروخته شوند.
بلک فرایدی نامی است که به روز بعد از روز شکر گزاری در آمریکا اطلاق میشود. این روز به عنوان شروع فصل حراج کریسمس جشن گرفته میشود. روز بلک فرایدی اولین بار در سال 1952 به این نام نامیده شد. روز بلک فرایدی یک روز تعطیلی رسمی نیست. در برخی از ایالات ها مانند کالیفرنیا روز بعد از شکر گزاری بعنوان روز تعطیل اعلام گردیده است (طبق قوانین ایالتی). روز بلک فرایدی از سال 2005 به بعد بعنوان یک روز رسمی برای خرید شناخته شد. و از این سال به بعد میزان خرید در این روز سال به سال افزایش یافته است.
بلک فرایدی در ایران
سالهاست که شاهد آن هستیم که در روزهای منتهی به سال نو میلادی در ایران نیز تخفیفات گسترده ای برای کالاهای روز عید ارائه میگردد. این تخفیفات تا کنون بیشتر مربوط به کالاهایی مانند عروسک و کالاهایی کادویی بوده است، و به گستردگی کشور های دیگر نشده است. با این حال فروشگاه هایی در ایران در صدد آن هستند که با گسترش تخفیفات خود در روز های منتهی به سال نو میلادی میزان فروش خود در این روزها را افزایش دهند. امروزه شاهد آن هستیم که در شهر تهران تبلیغات حراج 3 و 4 آذر بر روی بنرهایی خود نمایی می کند. روز بلک فرایدی در ایران مصادف با 5 آذر میشود. و درست مانند کشور های اروپایی و آمریکا روزهای منتهی به این روز در برخی فروشگاه هها تخفیفات ویژه ای برگذار میگردد. فروشگاه بامیلو امسال مجری بلک فرایدی بوده است. البته شاید با توجه به اینکه بامیلو یک فروشگاه اینترنتی است، بتوان حراجی آن را بیشتر مشابه تخفیفات رایج سایت ها در سایبر ماندی در آمریکا دانست.
سایت بامیلو با عبارت حراجمه سه روز 3، 4، ،5 آذر را بعنوان روز های حراج معرفی کرده است. واژه حراجمعه با قواعد واژه سازی فارسی ساخته شده است. که خود شایان توجه است که این سایت تا این حد برای تبدیل واژه به فارسی دقت عمل داشته است. سایت های دیگری هم اقداماتی برای افزایش فروش خود در روز های ابتدایی ماه آذر داشته اند. مثالا فروشگاه دیجی کالا یک تخفیف ویژه با عنوان خرید سرماه ایجاد کرده است.
سایبر ماندی
سایبر ماندی یک اصلاح بازاری برای دوشنبه بعد از تعطیلات شکر گذاری است. روز دوشنبه بعد از تعطیلات شکرگذاری در آمریکا تعطیل است. نام سایبر ماندی توسط کمپین های بازاریابی ایجاد شده است. روز سایبر ماندی برای تشویق مردم به خرید آنلاین ایجاد شده است. عبارت سایبر ماندی توسط Ellen Davis و Scott Silverman ابداع شد. این روز به سرعت از سال 2005 به بعد تبدیل به روز خرید اینترنتی شد. افزایش خرید اینترنتی از سال 2005 در این روز کاملا مشهود است.
سایبر ماندی در ایران
همانطور که در بخش بلک فرایدی اشاره کرده ایم امروزه بیشتر فروشگاه های اینترنتی اقدام به برگذاری حراجی های هم زمان با حراجی های بلک فرایدی در آمریکا کرده اند. با توجه به اینکه تخفیفات در فروشگاه های اینترنتی، در آمریکا مخصوص روز سایبر ماندی است، شاید بتوان گفت که فروشگاه های اینترنتی ایرانی در واقع در حالا برگذاری سایبر ماندی هستند، و نه بلک فرایدی. سایبر ماندی که مصادف با تاریخ 6 آذر میباشد به دلیل شهادت امام حسن عسکری به روز های قبل از آن موکول شده ا ست و با بلک فرایدی همزمان گشته است. برگذاری بلک فرایدی در سه روز جمعه شنبه و یک شنبه در برخی فروشگاه های اینترنتی در ایران این نوید را میدهد که با استفاده از این روش بر میزان فروش این فروشگاه ها افزوده شده و گردش مالی افزایش یابد.
برگذاری جشن های این چنینی در کشور و گسترش میزان خرید مردم در این روزها میتواند به بهبود شرایط اقتصادی در ایران کمک شایانی بکند.
خرید در بلک فرایدی و سایبر ماندی در ایران
همانطور که گفتیم فروشگاه های مانند بامیلو و دیجی کالا با اجرای تخفیفات در روز های ابتدایی آذر ماه و مصادف با بلک فرایدی در آمریکا تلاش در افزایش فروش خود دارد. خوشبختانه امروز میتوان این دو فروشگاه را بعنوان فروشگاه های بزرگ معرفی کرد و هر دو این فرورشگاه ها با همکاری برند های مختلف و متعبر کالاهای متنوعی از لباس و پوشاک تا خوراک و لوازم الکترونیکی را عرضه می کنند. اگر برای خرید پاییزه و زمستانه بدنبال یک حراجی واقعی میگردید، مراجعه به این دو سایت میتواند خریدی لذت بخش همراه با تخفیفات بسیار برای شما به همراه داشته باشد.
