از آمازون، غول تجارت الکترونیک جهانی خبر می رسد که این شرکت قصد دارد بازار داروهای چند میلیارد دلاری را از آن خود کند. آمازون در مرحله نهایی شناسایی استراتژی خود قرار دارد تا به بازار داروهای تجویزی چند میلیارد دلاری راه یابد. فرصت فروش داروها بصورت آنلاین با توجه به اندازه ی بازار آن جذاب است. تحلیلگران بازار داروهای تجویزی امریکا را ۵۶۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده اند.
آمازون درصدد مذاکره با شرکتهای داروی ژنریک (دارویی که بدون نام تجاری انحصاری، توسط تولیدکنندههای مختلف تولید و عرضه شود) برای وارد شدن به بازار محصولات دارویی است. در این راستا آمازون مذاکراتی را با دو شرکت دارویی مایلن و ساندوز داشته است که هر دو از تولیدکنندگان عمدهی داروهای ژنریک هستند .
گمانهزنی دربارهی ورود آمازون به بازار مراقبتهای بهداشتی جدید نیست؛ پیشتر اعلام شده بود که شرکت آمازون در حال استخدام نیروهای مورد نیاز خود و دریافت مجوزهای لازم برای فروش تجهیزات پزشکی است که البته این مجوز شامل فروش داروهای نیازمند نسخه نخواهد شد. تابستان گذشته نیز در پی اعلام خریداری سوپرمارکت زنجیرهای «هول فودز» توسط آمازون، عرضهی محصولات دارویی بهشدت کاهش یافت و شرکتهای داروسازی اشتیاق خود را برای کار با آمازون اعلام کردند.آمازون اغلب برنامه های جدید خود را قبل از عرضه در بازار داخلی خود در بازارهای دیگر آزمایش می کند تا پس از ارزیابی نتیجه، از سودآوری آن در بازار داخلی امریکا اطمینان حاصل کند. در این مورد فعلا اقدامی صورت نگرفته است.
مشکلات پیش روی آمازون
بسیاری از مفسران اشاره کردهاند که بازار مراقبتهای بهداشتی و دارویی یک بازار بسیار منظم و پیچیده است. آمازون برای ورود به این بازار قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد بود. از جمله این موانع و مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- زنجیره عرضه دارو پیچیده است و هندلینگ این حوزه کار ساده ای نیست
- در این زمینه موانع قانونی زیادی وجود دارد
- دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت در زمینه دارو و پزشکی دشوار است
- مسئله انبارداری در مورد داروها بسیار حساس بوده و رعایت قوانین نگهداری داروها الزامی است
- سیستم لجستیک و عرضه و تحویل داروها باید مستقل و قانونمند باشد
- سیستم حمل و نقل و زمانبندی آن باید متناسب با زنجیره عرضه این محصولات باشد.
چالش های لجستیکی این اقدام
بخش بزرگی از کار آمازون برای اجرایی کردن این تصمیم، به سیستم لجستیک شرکت طرف سوم آن بر میگردد. خود سیستم لجستیک در صنعت داروسازی و عرضه محصولات دارویی با چالش هایی روبروست. چالش های لجستیک دارو عبارتند از :
- عدم هماهنگی در عرضه محصولات دارویی/ که استفاده از داروهای تقلبی را افزایش می دهد
- کنترل دما/ اکثر محصولات دارویی از تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی باید مدت زمانی نگهداری شوند
- زنجیره تامین قابل مشاهده/ که امروزه با استفاده از سیستم مدیریت انبار و مدیریت اطلاعات توسط شرکت های لجستیکی برطرف شده ولی هنوز بسیاری از صنایع دارویی به آن اعتماد نمی کنند.
- مدیریت انبار/ عدم وجود انبارهایی برای دپوی داروها بطوری که ساختار و شرایط نگهداری از صنایع دارویی را تامین کند.
آمازون برای موفقیت در این بازار باید با یک شرکت لجستیکی طرف سوم که دارای زیرساخت های لازم در این حوزه است، همکاری داشته باشد. آمازون درمورد ورود به این بازار قبل از اجرایی شدن اقدامات اولیه ای انجام داده است. از جمله اقدامات آمازون می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- استخدام نیروهای متخصص در این زمینه
- مذاکره با شرکت های دارویی
- اقدامات لازم برای رفع موانع قانونی
- همکاری با شرکت لجستیکی که زیرساخت لجستیکی لازم برای ورود به این حوزه را دارد
تحلیلگران پیش بینی می کنند که آمازون از ورود به بازار محصولات دارویی در نهایت به دنبال افزایش شفافیت قیمت برای مصرف کنندگان و کاهش هزینه های جانبی در خصوص داروهاست. بنظر می رسد این موضوع با توجه به اینکه قیمت های آمازون همیشه پایینتر از بازارهای دیگر بوده با استقبال خوبی از طرف مصرف کنندگان روبرو شود.
آمازون در حال حاضر دارای کسب و کار فروش تجهیزات پزشکی آنلاین، مانند گاز و ترمومتر است. همچنین دارای یک تیم بهداشتی به نام ۱۴۹۲ است، که بر روی پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند برنامه های کاربردی سلامت برای Echo و Dash Wand تمرکز دارند. خدمات وب آمازون، همچنان در بازار سلامت و علوم زندگی پیشتاز است. بنابراین نمی توان گفت آمازون در زمینه دارو، پزشکی و سلامت تجربه ای ندارد!
- ۹۷/۰۹/۰۹