در سایت بامیلو کالاها و برند های مختلف معرفی و میزان تخفیفات هر کدام مشخص است و شرایطی هم برای تخفیف های خرید عمده در سایت ذکر شده است. که با توجه به اخطار این سایت برای عدم انتشار مطالب، از ارائه جزئیات پرهیز می کنیم. میتوانید با مراجعه به سایت http://www.bamilo.com از شرایط تخفیفات این سایت استفاده کنید. سایت بامیلو در بنرهای تبیلغاتی خود با صراحت به هماهنگی این تخفیفات با مراسم بلک فرایدی اشاره دارد.
در سایت دیجی کالا هیچ اشاره ای به دلیل تخفیف خرید سرماه و همزمانی آن با بلک فرایدی و یا سایبر ماندی نشده است. شاید این فروشگاه موفق اینترنتی سعی دارد، در مواقع و مناسبت های دیگر نیز از همین شعار تبلیغاتی استفاده کند و یا به دلایل فرهنگی از بیان همزمانی تخفیفات خود با بلک فرایدی اجتناب کرده است. به هر حال با توجه به عدم اعلام رسمی این سایت برای برگذاری بلک فرایدی ما مجاز به معرفی این سایت بعنوان برگذار کننده این مراسم نیستیم، ولی شما همچنان میتوانید از تخفیفات این فروشگاه در ابتدای آذر استفاده کنید. ما ایرانی ها ابتدای تمام ماه های سال را در گذشته جشن میگرفته ایم. شاید این بهانه خوبی باشد تا فروشگاه دیجی کالا تخفیفات خود را در سر هر ماه ارائه دهد.
گریزی به فرهنگ مصرف گرایانه در آمریکا
فرهنگ مصرف گرایانه در آمریکا بسیار توسط اشخاص مختلف در ایران از اساتید دانشگاه تا دولت مردان ایرانی مورد نقد قرار میگیرد. اما حقیقت این است که فرهنگ مصرف گرایانه در آمریکا باعث خروج آمریکا از بحران های اقتصادی 2011 گردید. افزایش میزان خرید مردم در آمریکا موجب افزایش گردش مالی در این کشور میشود. گردش مالی بالا بسیاری از مسائل اقتصادی یک کشور را بدون نیاز به تولید از بین خواهد برد. یک مثال معروف در اقتصاد برای اهمیت گردش مالی وجود دارد. که در آن اشاره می کند، که با گردش مالی، یک مسافر هتل موجب حل مشکلات اقتصادی هتل دار، شهرداری و... میشود، بدون آنکه واقعا اتاقی از هتل اجاره کرده باشد. این مثال در دنیای واقعی نمیتواند رخ دهد، ولی اهمیت گردش مالی را نشان میدهد. فرهنگ مصرف گرایانه به سلامت اقتصادی جامعه کمک بسیاری می کند، وجود حراجی های و خرده فروشی های بزرگ در آمریکا و فروش بالای آنها امکان هرگونه احتکار را از بین می رود. حجم مبادلات کالا در آمریکا گاهی به اندازه ای میرسد، که عرضه کنندگان اروپایی کالا در آمریکا از دادن خدمات به موقع به مشتریان عاجز میمانند. همه ما به خاطر داریم که در سالهای قبل شرکت رنو چگونه از عدم توان عرضه خودرو به اندازه تقاضای مردم آمریکا عذر خواهی کرد.
آیا مصرف گرایی در ایران مضر خواهد بود
با توجه به اینکه مصرف گرایی در یک کشور تولید کننده میتواند منجر به افزایش تولید گردد. باید از خود بپرسیم که آیا مخالفت مسئولین و مدرسین دانشگاه با مصرف گرایی در ایران بدلیل عقب افتادن ایران از چرخه صنعتی شدن نیست؟ ایران تا سال 1404 باید یک کشور صنعتی باشد این به دان معنا است که صنایع ما باید بتوانند محصولات غذای ما را بسته بندی کنند. شرکت های خودرو سازی ما باید بتوانند خودرویی با قابلیت توزیع در سراسر دنیا تولید کنند. متاسفانه بنظر نمی رسد که هیچ گونه فعالیتی جهت توسعه صنایع برای رسیدن به هدف تعیین شده در سال 1404 وجود داشته باشد. بنابراین میتوان گفت که مصرف گرایی در ایران تنها موجب افزایش واردات ایران خواهد شد. بنابراین بصورت کلی به نظر میرسد که برگذاری مراسمی مانند بلک فرایدی و یا سایبر ماندی در ایران هرگز به گستردگی اروپا و آمریکا نخواهد بود. احتمالا این مراسم ها تنها توسط برخی تولید کنندگان و واردکنندگان کالا در ایران برگذار گردد.
- ۹۷/۰۸/۲۳